tisdag 16 mars 2010

Dumheterna kan fortsätta

Ett av argumenten för en tidigarelagd allsvensk start var att supportrarna längtar så mycket efter fotboll under vintern så att de vallfärdar till premiären. Nu har den kollektiva analysen av den allsvenska publiken bedömt den affärsidén. 6038 personer i snitt den första omgången. Vi talar om ungefär 48300 åskådare totalt vilket är 40 000 mindre än året innan. Publiksnittet under premiärongången är ungefär 50% lägre än vad det har varit under 2000 talet och vi måste gå tillbaka till 1998 för att hitta ett publiksnitt i omgång ett som är lägre.

Men det hindrar inte den demokratiskt valda tidpunkten för allsvensk start att bli annorlunda going forward.

- Vi måste förlänga säsongen för att stå oss bättre mot övriga länder

Pelle Olsson är en intelligent person och jag tror att han själv egentligen inte tror på det han säger. Men faktum är att Gefle hör till de klubbarna som saknar komersiellt värde och för klubben är publikservice ingen större issue. Pengarna kommer in som de ska ändå.

Publiken får väl ta på sig ordentligt. Det gäller att se möjligheter…

Men om klubbarna, istället för vad som bäst passar deras egna schema, börjar att agera utifrån ett kundperspektiv så kanske, kanske intjäningen kan börja öka igen. Det är det som gör att man kan stå sig bättre mot övriga länder. Ingenting annat!

Noterar för övrigt att Idrottensaffärer.se har en ny blogg på plats. Man kan ju säga att han rivstartar direkt.

37 kommentarer:

Adam sa...

http://www.aftonbladet.se/ sportbladet/fotbollsbladet/ sverige/ allsvenskan/article6784697.ab

Som sagt, 1:a april kommer tidigt i år...är Lars-Åke medveten om det gröna utanför hans fönster är målarfärg och inte riktigt gräs?

Om Tommy Theorin säger att det är ok att spela så är det ok att spela. Nu över till något helt annat: Var på fotboll i söndags, behöver tips för att frosta av mina pungkulor som fortfarande är djupfrysta och är det något farligt om den ena har blivit svart?

Anonym sa...

Det är för dessa tillfällen man har två... :)

Nej, men skämt åsido
Vem vill sitta i kylan och se en leråker? Annat vore faktiskt om gräset åtminstone var grönt! Sedan får man komma ihåg att det är sämre publik lag iår så ta bort 20 tusen och sedan vet jag inte vilka som hade hemmaplan förra året så man får faktiskt vänta två omgångar till alla har haft hemma och borta möte innan man kan dra en bättre slutsats baserad på siffror! (Dock simpelt så var aik´s publik under 20000 lägre än förra året. Dock har fotbollen varit bedrövlig.
Sitter och tänker vad det skulle kosta att bygga 6000pers arenor med tak och infravärme... Någon gång i framtiden, men det är vad som känns skulle behövas om man ska förlänga säsongen altenativt värva fabregas (höja kvaliten radikalt på allsvvenskan)

Mr H.

OH sa...

MrH, det hemma/borta borde jämna ut sig över tiden. Och tittar vi över hela 2000 talet är minskningen större för att kunna förklaras genom det. (2005 var dessutom publiklag som AIK inte med i allsvenskan).

Halmstad hade t.ex Trelleborg i andra omgången förra året. Kom dubbelt så mkt folk som i premiären mot samma lag iår.

Helsingborgs 6k i en premiär är under all kritik. Så gott som samtliga lag hade lägre premiärsiffor än vad deras respekrive snitt var för helåret 2009.

Lite statistik:
Publiksnitt (premiäromgång till vänster, allsvenskt snitt helår till höger)

1988;4997;4962
1989;4430;3983
1990;3915;4475
1991;4248;4424
1992;4592;4193
1993;6051;4834
1994;6386;4859
1995;6604;5679
1996;5933;4993
1997;5814;5554
1998;4274;5643
1999;7504;7215
2000;8040;6956
2001;8783;8417
2002;11274;10131
2003;11363;10208
2004;10531;9751
2005;11696;8627
2006;11303;9422
2007;11559;10250
2008;11506;7784
2009;10931;7952
2010;6038;

OH sa...

