Mellan åren 1970 och 1989 använde sig
Liverpool av 56 olika spelare. Det var nästan hälften jämfört med
deras främsta rivaler under samma period. Endast 30 procent av dessa
spelare var egna produkter vilket var en mindre andel än vad konkurrenterna hade haft i sina trupper. Liverpool var på den tiden
mycket duktiga på att identifiera talang, man var duktiga på att få
spelarna och samarbeta och att dessutom behålla dem i klubben. I en
studie från 1991 analyserar Fillippo dell'Osso och Stefan Szymanski*
det engelska konkurrenslandskapet.
Analysen utgår från relativa
sportsliga prestationer samt tolv olika klubbars kostnader för att uppnå
dessa och kan kanske ha varit den första analysen i sitt slag.
Mätperioden var mellan 1974 och 1989 och den regressionsanalys som
författarna gjorde har en förklaringsgrad på 40 procent. Det är
två klubbar som inte passar in i modellen, Liverpool och Nottingham
Forest. Tog man bort dessa två klubbar så kunde sportslig framgång
till 81 procent förklaras genom de pengar som klubbarna spenderade
på löner och på transfermarknaden.
Mätperiod 1974 - 1989, Liverpool och Nottingham i rött (klicka på bilden för högre upplösning) |
Att Liverpool och Nottingham stack ut
så pass mycket måste ha berott på vissa egenskaper som dessa
klubbar hade. Fillippo dell'Osso och Stefan Szymanski gjorde en
analys av konkurrensfördelar. Konkurrensfördelar kan definieras som
en förmåga som ett företag har i relation till sina konkurrenter.
Denna förmåga ger en högre försäljning och/eller lägre
produktionskostnader. Ett företag som saknar konkurrensfördelar
kommer över tid inte att kunna leverera vinster. Inom fotbollen
karaktäriseras det genom att klubbar som saknar konkurrensfördelar
över tid inte kommer att kunna vara framgångsrika på planen.
Konkurrensfördelar skapar således överavkastning. Utanför
fotbollsvärlden observeras den i ökat aktieägarvärde och inom
fotbollen i sportsliga framgångar och i vissa fall ökat
aktieägarvärde.
Dell'Osso och Szymanski generaliserar
konkurrensfördelar i fyra olika grupper: Monopol (formellt),
rykte, teknologi och arkitektur
(institutionell). De kommer fram till att Nottingham lyckades att
kontraktera Brian Clough som i sina tidigare klubbar hade lyckats att
lyfta dessa till högre sportsliga framgångar. Klubben hade lyckats
skapa sig monopol på en unik magagerkompetens. Liverpools
framgångar varade över en period under vilken flera olika managers
var ansvariga för klubben. Dell'Osso och Szymanski menar att
Liverpools konkurrensfördel kunde härledas till klubbens
arkitektur, det vill säga att summan av alla enskilda
processer och kontrakt i klubben skapade en helhet som var starkare
än konkurrenterna.
Författarna noterade även att ManUtd
presterade betydligt sämre sportsliga resultat än vad man skulle
förvänta sig klubbens stora resurser. Faktum var att klubben då
var den minst effektiva av dem alla. Det som räddade klubben från
sämre sportsliga resultat var dess rykte som man hade byggt
upp under tidigare framgångar. Ryktet gav klubben stora resurser
tack vare höga biljettintäkter vilket på den tiden var den enskilt
största inkomstkällan.
Så vad har hänt sedan dess? Som
förväntat föll Nottingham Forrest tillbaka till sin ursprungliga
nivå efter att Brian Clough hade lämnat klubben. Precis samma öde
som de andra klubbarna som Clough var manager för gick till mötes
efter att han hade slutat. Manchester United förbättrade sin
effektivitet och började prestera enligt vad man ska förvänta sig
givet klubbens resurser. Liverpool däremot har stegvis försämrat
sina prestationer. Enligt samma metod** som Fillippo dell'Osso och
Stefan Szymanski använde sig av har jag gjort en jämförelse över
ett urval av klubbar. Tyvärr hade jag bara tillgång till data för
säsongerna 2005/06 till 2010/11 vilket gav en kortare tidsperiod (6
säsonger). Jag har också bytt ut Nottingham, Southampton samt Leeds
och ersatt med Sunderland, Fulham och West Ham. Regressionsanalysen
för samtliga 12 klubbar har en förklaringsgrad på 64 procent.
ManUtd passar inte in i modellen och om man tar bort den så ökar
förklaringsgraden till 90 procent.
