I fredags small det till rejält på nyhetsfronten.
AEG Facilities AB köper 12.23% av DIF Hockey för €1 miljon. (länk här)
AEG Facilities AB köper 12.23% av DIF Hockey för €1 miljon. (länk här)
AEG Facilities är ett av AEGs många dotterbolag vars affärsidé bland annat är att vara arenaoperatör. (lite mer under länken här)
Priset ger en hint om en värdering av DIF Hockey på ca 77 miljoner kronor. Mindre än marknadsvärdet på AIK Fotboll AB. Diskonterar man dessutom dessa 77 med aktiemarknadens avkastningskrav tillbaka till 2001 blir priset lägre än vad AEG Sweden AB köpte sin andel i Hammarby Fotboll AB för.Å andra sidan borde dessa förvärv snarare klassas som strategiska än finansiella ur AEGs perspektiv och då haltar nog jämförelsen en aning. Vi har nog inte sätt alla kort i Anschutz svenska kortlek än.
Många blänger nog lite extra på jänkarna. Deras motiv är dock rent rationella och i deras affärskultur är den typen av transaktioner inga konstigheter. Däremot kan man ju undra lite om hur lokalkonkurrenten resonerar. Från vårt perspektiv kan ju den moraliska aspekten i affären ifrågasättas.
Många blänger nog lite extra på jänkarna. Deras motiv är dock rent rationella och i deras affärskultur är den typen av transaktioner inga konstigheter. Däremot kan man ju undra lite om hur lokalkonkurrenten resonerar. Från vårt perspektiv kan ju den moraliska aspekten i affären ifrågasättas.
Det ser också ut som att vi nu har tre strategiska sportinriktade ägarpositioner i länet.
Fabege/arenabolaget i AIK Fotboll AB
AEG i Hammarby Fotboll AB
AEG i DIF Hockey AB
--------------------------
Helsingborg har problem.
Förlust i torsdags, endast en pinne idag och nu Parma som inte helt säkert vill utnyttja sin köpoption på McDonald Mariga. Priset på spelaren uppges ligga på 18 miljoner. Helsingborg verkar vid en försäljning till Parma få mellan 4-5 miljoner, efter agentkostnader, efter att Enköping fått sina 25% och efter att den utsparkade riskkapitalisten Bengt Adolfsson fått sina 8.5 miljoner. Så långt inga konstigheter.
Men med tanke på klubbens taskiga likviditet i kombination med ett driftunderskott, behöver man nog sälja spelare i år för att klara de löpande utbetalningarna. När andra potentiella säljobjektet Razak dessutom är skadad ber nog Fredin & co till gudarna att Parma utnyttjar optionen.
--------------------------
Skatterevision i Kalmar.
Inte en dag för tidigt att de allsvenska klubbarna synas och mycket riktigt hittades saker att anmärka på. Hur mycket än Svante oförstående gråter ut, finns det gott om utrymme i klubbens balansräkning att betala sin skatt på dryga miljonen. Det börjar bli dags att göra rätt för sig!
Fabege/arenabolaget i AIK Fotboll AB
AEG i Hammarby Fotboll AB
AEG i DIF Hockey AB
--------------------------
Helsingborg har problem.
Förlust i torsdags, endast en pinne idag och nu Parma som inte helt säkert vill utnyttja sin köpoption på McDonald Mariga. Priset på spelaren uppges ligga på 18 miljoner. Helsingborg verkar vid en försäljning till Parma få mellan 4-5 miljoner, efter agentkostnader, efter att Enköping fått sina 25% och efter att den utsparkade riskkapitalisten Bengt Adolfsson fått sina 8.5 miljoner. Så långt inga konstigheter.
Men med tanke på klubbens taskiga likviditet i kombination med ett driftunderskott, behöver man nog sälja spelare i år för att klara de löpande utbetalningarna. När andra potentiella säljobjektet Razak dessutom är skadad ber nog Fredin & co till gudarna att Parma utnyttjar optionen.
--------------------------
Skatterevision i Kalmar.
Inte en dag för tidigt att de allsvenska klubbarna synas och mycket riktigt hittades saker att anmärka på. Hur mycket än Svante oförstående gråter ut, finns det gott om utrymme i klubbens balansräkning att betala sin skatt på dryga miljonen. Det börjar bli dags att göra rätt för sig!