Men huvudpoängen var egentligen. Många klubbar och förbund skiter i konsumenterna. De agerar utifrån vad som är enklast för dem. Allt för att slippa jobba och tänka

Anonym sa...

Det är helt rätt, men man kan vänta iallafall lite innan man drar en slutsats sedan är vintern! extrem just iår... även till och med i Skåne. tvivlar dock inte en sekund på att allsvenskan lockar färre.
Men för att komma tillbaka så, absolut men man återkommer alltid till frågan ska vi ha en "bra" allsvenskan med ojämn nycketalsfördelning eller ska vi ha en "alla kan vinna sm-guld allsvenskan" som är jämn och oförutsägbar. Allsvenskan ligger väl runt 5 för och resten emot.
Men framförallt läste jag bloggen som du länkade till och min spontana reaktion är BILJETTPRISERNA, kostar typ 2000 spänn för en familj att gå på ett derby klart som en svensson svensson familj betalr det priset gentemot den produkt man får...
I ärlighetens namn är det en bättre middag för fyra på krogen! mer kvalitet för pengarna jämfört med internationellt mått bara för att ta ett exempel för ett substitut...

Mr H,

Anonym sa...

*menade klart inte en normal svensson svensson familj betalar det priset

Anonym sa...

Fotbollen är en consumer branch och dessa tar tid att ändra deras vanor! lex bankautomat vilket man måste komma ihåg, men detta är inte lösningen på problemet att vi är sämre än andra

Mr H

jag har en tes att de är för dåliga vet inte hur man ska handla OH, det är det vad jag tror, vem vill egentligen sitta och styra dessa skepp har de vad som krävs för att utveckla detta, jag tror nej för då hade de suttit någon annanstans.

OH sa...

Jag tror inte att särskillt många företag blir långvarliga på en marknad genom att försöka "vänja" konsumeneterna vid sämre service/produkt :-)

Bankomaten är ett exempel på en tekninsk inovation, en förbättring, som underlättar för konsumenten. Här kan vi istället lyfta fram Sparbankens minutenautomater där systemägaren till slut blev tvungna att göra dessa kompatibela med de övriga bankomaterna på marknaden.

Hade du ett spariskort kunde du på den gamla goda tiden inte ta ut pengar i "vanliga" blå bankomater.

Anonym sa...

Nödvändigtvis behöver inte produkten vara sämre bara inramningen, dvs att inte felet är starten är tidig utan att det inte i nuläget finns förutsättningar att få ut maximalt av produkten. dvs dåliga planer och så vidare värdelösa spelare mm.
See my point?

Eller har tiden och tvn hunnit ifatt verkligheten och folk fattar vilken pissfotboll som spelas i allsvenakn

Anonym sa...

OH allsvenskan har mononpol på live fotboll i Sverige... Sedan är inte consumerbranschen rationell det är det som gör den så rolig :-)

OH sa...

Min poäng är att arenakomfort och väderförhållanden är en del av upplevelsen och därmed produkten.

Även om vintern varit extrem 2010 så får man ju ta med risken i kalkylen och den mer exponerad mot "sämre väder" ju tidigare på året man spelar.

Anonym sa...

Min syn är att det spelar ingen roll att det är minus fem om fotbollen är bra. Sedan är inte fotbollen bra men det är en annan femma... :-)

Anonym sa...

Anonym

Det man kan säga (hårddraget) är att 50% av besökarna på Allsvenska fotbollsarenor är riktigt intresserade av svensk fotboll.

De övriga ser mer till totalupplevelsen: väder, kompisar, evenemang osv.

SvFF har nu lärt sig att folk inte är så intresserade att de kan göra vad fan de vill med produkten.

Naturligtvis skulle de aldrig erkänna detta utåt, men jag kan lova att vi inte kommer att få se några mer tidiga starter av Allsvenskan. Det kommer att tigas ihjäl. Nästa år är det ju inget mästerskap, så då kan man i lugn och ro starta i mitten av april igen.

Det jag däremot undrar är var alla lobbyister för höst/vår har hållit hus de senaste dagarna?

Jag skulle vilja se den som idag ställer sig upp och säger att vi bara behöver två månaders uppehåll i december och januari, medan vi låter sommaren vara fotbollsfri. Fucking retards!

/Flugan på väggen

Adam sa...

// Mr. H.

"I ärlighetens namn är det en bättre middag för fyra på krogen! mer kvalitet för pengarna jämfört med internationellt mått bara för att ta ett exempel för ett substitut..."

