Vårsäsongen är över och sportredaktionerna har under 2009 lärt sig ett nytt ord - sparpaket.
Tidningsrubrikerna präglas av den ekonomiska krisens vindar som till slut även blåst in över den allsvenska fotbollskartan.
Var det här som var brytpunkten och början till den Stockholmska och allsvenska efterfrågekollapsen?
Stockholmsklubbarna hade efter några makalösa år ett gyllene tillfälle att koppla ett rejält grepp om svensk elitfotboll. Man misslyckades.
"En serie med bara Bajen, AIK, Dif, MFF, och Blåvitt snabbt blivit ganska trist"
Men uppenbarligen blev serien inte roligare än att krisrubrikerna idag tar mer plats än de talanger som under 2009 fått sitt genombrott och under mycket kort tid förgyller allsvenskan innan de inom en mycket snar framtid tar steget över till Danmark och Holland.
Stockholmsklubbarna engagerar än idag. Man säljer fortfarande lösnummer och göder tabloidernas försäljningssiffror. Men nu med en helt annan vinkling.
- Då hyllades affärsmodellerna som byggde på tillväxt och framtida drömmar.
- Idag sågar samma informationskanaler dessa strategier och alla undrar varför klubbarna skär ner i organisationerna. Well, intäkterna på årsbasis minskar med sisådär 10-20%.
*************
Den bästa fotbollen spelas idag inte där det största publikunderlaget finns. När Gefle och Trelleborg utmanar om topp 4 placeringar bör kanske, hur charmigt det än må vara, varningsklockorna börja ringa. För snart ska nästa TV avtal upp till förhandling.
"the main variable that gives long term assurance of sports successes is the total turnover of the club"*.
De mindre klubbarna fick istället mer resurser i relation till de stora vars konkurrenskraft försämrades. Utrymmet till misstag blev mycket mindre och resurserna till organisationsutveckling inte tillräckligt stora. Vi såg tecknen redan våren 2007.
Allt kan inte heller skyllas på "poor management skills". För uppenbarligen gjorde Djurgårdens styrelse och management något rätt under den första halvan av 2000 talet. Men marknaden förändrades.
**************
Tycker förvisso även jag att en mer prestationsbaserad fördelningsnyckel hade varit mer fair.
I fotbollseuropa ser praxis ut att vara i nivåer med 50-25-25
50% lika, 25% baserat på exponering i TV och 25 baserat på prestation.
Och medan man i Danmark slår publikrekord, skär den lika delen ned till 33% av intäkterna och tar sats för att vinna en andra kvalplats till Chamions League, sitter man i en allsvensk ring, sjunger Bolibompa och undrar om inte en omläggning av säsongen till höst/vår vore något att ta efter.
**************
25 oktober 2005
"Kokhet: Ailton. "Storklubbarna" vill köpa"
"Storklubbarna" fick inte resurserna och Ailton stack ett år senare till FC Köpenhamn. Örgryte åkte ur allsvenskan och alla blev förlorare. Utom Ailton förståss, det är de duktiga spelarnas marknad oavsett om pengarna finns i allsvenskan eller någon annanstans.
Ett halvår senare spelade Hammarby sin fotboll på en mycket hög allsvensk nivå men hade inte tillräckligt med resurser för att kunna behålla den starka truppen efter säsongens slut. Kanske hoppades man in i det längsta på en för klubben mer gynnsam fördelning av det nya TV avtalet.
Det behövde inte bli så här.
***************
Idag är Elfsborg inne på sitt fjärde år i toppen. Sakta men säkert närmar man sig den kritiska tidpunkten för en potentiell brytpunkt.
Nyhetens behag på Borås Arena har börjat att avta och vi kan förvänta oss att man inom kort går mot en tid med förlorade marknadsandelar. "The arms race" har redan börjat smyga sig in i klubbens ekonomiska resultat och klubben sitter på allsvenskans till snittålder äldsta trupp. Det ser dock jävligt stabilt ut och fallgroparna känns lika avlägsna som det gjorde i Djurgårdens fall hösten 2003.
Bosse Johansson är ny SEF ordförande, precis som hans namne Lundquist en gång var. Då hade Stockholm sin gyllene chans. Det ska bli intressant att se ifall den politiska agendan förändras denna gång - att försvara Elfsborgs positioner.
För snart kommer Malmö FF att börja röra på sig och Stockholm kommer förr eller senare vakna ur sitt vinteride.
-----------------------------------
* Van der Werf & Verlaan (1994), Szymanski & Kuypers (1999), Dobson & Goddard (2001), Hall, Szymanski & Zimbalist (2002), Dejonghe (2004;2007), Deloitte (2005;2006;2007;2008), Dejonghe & Vandeweghe (2006)
6 kommentarer:
Olof Lundh (m.fl.) om TV-avtalet, från OHs länk:
"Ändå är jag säker på att produkten allsvenskan är mer värd i ett paket än om alla bröt sig ut och försökte sälja på egen hand."
