1997, efter en längre period i
mediokerhet, satte FC Basel en strategisk femårsplan. Målet var att
utveckla organisationen där både spelartruppen och den kommersiella
verksamheten stegvis skulle förstärkas med hjälp av nya idéer och
nytt kapital.
Man lyckades attrahera flera
investerare genom att sälja marknads- och spelarrättigheter till
något som döptes till FC Basel Marketing AG. Modellen ser inte
helt olik den ursprungsstruktur som Bosse Lundquist och Tommy
Jacobsson satte upp i form av Djurgården Fotboll AB. Under de första
åren tillförde investerarna ca 20 miljoner per säsong med syfte
att stärka spelartruppen.
Man satte upp ett mål att
biljettintäkterna skulle överstiga personalkostnaderna. Man
lyckades att -till stor del tack vare högre intäktsnivåer än
konkurrenterna- implementera en lönemodell där 50 procent av
spelarnas ersättning var prestationsbaserad. Man lyckades hålla
personalkostnaderna lägre än publikintäkterna under fyra säsonger,
2001-2004.
Figuren nedanför visar utvecklingen i några av FC Basels ekonomiska nyckeltal och har ställt dem i relation till den klubb i allsvenskan som varit ledande på intäktssidan (inklusive spelarförsäljningar) under respektive år. För enkelhetens skull har jag gjort något som jag egentligen inte gillar att göra, räknat om allt till svenska kronor.
Figuren nedanför visar utvecklingen i några av FC Basels ekonomiska nyckeltal och har ställt dem i relation till den klubb i allsvenskan som varit ledande på intäktssidan (inklusive spelarförsäljningar) under respektive år. För enkelhetens skull har jag gjort något som jag egentligen inte gillar att göra, räknat om allt till svenska kronor.
Ny stadion
Kostnaden för St. Jakob-Park uppgick
till ca 1.5 miljard kronor och finansierades med privat kapital. FC
Basel är hyresgäst på arenan. I början betalade man ca 40 miljoner i
hyra för arenan. För det fick man förutom biljettintäkterna och en
mindre del av intäkterna från hospitality och cataring, också 50
procent av reklamytorna på arenan. Arenaoperatören Basel United AG
(i vilken FC Basel inte har något ägarintresse) hade de
kommersiella rättigheterna till alla andra kommersiella ytor och
aktiviteter. 2005 gjorde man den första omförhandlingen av
avtalet med arenaoperatören. FC Basels ekonomi hade vuxit och man
kunde bära högre risk och därmed teckna ett för klubben mer
flexibelt avtal.
Från och med 1:a juli 2013 har FC
Basel förvärvat samtliga kommersiella rättigheter för matchdagen
(inklusive andra evenemang än egna matcher). Kostnaden för dessa
rättigheter regleras i första hand i form en högre fast hyra. Att
döma av resultaträkningen har kostnaden för arrangemang ökat med
20 miljoner under ett halvår.
I FC Basels årsredovisning kan man
hitta kostnaden för matchdagen, uppskattad per kostnadskategori och
åskådare. Noterbart är storleken på kostnaderna för säkerhet.
Intäktsklasser
Matchdagen är FC Basels bread &
butter. Under 2013 hade man 522 000 åskådare (18 matcher) i
ligaspelet där genomsnittsintäkten per åskådare var 169 kronor. I
de europeiska turneringarna drog FC Basel 225 000 åskade (9 matcher)
på sin hemmaplan. Intäkten per åskådare var betydligt högre: 415
kronor per åskådare.
De övriga traditionella
intäktsklasserna är inte överdrivet stora. Anmärkningsvärt är
de förhållandevis låga TV intäkterna, som dessutom har minskat
sedan 2006. Storleken på dessa är jämförbar med allsvenskan.
Kanske har det under de senare åren skapats en värdeöverföring
som speglats i priserna på TV rättigheter i Schweiz, från den
inhemska ligan till Champions League(?)
Sponsor & Reklam är inte heller på
en nivå som inte bör vara oåtkomlig för en svensk toppklubb.
Mellan 2006 och 2012 har intäkterna
ökat kraftigt, men detta har i första hand drivits genom mer pengar
från de europeiska turneringarna. Genom att under 2013 ha förvärvat
de kommersiella rättigheterna på arenan hoppas FC Basel kunna
paketera sitt matchdags-erbjudande bättre och tjäna mer pengar.
Uppenbarligen tror också arenaägaren att klubben kommer att kunna
göra det. De hade aldrig släppt dessa rättigheter om
inte avkastningen på fastigheten förbättras.
Naturligt monopol
FC Basel har varit framgångsrika i
sitt strategiarbete. De visste vad de skulle arbeta med när de
flyttade in i ny stadion och balanserade riskerna väl. De hade en
enorm -First-mover advantage- där man fick operera i nästan fem
säsonger innan Young Boys kunde börja dra nytta av en ny arena.
Under fyra säsonger hade FC Basel ett publiksnitt som var nästan
tre gånger så stort som närmaste konkurrent. Det är ungefär som
att Hammarby skulle spela fyra stycken 2014 i rad (Superettan). Ett
sådant konkurrenslandskap ger naturligtvis mycket goda
förutsättningar att steg för steg bygga en stark ekonomi för att
efterhand expandera verksamheten kring arenan. Expansionen har alltså
i första hand drivits mot att tjäna mer pengar på matchdagen.
Idag uppgår personalkostnaderna till
90 procent av de basala intäkterna (exklusive inkomsterna från
deltagande i de europeiska turneringarna samt spelarförsäljningar).
Det är ingen ratio som någon annan klubb i den schweiziska ligan
ens i närheten kan matcha. Utan mycket stora kapitalgarantier skulle
riskerna bli alldeles för stora. Det regelbundna deltagandet i de
internationella cuperna har mer eller mindre medför att Basel har
nått något som kan liknas vid ett naturligt monopol på sportslig
framgång inom fotboll i Schweiz. Inträdesbarriärerna för
konkurrenterna har vuxit sig enormt stora. Troligen håller det dem
på behörigt avstånd så att FC Basel kan fortsätta leverera
Champions League live-produkten i Schweiz.
2 kommentarer:
salvatore ferragamo belt
birkin bag
nike air max 90
golden goose outlet
air max 270
canada goose
yeezy boost 350 v2
golden goose
nike outlet
huarache shoes
click this link here now Louis Vuitton replica Bags discover this info here Check This Out check here Dolabuy Gucci
Skicka en kommentar