Ha!

Det är vad du tror. Läs nedan...

http://www.aftonbladet.se/ sportbladet/fotbollsbladet/ sverige/allsvenskan/aik/article6732644.ab

"225 kronor för en familj är som en McDonalds-hamburgare på varje person. Det tycker inte jag är så farligt, säger fotbollsförbundets informationschef Jonas Nystedt till TV4."

Det du ska jämföra med är ett happy-meal var på donken. Minus leksaken.

Anonym sa...

Nei, men problemet är fortfarande kvaliten på produkten, med nuvarande produkt går det inte men eftersom SVFF tror att de har en superprodukt tror de att vi ska sitta i kylan och låta de käresta vi har blir svart och minimalistiskt...

Mr H

Anonym sa...

Ja, här har du en höst-vårare.. vi visar ju att vi kan vända på sässongen genom att vi spelar så här tidigt.

Sen genererar det ju klart mer folk på matcherna när serien är igång efter ett uppehåll än när alla lagen ligger lika i tabellen.

Retard? Hahaha, naiv du är som tror att man når någon framgång med vår-höst...

OH sa...

"vi visar ju att vi kan vända på sässongen genom att vi spelar så här tidigt"
Det var väl snarare motsatsen som bevisades.

"Sen genererar det ju klart mer folk på matcherna när serien är igång efter ett uppehåll än när alla lagen ligger lika i tabellen."

Ett antagande taget ur luften. Ganska likt det vi hörde för ett halvår sedan... och det visade sig vara fel, big time.
"Kalmar FF:s Petter Wastå tror dessutom att en tidigare seriestart kan vara positivt för fotbollspubliken.
- Publiken är mer hungrig på fotboll då eftersom man inte kunnat se fotboll i Sverige på flera månader."

"naiv du är som tror att man når någon framgång med vår-höst..."
Oxå helt taget ur luften. Det är en resursfråga, inget annat.

Anonym sa...

Anonym höst och vårare

Vad intressant.

Jag tror inte att vi når framgång med vår/höst. Men jag är inte heller naiv och tror att man kommer att nå någon framgång med höst/vår.

Men vi kanske kan bolla lite riktiga argument istället för att bara komma med rena gissningar.

Kan du ge mig några vettiga och rationella exempel på hur svensk fotboll skulle utvecklas sportsligt och ekonomiskt av att spela höst/vår?

/Flugan på väggen

Anonym sa...

Det enda rationella är att vi kommer i fas med europa... vilket alla håller med om. det är enda fördelen, men det medför massa negativt publiken kommer antagligen svikta i början och stanna nere om inte produkten blir bättre... Man kan hitta massa argument men en sak är säkert höst vår löser inte problemet!

Ett rent sportsligt fenomen är ju faktiskt att vår höst säsong bidrar till att man sportsligt borde vara bättre än de man möter i eventuellt kval till europa cuperna!
Om man sen argumenterar för att man blir uppköpt bara för att man vinner allsvenskan spelar väl det ingen roll om det sker i Januari eller Juni/Juli månad för man får ändå inte eventuellt behålla laget till kval i europaspel!

Något enstaka exempel varför höst vår inte ger en större skillnad lägg till det faktum att man än mer konkurrerar med andra idrotter som hockeyn som är sport nummer 2 i Sverige...

Svaret lyder: PRODUKTEN ALLSVENSKAN MÅSTE BLI BÄTTRE!

Mr H

Tompa sa...

Jag håller inte helt med om att PRODUKTEN måste utvecklas. Det är MARKNADSFÖRINGEN av produkten.

Svenska klubbar och dess medlemmar följer inte sitt favoritlag pga de produktegenskaper de olika klubbarna har. (För det skulle ju betyda att om man gillar teknisk fotboll så byter man favoritlag varje säsong där det spelas mest tekniska spelare. Så är det ju inte!. Därför skulle det inte komma fler åskådare för att produktegenskaperna utvecklades. De följer ju sitt lag pga vad varumärket står för. Dvs de EMOTIONELLT unika värdena.

Exempel 1:
Kolla på ishockey. DIF har gått väldigt trögt publikmässigt (och sportsligt) men marknadsförde sig (tog en geografisk position) som LOKALA, med bl a en spelartrupp med anknytning till Stockholm. Det har gjort att publiken känner en gemenskap och kommer till matcherna.
Skulle DIF ishockey marknadsfört sig som en "eiltklubb" så skulle alla gäspa och sitta hemma.

