Virgin Money's Football Fans' Inflation Index mäter de engelska fotbollsupportrars kostnader under matchdag. När de brittiska klubbarna släppte årets biljettpriser ökade dessa i genomsnitt med 7.2%. Lägg därtill dyrare bensin, högre matpriser etc och indexet landar på £106.21 per supporter och matchdag. En ökning med 21% sedan i våras. Detta index har funnits i två år och sedan start har inflationen för den genomsnittlige fotbollsupportern hittills varit 36%.
I samband med senaste mätningen gjorde man även en undersökning bland supportrarna ifall de funderade på att skära ner på sina matchbesök. West Ham ligger högst upp i riskzonen. Hela 43% uppgav att de kanske skulle gå på färre matcher denna säsong. (hela listan här) Steget från ord till handling brukar dock vara stort.Det skulle vara intressant med ett motsvarande nyckeltal i Sverige. Framför allt när vi går in i en tid med ett par snart färdigställda arenprojekt.
******
UEFA cupen är död. Länge leve UEFA Europa League, typ. Så kommer turneringen heta going-forward. Den viktigaste nyheten förutom utökningen av gruppspelet från 40 till 48 lag, är att UEFA centrelt tar över försäljningen av TV rättigheterna redan från start. Tidigare år har klubbarna själva fått sälja sina respektive TV rättigheter ända fram till kvartsfinal då UEFA tog över. På så sätt tror UEFA att premierna till de deltagande klubbarna kan fördubblas.
Principen är ungefär som "sub-prime". Paketera en massa mindre intressanta matcher och sälj det i ett paket till TV bolagen under ett annat varumärke :-)
Hammarbys nettoresultat från europa-spelet 2007 beräknades landa kring 700 000 kronor. Räknar du med slitaget på spelarna och den förmodade lägre allsvenska placeringen som ett resultat av detta blev det en i slutändan förlustaffär på grund av de lägre allsvenska TV premierna som till största del baseras på tabellplacering.
I samband med senaste mätningen gjorde man även en undersökning bland supportrarna ifall de funderade på att skära ner på sina matchbesök. West Ham ligger högst upp i riskzonen. Hela 43% uppgav att de kanske skulle gå på färre matcher denna säsong. (hela listan här) Steget från ord till handling brukar dock vara stort.Det skulle vara intressant med ett motsvarande nyckeltal i Sverige. Framför allt när vi går in i en tid med ett par snart färdigställda arenprojekt.
******
UEFA cupen är död. Länge leve UEFA Europa League, typ. Så kommer turneringen heta going-forward. Den viktigaste nyheten förutom utökningen av gruppspelet från 40 till 48 lag, är att UEFA centrelt tar över försäljningen av TV rättigheterna redan från start. Tidigare år har klubbarna själva fått sälja sina respektive TV rättigheter ända fram till kvartsfinal då UEFA tog över. På så sätt tror UEFA att premierna till de deltagande klubbarna kan fördubblas.
Principen är ungefär som "sub-prime". Paketera en massa mindre intressanta matcher och sälj det i ett paket till TV bolagen under ett annat varumärke :-)
Hammarbys nettoresultat från europa-spelet 2007 beräknades landa kring 700 000 kronor. Räknar du med slitaget på spelarna och den förmodade lägre allsvenska placeringen som ett resultat av detta blev det en i slutändan förlustaffär på grund av de lägre allsvenska TV premierna som till största del baseras på tabellplacering.
13 kommentarer:
briljant som vanligt! btw, I dessa håkkitider som råder undrar jag om en jämförselse mellan elitserien och allsvenskan vore på sin plats. Dels de olika förbundens inverkan, klubbarnas förmåga att agera mer självständigt, affärsutveckling och arenornas avkastning.
Jag är väldigt nyfiken på hur de har fått fram siffran 101£/person och match.
Den känns för hög för att vara en snittsiffra sett över hela Premier League, alltså måste de mena något annat med "Index". Alternativt så räknar de med företagsevenemang i snittet.
Om du kollar på lagen utanför utanför Topp 10 så ligger ju biljettpriserna på en nivå som gör att supportrarna måste häva en djävla massa pints och trycka i sig bizarra mängder Fish&Chips för att komma upp i 101£ (i snitt).
Visst, biljettpriset på de bästa platserna på de dyraste matcherna hos storlagen går ju för för 70-80 pund, men jag skulle gissa att snittpriset hamnar en bit under 50£.
/Flugan på väggen
P.S Jag har ett starkt minne av att jag för ett par år sedan såg en undersökning på hur mycket varje supporter spenderar på matchdag i Stockholm. Jag håller på att leta efter den just nu...
Tillägg:
Å andra sidan kostar en djävla biobiljett 12£, så det kanske kan stämma trots allt:/
/Flugan
Åh, härligt...statistik.
adam
Hur går det med superarenan med de mäktiga förutsättningarna ute i solna? Kommer den heta Swedbank Arena eller blir det namnbyte redan innan den är byggd?
;)
/hasseman
Appropå namnbyten, se nedan...
http://www.nytimes.com/2008/09/27/sports/27theater.html?partner=rssnyt&emc=rss
Verkar som Herr Lundh läser bloggen. Hur ska man annars tolka senaste Matchpuls på svenska fans?
Mediadrevet kanska kan dra igång nu...
"Hur ska man annars tolka senaste Matchpuls på svenska fans?"
Att Lundh ÄR Osynliga Handen...?
Det har jag misstänkt ett tag nu...
Har inte sett matchpuls, vad sades i korta drag?
Jag, Lundh... mkt ska man behöva höra. haha
* SvFF gör för mycket.
* SvFF gör för lite.
* RF, SvFF och SEF - vem ska bestämma vad?
* 51%-regeln dålig.
* Danska skatteregler felaktiga.
* Bosse Lundqvist sitter på för många stolar.
* plus en massa annat...
UEFA säger sig kunna öka klubbarnas premier genom att de sköter försäljningen av TV-rättigheter. Nu har inte jag något på fötterna, men är det verkligen så? UEFA är förstås en tyngre förhandligspart än Kalmar FF, men samtidigt har matcherna ett större värde lokalt eller regionalt - till skillnad från Europacupens (sic!) matcher. Skall TV-bolagen betala ett högre pris för några russin ur kakan (exempelvis svenska lags matcher för svenska bolag)
Det går att få folk att köpa konserverat gröt, i alla fall en gång. Namnbytet på UEFA-cupen är ett typiskt exempel på hur en ny etikett på en gammal vara avser öka dess värde. Konsumenterna är dock inte alltid så kortade som välbetalda slipsnissar tycks tro. Sedan är i och för sig ansvariga på TV-bolagen högt betalda slipsnissar, så det kanske kan gå vägen...
?
Kropotkin
Jag skulle tro att man genom att sälja hela turneringen till en rättighets-agent, tex kentaro, räknar med att få så pass mkt mer pengar att det ska generera dubbla premier jmfrt med om man bara säljer kvartsfinal och framåt.
Sedan säljer agenten rättigheterna vidare till olika tv-bolag etc. Denna strutkur gynnar de klubbar som spelar svårsålda matcher och missgynnar de klubbar som lottas mot "drömmotstånd".
Och orsaken till att de får ut ett högre pris är att de monopoliserar varan.
Men vill man ha en riktig intressant diskussion: Blir denna nya fördelning paretoeffektiv...?
Skicka en kommentar