Datakälla: Deloitte Annual Review of Football Finance (löner och transferutgifter) och Wikipedia (tabellplaceringar) Klicka på bilden för högre upplösning |
Liverpool är med andra ord ungefär i
den situation som ManUtd befann sig när Fillippo dell'Osso och
Stefan Szymanski gjorde sin studie (även om Liverpool har en
relativt svagare resursbas än vad ManUtd hade då). Författarna
menade då att klubben inte kunde leva på sitt rykte hur länge som
helst. I slutändan behövs det sportslig framgång för att
upprätthålla det. Om man håller med om den slutsatsen så behöver
Liverpools med andra ord förbättra sin effektivitet för att inte
devalvera sitt rykte. ManUtd har under de senaste åren upplevt
enorma sportsliga framgångar. Man har också gjort det till en
kostnad som förvisso har varit hög, men som jämförelsevis är
lägre den kostnad som kan förväntas och krävas för att nå en så
pass stor kontinuitet på de absoluta topplaceringarna i ligan.
Varför är en sådan analys
intressant? Framför allt handlar det om att identifiera
konkurrensfördelar när man är intresserad att investera pengar
i ett företag. Ett företag som saknar konkurrensfördelar kommer
över tid inte att leverera resultat. Tack vare sin konkurrensfördel
kunde Liverpool (förutom sportsliga framgångar) även redovisa
finansiella vinster. Man skapade överavkastning. Idag är det ManUtd
som levererar en hög avkastning till klubbens aktie- och
obligationsägare.
Vi borde med andra ord också kunna
analysera konkurrensfördelarna från ett marknadsperspektiv med
hjälp av värderingsmultiplar. En välanvänd multipel är
EV/Ebitda***. Företag med en högre tillväxt har generellt en högre
multipel. Det har också företag som har en lägre risk och företag
vars återinvesteringsgrad**** är lägre. Både Liverpool och ManUtd
exponeras mot samma affärsrisker. Man verkar på samma
konkurrenslandskap. Om det nu är så att klubbarnas EV/Ebitda
multipel skiljer sig åt så beror det i första hand på att
konkurrensfördelarna värderas olika. Eftersom båda klubbarna under
de senaste åren har varit inblandade i transaktioner på ägarsidan
så är det möjligt att få fram multiplerna. Tabellen nedan visar
de två klubbarnas multipler över de senaste åren.
Det vi ser är att Hicks & Gillet
köpte Liverpool för ett relativt högt pris givet klubbens vinst.
Troligtvis baserades analysen på Liverpools rykte och historiska
prestationer. De räknade också med att en investering i ett nytt
arenabygge - tack vare klubbens rykte - skulle öka vinsterna. Vad de
inte räknade med var att klubbens effektivitet skulle försämras.
De relativt stora pengar som investerades i truppen gav ingen
sportslig hävstång. Inte heller räknade de med att finanskrisen
skulle sätta stopp för arenaplanerna. När John Henry och Fenwey
Sports Group förvärvade Liverpool så gjorde man det på en
betydligt lägre värdering relativt klubbens vinster. Klubbens enda
konkurrensfördel var nu det starka rykte som man har byggt upp under
sina framgångsrika år. För att investeringen ska bli lyckad så
måste ägarna lyckas med att utveckla ytterligare en
konkurrensfördel. Därav John Henrys plan på Moneyball strategin.
Familjen Glazer köpte ManUtd baserat
på klubbens mycket stora rykte och dess effektiva management. Som
förväntat har man kunnat kapitalisera ryktet på den globala
marknaden i form av kraftigt ökade intäkter från kommersiella
avtal. Idag värderar aktie- och obligationsmarknaden klubbens
konkurrensfördelar på samma nivåer som 2005. Frågan är om
klubbens effektiva organisation kan tillskrivas Alex Ferguson som kommer att försvinna eller
om managern har skapat en institutionell konkurrensfördel? Jim Collins
kallar det för Nivå 5 ledarskap. Att familjen Glazer i samband med
börsintroduktionen har sålt en del av sina aktier i klubben betyder
att man har överfört en del av risken för en effektivitetsförsämring till klubbens nya investerare. Erfarenheten säger att det är svårt att nå varaktiga konkurrensfördelar inom fotbollen. Bortsett från ryktet kan det mesta kopieras.
* Who Are the Champions? An analysis of football and architecture - Fillippo dell'Osso & Stefan
Szymanski, Business Stategy Review 1991.
** Input: Under mätperioden,
respektive klubbs samlade utgifter för löner och transfers i
relation till mätgruppens medelutgift. Output: 1/p där p = respektive klubbs
snittplacering i tabellen under mätperioden (ex: 2:a plats i
Championship = 22:a plats).
*** EV/Ebitda är ett företags värde
(marknadsvärdet av eget kapital [t.ex.börsvärde] plus räntebärande
skulder) dividerat med företagets Ebitda (vinst före räntor, av-
och nedskrivningar och före skatt)
**** Den del av vinsten som behöver
återinvesteras för att företaget ska klara av att fortleva och
leverera vinster.
1 kommentar:
Helt OT, men i senaste Euro Talk på Svenska fans skickade David Fjäll ut en trevare om att de ville bjuda in dig till programmet. Jag hoppas verkligen att det blir av!
http://www.youtube.com/watch?v=UI9oKkXWx04&t=96m29s
Skicka en kommentar