Alla Allsvenska klubbar lockar med samma löften om fotboll, sol, tjo och tjim. "Vi är bäst!", "I år kan vi vinna SM-guld!" Vore kul att se en klubb som vågar ta en annan position i sin marknadsföring.

"Här spelas inte den bästa fotbollen, med här finns de starkaste känslorna." Något för Hammarby att tänka på nu när de spelar i Superettan 2010.

Exempel 2:
AIK spelade i Superettan säsongen 2005. Dvs produkten AIK var bevisligen sämre än de andra Allsvenska lagen. Däremot hade man ett publiksnitt på 11 872 åskådare. De som gick och såg AIK gjorde det pga det EMOTIONELLA värdet. Inte det praktiska.

PRODUKTEN Svensk Fotboll är viktig att utveckla, men enligt min spaning är det marknadsföringen som måste utvecklas inom klubbarna.

Adam sa...

" enligt min spaning är det marknadsföringen som måste utvecklas inom klubbarna."

Inom vilka klubbar då?

Visst vore det bra om det skedde, men de betonghäckar i de klubbar jag antar du borde mena har ju inga incitment utöver att traggla vidare som "generiska kopior" och snylta på andra. Hur stor är TFF:s marknadsföringsbudget...?

För att återkoppla till Dan Persons blogg, där han angående vad som krävs för att allsvenskan ska bli attraktiv: "För att nå dit är det bara att konstatera att inga lag från orter med färre än 50.000 invånare skall få vara med".

Fel. Det som krävs är en koppling mellan det man bidrar med och det man tar ut, risk = avkastning. DÅ sker utveckling!

Anonym sa...

Kan inte sova så ger följande snabb uträkning. Sitter och täknar på Rhone Groups "bud" på Liverpool. Du får jätte gärna göra en längr artikel om det OH, lite mer hedge över det hela :) Du sitter säkert på bra bättre analysförmåga, kunskap och tillgång till information.

Kortfattat borde Liverpool betala lite över 15% i ränta. Vilket om man jämför med Man U är nästan dubbelt så mycket.

45000 tar Anfield 85 tar Old trafford och som Oh har pratat om förut så är det en liten klick som drar in de stora pengarna vilket ger ytterligare fördelar för en topparena som konkurrenterna har som "profitmaximerar" alltså ej chelski och man c.

Det borde betyda att om Mach 3 och Hicks kan förhandla upp budet något så ligger de i en ypperlig win win situation där de kan ta ner skulder för att sedan kunna dra på sig nya skulde... Hmmm, tvivlar dock på Rhone villighet att lägga ett improved bid med tanke på liverpools sportsliga resultat, då CL genererar en hel del rena pengar men ojämförlig reklam och exponering. Risken är väl relativt hög.
Om nu Mackan och Hickan hade sett detta tidigare hade de kunnat sälja en del av klubben som borde värderas högre på marknaden enligt min mening med tanke på historia resultat samt tillgångar i klubben i form av kontrakt. En miljard (Man City) för torres börjar faktiskt tyvärr låta frestande i form av 50% till förstärkning och 50 till finansiering. Vore intressant om ett sådant extremt orealistiskt högt bud inkommer.

Mitt råd om jag vore advisory vore att gå ut brett på marknaden hitta delfinansiärer med en utköpsklausul på i den högre skolan och belåna till taket ny arena och resten sköter sig själv. Men tycker faktiskt att liverpool är urtypen för vad man missar när man inte kopierar motståndarnas framgång i detta fal maximera matchday revenues.

Fotbollens värld är stor och oexponerad; Mr H Hedge skulle inte tveka, gå in hårt ordentligt och belåna stukturera kämpa. Som icke liverpool supporter stnd att de inte fick arenan hade varit en rolig utmanare till top två likt arsenal är idag och ett fall av näsa för affärer

God Natt/God Morgon
Mr; H
P.S Tompa omöjligt att jämföra världens 3-4 bästa hockeyliga där man inte kan titta på NHL då det går på natten med allsvenskan rankad 44 eller något i europa

OH sa...

