onsdag 27 maj 2009

Diversifiering - "Beautiful Race: Football at 300km/h"

FC Midtjylland är fotbollsklubb i den danska högstaligan. Klubben ingår i bolaget FCM Holding A/S portfölj där FC Midtjylland handboll också finns.

Nu har koncernen även ett racingteam, FC Midtjylland Racing.

FCM Racing ska tävla i Superleague Formula där även Liverpool F.C., A.C. Milan, PSV Eindhoven, FC Porto, Sevilla FC, Al Ain FC, Tottenham Hotspur, Borussia Dortmund mfl fotbollsvarumärken ställer upp.

Marknadsföring och försäljning sköts centralt av ligaorganisationen.

Ligan sägs kunna ses i Eurosport2.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mm och Bajen jobbar väl på det?.. :)
http://web.comhem.se/~u70618322/formula.htm

Adam sa...

Är diversifiering, i betydelsen riskspridning, det skäl som anförts för att gå med i "det där"...?

"Leverage" av varumärken möjligtvis, men annars kan jag inte hålla med. Urvattning av varumärken kan också diskuteras eftersom det inte finns något sätt att mäta värdet av varumärken (bara korkade marknadsförare tror annat) så är det svårt att avgöra den ekonomiska nyttan av sådan påhitt. Men eftersom de sitter på siffrorna så antar jag att de tror det...

OH sa...

Damodaran är mig veterligen ingen marknadsföreare :-)

value of a brand name
lite lull-lull från hans blogg i ämnet

Anonym sa...

Han hade i alla fall en bra insikt:

I think the key with professional sports is to maintain the illusion that it is only a game (and not a business).

/Flugan på väggen

Adam sa...

Tanken om att sport är affärer måste syfta på amerikansk sport, för inte fan drivs den affärsmässigt i allsvenskan i alla fall...

Damodaran är ingen marknadsförare och erkänner att att värderingen är svår för att inte säga omöjlig. En marknadsförare skulle aldrig göra det, så min ursprungliga uppfattning kvarstår.

Och vad är det generiska substitutet för bajen...?

OH sa...

Du besvarade indirekt din egen fråga i samband det första stycket i senaste kommentaren.