tisdag 2 januari 2007

Dag två, första Max ryktet

En klubb ska vara beredda att betala ca 6 miljoner kr, enligt mig ett ganska realistiskt pris med tanke på Max´s CV. Huruvida det här ryktet är sant eller ej så tål det och tänkas efter en gång. En dag fick jag förklarat att det är skillnad på pris och värde. Pris är vad du betalar/får betalt och värde är vad du får/avstår. För motparten är jag övertygad att värdet och priset hamnar relativt nära varandra. För Hammarby däremot anser jag att deskripensen är alldeles för stor, till klubbens nackdel.

Max betydelse, nyttovärde för försvarsspelet anser jag vara betydligt mer värt än 6 miljoner, eller rättare sagt för att trigga detta ytterligare, 6 miljoner – de miljoner Hammarby lägger ut på en ersättare. Jag har nämligen svårt och se att klubben lyckas hitta en back med de spetsegenskaper och den respekt som Max besitter för ett pris lägre än M6.
  • Varför skulle motparten köpa Max om en sådan spelare finns någon annan stans till högst samma pris?
  • Inte kan vår scoutingverksamhet vara bättre än motpartens eller det kanske den kan?
Vi ställer sedan den nettosiffran i relation med risken (hyfsad stor) att vi tappar tabellplaceringar med lägre placeringsbonus och lägre publikintäkter under hösten som konsekvens. Lägg därtill derbyna som går på Råsunda och vem som helst kan räkna ut skillnaden mellan 30k+ (förmodat om vi ligger i toppen) och 18k (som mot AIK den sportsligt sega hösten 2004), detta i en enda match. Det var de kortsiktiga effekterna. De långsiktiga blir givetvis svårare att kvantifiera. Nå, hur går det med kalkylen Henrik?

Rekommendation: Behåll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggen ska bli spännande och följa.
Intressant med en litet annorlunda bajenperspektiv.

Anonym sa...

* Inte kan vår scoutingverksamhet vara bättre än motpartens eller det kanske den kan?

Nja... varken bättre eller sämre. Snarare helt annorlunda. Vår verksamhet bygger på att hitta billiga spelare med en talang som går att utveckla till spelare som lag som Anderlecht är intresserade av att köpa. Det lär dröja innan Hammarby kan konkurrera om att KÖPA samma spelare som Anderlecht, Fulham, Herenveen osv...

Att ersätta spelaren Max tror jag inte är så svårt. Petur däremot känns helt plötsligt oersättlig OM Max försvinner. (Se mitt resonemang på ...gvsu)

/Flugan på väggen