Har faktiskt tänkt skriva lite om Pool. Hickan & Gillan har haft mkt emot sig. Credit Crunch kom och sabbade deras planer på ny arena till en "billig" finansiering. Scheik Mansour kom och ökade konkurrensen.

Å andra sidan kom Red Knight gate, vilket borde vara bra för H&G. Visar att marknaden tror på produkten fotboll i England, vilket kan hjälpa dem att strukturera om finansieringen i deras affär och lyckas resa kapital till en ny statio. Ett "must have".

Olle J. sa...

Efter att nu läst de första tre inläggen på herr Dan Perssons bligg på IA kan jag bara än så länge konstatera att det är idrottvärldens svar på Johan Staël von Holstein; förvirrade resonemang som kring dikotomier väver ett nät som blandar normativa uttalanden med otydlig empiri.

Notera exempelvis uttalandet "Den trista sanningen är att det finns en fullständig korrelation mellan regionalt BNP och elitidrott." Ett starkt påstående (=fullständig korrelation) om sakförhållanden som han sedan visar på inte håller genom att nämna fallet Mjällby vilket plötsligt förvandlar det falsifierade sakförhållandet till en normativ sats. Väldigt märkligt och osammanhängande.

Anonym sa...

Inte konstigt att likviditet pumpas in från chealseas håll: De har ju en medelålder på 32 kanske i laget typ, nej men 30 typ....

Anonym sa...

Good post and this post helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.

Anonym sa...

Det verkar inte som höst-våraren var så sugen på att tala för sin sak.

Vilken chock.

/FPV

Anonym sa...

Det är inte ens en idé för höst våran han har blivit frälst helt enkelt...

Läs sista stycyket i det som OH länkade till på twitter,

"On the field, the club is going for a fourth straight league title. It leads Chelsea and Arsenal by two points going into a March 21 match with Liverpool. As well as three league titles, United has also claimed a European Cup under the Glazers."

Jag skulle gråta som supporter....

Adam sa...

...men icke sa nicke. Istället byter man färger och startar konkurrerande klubbar när det går så bra. Och med dagens lottning finns en högst reel chans på en tredje raka CL-final.

Yanks out...?

Felix sa...

Noterar att någon verkar ha engagerat PR-byrån Isak (vilken skribenterna är kopplade till) för att propagera för förändringar i SvFF. Visst min fiendes fiende är min vän, men att försöka använda förbundets passivitet i huliganfrågan som exempel känns insiktslöst och populistiskt. Huliganism är i grund och botten ett socialt fenomen även om det lever i symbios med sporten. I den mån Elitfotbollens aktörer kan/bör samordna sina insatser ligger inte ägandeskapet hos SvFF utan hos SEF, klubbarna och supportrarna. Det enda SvFF bör göra är återinvestera bötersbeloppen i olika projekt. I övrigt bör de hålla sig i vägen.

Det är inte utan att man börjar undra vem/vilka som egentligen ligger bakom detta utspel. Har någon några idéer?

Anonym sa...

Angående din twitterfråga om PL vs Allsvenskan:

C+ sänder en match per vecka från Allsvenskan, så svaret på frågan är nog Nej. Jag tror helt enkelt att det är extremt få som har valt C+ på grund av Allsvenskan.

Det som skulle kunna hända är att man flyttar in Allsvenskan från PPV till C+ och att man på så sett kan få se produktens "riktiga värde" men ska jag vara ärlig har jag svårt att tro det.

Eventuellt flyttar däremot TV4's lördagsmatch samt La Liga in till C+ för att man på så sätt ska kunna rädda produkten C+. Gör man inte det kommer Bonniers snart få ett finfint förlustavdrag på 3 miljarder att kvitta sina TV4-vinster mot.

/Flugan på väggen

Anonym sa...

Ska kostnaderna för säkerhet och huliganproblematik vara relevanta och klubbarna ta ett än större ansvar måste också klubbarna få ta del av intäkterna som förbundet förhandlar om på ett annat sätt än tidigare. Ett tankeexperiment jag tror skulle få ett positivt utfall. Ta England eller Tyskland för den delen. Två nationer som hade riktigt stora problem med sina klubbar och supportrar under 70- och 80-talet. Vad hände? Fotboll blev business, klubbarna fick mer stålar, inget förbund satt i vägen för utveckling och vips satt man där med nya arenor, moderna affärsmässiga klubbar som själva fick sätta upp sina arrangemang och tillsammans reformerade ligafotbollen. Mycket av huliganproblematiken och stöket försvann. Måste finnas någon sådan samvariation i svensk fotboll också. Hockeyn skulle kunna vara ett exempel.

