Erfarenheten säger att klubbarnas spelarbudgetar brukar skjuta i höjden åren efter extraordinära intäkter från Champions League. Så har alltså inte varit fallet. FCK har varken ökat budgeten, eller gjort större investeringar i spelarkontrakt. En del men långt ifrån all av kostnadsminskningen (och intäktsminskingen) beror på att bolaget under 2012 har outsourcat mat och dryck verksamheten på Parken till ett externt företag.
Segmentredovisning för FCK och Stadion |
Precis som den hårda konkurrensen mellan klubbarna driver upp kostnaderna för att nå sportsliga resultat är detta ett utmärkt exempel på hur svagare konkurrens påverkar verksamheten för den som befinner sig högst uppe i näringskedjan.
Källa: Idan.dk |
3 kommentarer:
Publiksiffrorna är ju till att börja med rätt mediokra för ett nordiskt topplag, men har dessutom gått stadigt neråt:
Snittpublik FCK
09/10 13.966
10/11 12.958
11/12 11.788
12/13 10.706 (hittills)
/Flugan på väggen
Toppnoteringen ser ut att ha varit säsongen 05/06 med 16.430 i snitt på hemmamatcherna.
/Flugan på väggen
"Oh Lord, make us good, but not that good"
Kanske överlägsenheten till slut har börjat synas i publikutvecklingen. Kanske kompenseras av större chans på Uefa intäkter.
Skicka en kommentar