Mer värd för vem?
Att man förhandlar tillsammans är en fråga som är skiljd från hur resurserna fördelas. Det vore mer intressant att påstå att en helt jämnlik fördelning maximerar värdet på allsvenskan. Men återigen...för vem?
chriz: Till att börja med; tack för att du skriver den bästa svenska fotbollsbloggen. Den är mycket uppskattad.
I övrigt har jag en kanske fånig fråga: fördelningsnyckeln 71-12-12 ger naturligtvis en summa på 95%. Stämmer dessa siffror? Var tar övriga fem procent isf vägen?
Oerhört klantigt av mig...
Så blir det naturligtvis.
12 4800k 0,74
22 301k 0,13
21 250k 0,13
-----------
168 351k 1,00
Med reservation för mindre differenser då totalsumman av de olika delarna som rapporterats i media, diffar med ca 4 miljoner mot den tot.summan som svenskfotboll redovisat i sammanfattningen av 2008 års "ekonomiallsvenska" där man hade 172m.
Tack för en underbar blogg!
Men du börjar låta mer och mer bitter över "storklubbarna i stockholm" som aldrig presterar. Och då antar jag din besvikelse är extra stor över Hammarby som du väl har i ditt hjärta!?
Historiskt sett är AIK den enda stora Stockholmsklubben. Djurgården, Hammarby och BP har väl inte precis någon stor historia. Och publikpotentialen för lag som tex Örebro, GAIS, MFF, IFK Göteborg och Helsingborg borde vara lika goda som för fler Stockholmslag att slå sig in som storlag brevid AIK i stockholm.
Dessutom tycker jag att IFK Göteborg presterat under flera år nu och dom räknas absolut till storklubb med en stor potential.
Men visst jag håller med det vore roligt om ett svenskt lag presterar i Champions League/Uero League snart. Du får hålla tummarna för KFF i år :)
Tack igen för din blogg.
/KFFaren
Jag bitter? Inte alls.
Konstaterar bara att allsvenskan förlorar publik. Trots att fyra(!) lag fått ny arena att spela på ser det ut som att den vikande trenden fortsätter.
Sommarens transferfönster tror jag dessutom kommer att urholka allsvenskan på talang på ett sett som vi inte sett på bra länge.
Vilket egentligen borde gynna sthlmslagen då den största talangen idag finns utanför huvudstaden.
Så egentligen borde jag vara happy.
Men jag väntar fortfarande på att SEF/svff ska kommunicera vilka målsättningar allsvenskan ska arbeta efter.
Tillbaka till omsättning och lönsamhet, för det är inget snack om att Allsvenskan skulle må mycket bättre om MFF och stockholmsklubbarna började prestera sportsligt. För att de ska göra det måste de inse att de ligger i ett SME-skikt. Det inser de inte idag...! Här pratar vi om "Storklubbar" som knappt omsätter 100M! Som misslyckas sportsligt/ekonomiskt år efter år, medan seriens underdogs överpresterar/presterar i linje med förväntningar. Diskussionen om klubbarnas ekonomi/sportslig framgång bör ses som en småföretagsproblematik, med entreprenörsanda, kontoret på fickan, nätverkstänkande, produktionsfokus och en total överblick över verksamheterna. Här kan diskuteras alltifrån en syn på talangutveckling som fotbollsfabrik - det behövs en tydlighet runt talang som produkt, till att ett större kommersiellt och medialt uppvaknande behövs runt lagens spelare - ett större produkt-tänk runt A-lagstrupperna. För trots ett större medialt intresse, tack vare bl.a. TV-avtal, har klubbarna inte lyckats lansera sina spelare som mediaprodukter. Det är fortfarande i stor utsträckning klapp-klapp-klapp A-I-K från klubbarnas sida, medan klackarna vill sjunga.
Allsvenskans talangutveckling, förutom Heif, MFF och IFKG, är s-k-i-t. Och speciellt i Sthlm. HTTF spelar väl i div.2. Det håller inte. Även AIK och Väsby. Att DIF, Hammarby och AIK ska ha vars en ny fotbollsarena är för övrigt bara löjligt, sett till just klubbarnas storlek. Satsa på talangutveckling och kommersialisering - utnyttja medialiseringen av svensk fotboll - och se till så att bra, välskötta träningsanläggningar kan bli hjärta och pulsåder i klubbarnas identitet.
KFF däremot är i STORT behov av en ny arena
/en annan KFFare
Skicka en kommentar