Nej, tror faktiskt att ett av de främsta argumenten för att få bort svff:s kalla hand över svensk klubbfotboll är att låta klubbarna (de klubbar som skapar intresset) få större del av intäkterna, kunna investera det i nya arenor och publikservice (vilket då blir ett gigantiskt incitament för att kunna tjäna stålar) och därmed växa både sportsligt och finansiellt.

Avgrunden byggs bara än djupare med ett dassigt landslag, tråkfotboll, värdelösa planer och en profillös högsta serie med matcher ingen längre verkar bry sig om. Ska svensk idrott klara av att konsolideras till professionel affärsverksamhet måste det som OH skriver bli ett stopp på dumheterna. Thallingers och Lagrells teser om svensk fotbolls organisation fungerar inte längre även om tanken är fin. Är det fel på systemet eller klubbarna?

OH sa...

Flugan, min tanke oxå. Och om efterfrågan på produkten C+ börjar rasa och visa röda siffror så kan man anta att allsvenskan som tv produkt är för högt prissatt. Å andra bestäms efterfrågan av hela korgen med sändningsrättigheter där individuella avvikelser kan förekomma.

Adam sa...

"Kommer den allsvenska tv produktens verkliga värde att blottas när man inte längre kan friåka på PL i C+?"

Åh, nej. Inga fotbollsmatcher kl.12 nu då?

Anonym sa...

OH

Nu är ju TV-branschen lite mer komplex än så.

En sporträttighet köper man inte för att göra vinst på just den rättigheten. Den är mer som när ICA säljer blöjor för 79 kr/paket. Man vill locka dit barnfamiljerna som betalar fullpris för allt annat.

Att Allsvenskan har legat utanför C+ plattform tidigare visar nog hur högt man värderat den tidigare – det vill säga inte särskilt högt. I stället har man lagt ut den på PPV, tillgängligt från alla plattformar och dessutom via webben bara för att få in lite deg.

Nu när PL försvinner så blir det antagligen mer intressant att sälja plattformen bakom Allsvenskan. Problemet är ju att det är delade intressen i företaget, då TV4 har lanserat sig som "fotbollskanalen".

Ska i vilket fall som helst bli spännande att se hur det här påverkar marknaden. En hel del förflyttningar tror jag att vi kan förvänta oss.

/Flugan på väggen

P.S

Det verkar som Zlatan har en tendens att göra sig omöjlig lagom till svenska omförhandlingar av fotbollsrättigheter? (stämde i alla fall hyfsat på flytten till Italien och omförhandlingen av La Liga).

Vad skulle det vara värt för – i det här fallet Viasat – om han helt plötsligt hamnade i PL? Sug på den ;)

Anonym sa...

Och ett par minuter efter min analys få vi svaret svaret:

http://www.resume.se//nyheter/2010/03/22/slut-med-la-liga-och-allsv/

/Flugan på väggen

OH sa...

Det var en bra analys tycker jag. Jag tror oxå att vi tänker ganska lika, bara på olika säinfallsvinklar.
Det hela är egentligen ganska enkelt.

Den totala tv marknaden är x kronor stor.

Förut har en viss del av denna marknad kommit från canal+ paketering. (PL, allsv mm)

Jag misstänker att MTG(viasat) nu kommer att paketera om sitt erbjudande (höja priset).
Tidigare har allsv paketerats tillsammans med draglok som PL. Nu kommer man att paketeras med La Liga mm.

Räcker det för att Canal+ inte ska tappa marknadsandelar?
För att inte c+ ska tappa marknadsandelar så måste mkt sannolikt den totala marknaden att öka. Populationen måste mao öka sina utgifter för TV och minska i någon annan vara.

Gör den inte det, medan Viasat ökar sin marknadsandel, så kan man nog dra slutsatsen att PL tidigare var något underprissatt i Sverige och allsvenskan överprissatt.

Sedan har vi TV4 gruppens reklamfinansierade produkter. De förlorar allsv och la liga. Här finns ett oxå ett hål att täppa igen.

Zlatan ja, och vad är alternativkostnaden för tv4 gruppen?