15 kommentarer:
Funderar - efter detta och ett tidigare inlägg - på vilka "poster" som gör att SvFF/SEF gynnar de mindre lagen på bekostnad av lag med större publik och starkare varumärken.
Kom på följande:
* Fördelning av TV-pengar (Kentro-avtalet)
* Fördelning av ersättning för exponering av SvFF sponsorer
* Säkerhet runt bortaföljen bekostas av den gästande klubben
* De större lagens bortaföljen genererar publikintäkter till de mindre lagen (Det omvända gäller ej!)
* De större lagens investeringar i organisation, spelar och lag gör att hemmapublik dras till de mindre lagens hemmamatcher mot just de större lagen vilket driver de mindre lagens publikintäkter
Vad mer???
Hur mycket pengar - uppskattningsvis - skulle det kunna handla om?
Finns det några områden där det omvända gäller?
Allvarlig!
Anschutz måste dö, och detsamma måste gälla hans j-vla företag.
Vi kan inte ha en ägare som promotar INTELLIGENT DESIGN.
Bajen betyder mycket för mig, men det finns en gräns!
Inga mormoner eller andra religösa stollar får ha inflytande över mig, aldrig!
Hellre kommunägd facistioid Arenabolag än religöst Anschutz.
Det är dags att ta av den osynliga trädgårdshandsken, plocka fram sekatören och knipsa av det ruttna grenen. Pronto!
För att få perspektiv.
Vad är musik i AEG's värld?
-Celine dion
Jag tror Anschutz är en synonym för anschluss. Det gäller att ha ögonen öppna och vara beredd på angrepp från väst!
Mobius, du har nog fått med det mesta :-) En viss grad av utjämning är nog nödvändig för att serien ska vara spännande och intressedrivande. Men nu känns det som att gränsen börjar paseras.
Chriz...
Vad sägs om att ge sig på en skattning av subventioneringen?
Har en idé om de två sista. Den tredje borde kunna fixas med lite input från "rätt" håll.
De två första har jag noll-koll på!
mobius
Faktum är ju att fördelningen av TV-pengarna går åt "rätt håll". Tidigare delades det mer eller mindre rakt av, medan man idag har publikbonus, bonus för antal sända minuter samt placeringsbonus.
Det räcker alltså inte att vara ett "starkt varumärke" för att få del av mest pengar. Man måste prestera på plan också. Vilket naturligtvis är helt rätt.
Jag har inte siffrorna framför mig, men jag har för mig att det lag som fick mest pengar fick in drygt 16-17 miljoner, medan det lag som fick in minst landade på runt 10 miljoner. En stor reservation för minneslucka vad det gäller den lägre siffran.
/Flugan på väggen
// Flugan...
Tack för påpekandet...
Håller helt med att sportsliga framgångar ska ha en viss påverkan.
Klart KFF ska ha "bonus" om det går bra. Men säljer man produkten AS på den publik KFF tillför? Självklart inte.
Så... Om skillnaden mellan det lag som får mest och det som får minst är en faktor 1,6-1,7 kan man verkligen ifrågasätta hur man helt orättfärdigt subventionerar de små lagen.
Jämför därför publikligan förra året.
Skillnaden mellan störta vs minsta lag (aik vs tff) är en faktor på nästan 6.
Eller jämför näst största vs. näst minsta lag förra året (ifk göteborg vs brommapojkarna) så får man en faktor på 3,5.
Kan inte se annat än att värdet i de olika varumärkena - i princip - fullt ut korrelerar med respektive lags hemmasnitt.
Så...helt klart är att SvFF INTE hade kunnat sälja AS med en publikbas och ett varumärke till de summor man nu gjort om det inte vore för aik, ifk g, mff, bajen, dif, elfsborg.
Hade SvFF kunnat sälja AS till samma summor om TFF eller BP inte hade funnits.
Svaret är helt klart JA. Byt ut dem mot Assyriska och Brunkeflo. Det hade inte påverkat värdet över huvud taget.
Därför blir fördelningen av pengar sjuk och direkt felaktig.
Hur har man kunnat kväva denna debatt så kapitalt.
Jag vill inte ha en jämn allsvenska på bekostnad av att dess utveckling stryps.
Mobius, du har fel när du menar "värdet på varumärket" fullt ut korrelerar med publiksnittet.
Klickar man på mitt namn så kan läsa att 2006 var AIK:s varumärke, vars konkurrenter fick använda kikare för att hitta dem i publikligan, bara var högre än GAIS och Östers. Jag gissar att korrelationen i övrigt är noll. En definition av ordet "varumärke" är därmed önskvärd...
Vad gäller den cost-benefit analysen som du föreslår, det är en intressant tanke, men man kan bevisa i princip vad som helst med dessa. Ungefär som när man påstår att Gefles varumärke är starkare än AIK:s...
Man får fundera lite över vad man ropar efter innan man börjar ropa.
Vad kan man förvänta sig om fördelningen av TV-pengarna skulle bli mer "marknadsekonomisk"?
Kommer det att tillföra mer pengar till Allsvenskan på sikt?
Skulle omfördelningen göra att ett eller ett par lag skulle kunna konkurrera om CL-pengarna?
Jag tror att ett visst mått av Robin Hood-tänk är bra den svenska fotbollen (så som jag vill se den) men jag håller med om att de senaste utspelen är grova övertramp. Snart blir det väl som draften i NHL. Det sämsta laget får välja talang först...
/Flugan på väggen
Jag säger naturligtvis inte noll till mindre klubbar.
Däremot ifrågasätter jag starkt det demokratiska - även om jag förstår det solidariska - i principen med den "jämna" fördelningen av bl.a. TV-pengar.
Såsom SEF styrs (där alla relevanta beslut fattas) gäller en klubb = en röst.
Det är naturligtvis djup odemokratiskt att mindre klubbars särintressen ska styra svensk fotbolls utveckling.
Vad är problemet med en skiktad Allsvenska där topp 8 lag har en möjlighet att på allvar konkurrera i AS - och "on a sunny day" - även konkurrera i Europa.
Övriga 8 får delta efter ekonomisk bärkraft.
Det skulle ge bättre spelare till AS, större utryme för talanger, samt skapa såväl ökat TV-intresse som ökad fotbollsintresserade publik till även mindre klubbars matcher.
Nej, dagens situation gynnar absolut INGEN. Svensk fotboll är "stuck in the middle". Mellanmjölkens förbannelse.
Det är min "ödmjuka" åsikt :-)
Alternativet är naturligtvis att alla klubbar i AS får EXAKT lika mycket pengar. Full utjämning. Då jävlar blir det spännande. Alla kan slå alla jämnt.
Frågan är om Mobius vet om att allsvenskan redan idag är skiktad ekonomiskt?
Men ändå är det just de effekter som han inte kan skatta som får en avgörande betydelse för eventuella avvikelser från den allsvenska som "borde" vara. Positiva externaliteter som att locka publik åt andra lag fungerar visst åt bägge hållen, bajen har bara inte varit positionerade att dra någon nytta av det på sin begränsade "arena".
// Flugan...
Med risk för att bli ansedd som en dåre som jagar väderkvarnar så har vi ytterligare en faktor...
Att t.ex. Kalmar öht funderar på att bygga nytt och större - givet det intresse och publikunderlag - är bara ytterligare ett bevis på tingens oordning.
Halmstad kan jag förstå och Gefle som utgår från Strömvallen som den är. Men Kalmar??? 11.000???
P.S. dif-bloggen http://dpag.wordpress.com/ har en rätt ok genomgång av de allsvenska lagens arenaplaner.
Jag är på flugans linje. Huvudsyftet måste ju vara att maximera ligans totala intäkter. Tror det blir svårt att räkna hem CL intäkter * sannolikheten för kvalifikation även vid en ökad marknadskoncentration. Nedsidan är mindre intresse och lägre intäkter. Lite moment 22 och som sagt det får inte gå till överdrift.
Å andra sidan är jag nästan beredd på och betala vilket pris som helst bara för att hänga av Kalmar haha.
Adam,
den är ju skiktad, jag skulle dock tro att den i ett europeiskt perspektiv är relativt jämn.
adam
Den där varumärkesmätningen får man ta med en väldigt stor näve salt. MFF 600 msek, jo tjena, skulle älska och se den värderingen specad :-)
mobius
funderar över en tanke där man avstår kvalplatsen till CL samt ueafakvalplatsen till cupvinnaren och istället förhandlade fram tre, kanske fyra uefa-cup platser som man ger ligaettan-fyran. I alla fall under ett antal års tid. Fast en sådan rokad känns som en ren utopi.
Skicka en kommentar