Prismekanismen är marknadsekonomins mest effektiva informationssystem. Den sänder information om vilka varor och tjänster efterfrågas. Om det finns en brist i utbudet så höjer producenterna priset. Denna information gör att konsumenten kan komma att välja ett substitut alternativt att andra leverantörer kommer in på marknaden för att leverera produkten. På så sätt korrigerar båda aktiviteterna priset mot dess jämvikt. I fotbollsvärlden har t.ex. tv sedan en tid tillbaka levererat matchen vars produkt har blivit ett substitut för fotbollskonsumenterna.
Prismekanismen skapar även synliga incitament till produktion. I brist på utbud ökar priserna vilket tillåter större lönekostnader inom industrin vilket i sig attraherar fler människor att producera och därmed möta efterfrågan. Flera tidningskrönikörer och skribenter ondgör sig över globaliseringen av fotbollen men faktum är att den i själva verket är deras bread & butter produkt. För nog är sportredaktionerna mer bemannade idag än för 20 år sedan?
Prismekanismen skapar även synliga incitament till produktion. I brist på utbud ökar priserna vilket tillåter större lönekostnader inom industrin vilket i sig attraherar fler människor att producera och därmed möta efterfrågan. Flera tidningskrönikörer och skribenter ondgör sig över globaliseringen av fotbollen men faktum är att den i själva verket är deras bread & butter produkt. För nog är sportredaktionerna mer bemannade idag än för 20 år sedan?
I måndags spelade Hammarby Fotboll sin premiär i årets superetta. Redan två veckor innan matchen startade var biljetterna slutsålda. Utöver de lite drygt 6000 säsongskort sålde nästan 7000 biljetter slut på bara några få dagar. Det är naturligtvis fantastiskt men å andra sidan skulle man kunna resonera om att just denna match var rejält felprissatt. Det är inte omöjligt att Hammarby förlorade uppemot miljonen genom att sätta för låga priser på lösbiljetterna när dessa släpptes.
Ett stort problem med konsekvent felprissättning är att det skapar andrahandsmarknader som innebär att andra aktörer kan tjäna pengar på produkten och producenterna av denna förlorar motsvarande intäkter. Prissättning är mycket svårt, det är både en konst och en vetenskap och nu kan man köpa ett verktyg för detta ändamål när Ticketmaster lanserar en tjänst med dynamisk prissättning.
Dynamisk prissättning är något som framför allt flygbolag sedan ett bra tag använder sig av. När jag förra torsdagen flög från Skavsta till Gdansk Lech Walesa Airport köpte jag resan ungefär en månad tidigare och den kostade mig 197 kr t/r. Wizzairs Airbus A320-200 lyfte fylld så gott som till varenda plats. När jag just nu tittar på samma rutt (tors ut/sönd tbx) för nästa veckoslut är priset 1248 kr. Inom sporten har San Francisco Giants sedan 2009 använt sig av dynamisk prissättning utvecklad av Qcue Inc och enligt egen utsago har man upplevt att korrigerade priser i realtid baserat på utbud och efterfrågan bidragit till att sälja fler biljetter.
Dynamisk prissättning är något som framför allt flygbolag sedan ett bra tag använder sig av. När jag förra torsdagen flög från Skavsta till Gdansk Lech Walesa Airport köpte jag resan ungefär en månad tidigare och den kostade mig 197 kr t/r. Wizzairs Airbus A320-200 lyfte fylld så gott som till varenda plats. När jag just nu tittar på samma rutt (tors ut/sönd tbx) för nästa veckoslut är priset 1248 kr. Inom sporten har San Francisco Giants sedan 2009 använt sig av dynamisk prissättning utvecklad av Qcue Inc och enligt egen utsago har man upplevt att korrigerade priser i realtid baserat på utbud och efterfrågan bidragit till att sälja fler biljetter.
Det är naturligtvis långt ifrån säkert att det fungerar på den svenska marknaden och det kan också påverka efterfrågan på säsongskort. Resultatet blir sannolikt olika beroende på klubb och i vilken affärscykel man befinner sig i. Det vore dock intressant om i alla fall någon svensk klubb provar systemet. Tjänsten är ytterligare ett verktyg i managements verktygslåda.
Trial and error är en viktig del i utvecklingsprocessen. I detta inlägg skrev jag hur de allsvenska klubbarna genom sin idérikedom utvecklade ligan under den förra publikboomen i slutat av 90 talet. I förra veckans The Economist kunde vi läsa krönikan Fail often, fail well som lyfte fram det potentiella värdet av misslyckanden.
Trial and error är en viktig del i utvecklingsprocessen. I detta inlägg skrev jag hur de allsvenska klubbarna genom sin idérikedom utvecklade ligan under den förra publikboomen i slutat av 90 talet. I förra veckans The Economist kunde vi läsa krönikan Fail often, fail well som lyfte fram det potentiella värdet av misslyckanden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar