onsdag 14 januari 2009

"Niewidzialna ręka rynku" #2

I ett tidigare inlägg uppmärksammade jag att det rör sig uppåt för polsk ligafotboll. (mer om det här)

Vad kan man då säga om klubbarna i Orange Ekstraklasa? Att klubbarnas intjäningsstruktur skiljer sig rätt så mycket från fall till fall. Vi kan även konstatera att Polska mästarna från säsongen 2006-7 är degraderade till näst högsta divisionen på grund av korruption.

En korruptionshärva vars utredning hållit på ett antal år nu och orsakar stor anarki där klubbar flyttats upp och ned i ligasystemen. Just korruption och det kaos hos förbund och ligaorganisation som tycks råda är kanske några de större hindren för polska klubbar att nå internationell framgång.

Vi kan notera att marknadsintäkter är förhållandevis stora. De största klubbarna piskar sina allsvenska kollegor inom detta område.

Jag saknade en massa relevanta nyckeltal i Deloittes rapporter såsom ek.resultat samt löner/omsättning-ratio som Deloitte brukar sammanställa i sin europeiska rapport. Dessutom fanns inga nyckeltal avseende spelartransfers - lite trist.

Monitorerar ett antal intressanta klubbar.
Samtliga ekonomiska grafer saxade från Deloitte.pl - "Finansowa ekstraklasa"



Polska ligaklubbars intäkter 2007.
1 PLN ~ SEK 2.7

Vem sade att fotboll behöver vara en publiksport? Polska mästarna säsongen 2006-7, Zaglebie Lublin, har minimala matchintäkter. Snittpublik 5 800 pers. Kapacitet 7 300.
mörkblått är"matchdag", ljusblått är "TV premier" och svettgrönt är "marknad & reklam"
1 PLN ~ SEK 2.7

Serieledarna i halvtid och den klubb som har högst publiksnitt, 18 533. En mer normal intjäningsstruktur. Lech Poznan kommer från Polens femte största stad med 600k invånare, hade sina mest framgångsrika år under 80 och 90 talet med fem ligatitlar och får anses som en av klubbarna med potential. Utbyggnad av arena från 26k till 40k platser i pipe-line.
mörkblått är"matchdag", ljusblått är "TV premier" och svettgrönt är "marknad & reklam"
1 PLN ~ SEK 2.7





Storklubben och tiofaldiga mästarna Wisla Krakow var 2005 ytterst nära Champions League när man i den sista kvalomgången fick ge sig i förlängningen borta mot Panathinaikos. Hela 5 ligatitlar under 2000 talet, senast maj-2008. Bygger om arenan där kapaciteten ska ökas från 15 000 till 34 000. Snittpublik idag 14 900. En sovande björn?
mörkblått är"matchdag", ljusblått är "TV premier" och svettgrönt är "marknad & reklam"
1 PLN ~ SEK 2.7


Legia Warszawa, den andra giganten modern tid med åtta liga- och 13 cup-titlar har även de tappat marknadsandelar de senaste åren. Snittpublik 8 300. Kapacitet 13 000. Legia kommer inte att flytta in på den nya nationalarenan som byggs inför EURO2012 utan planerar bygga om sin nuvarande stadio till 32 000 platser.
mörkblått är"matchdag", ljusblått är "TV premier" och svettgrönt är "marknad & reklam"
1 PLN ~ SEK 2.7





Ruch Chorzow, första polska klubben att börsnoteras (mer om det här). Man räknar alltså med att omsätta PLN10m - 2008. Skapligar ökningar. Publiksnitt 9 500 kapacitet : 10 000



Vem sade att näst högsta divisionen behöver subventioneras med TV pengar? En av mina favoritgrafer. Seriefyran i andradivisionen - 7% publikintäkter, 93% marknad. Klubben siktar dock högt och planerar med att uppgradera sin logistik enligt nedan. *host* Snittpublik 2 800. Kapacitet 4 500. Förvisso, staden har 170 000 invånare vilket är typ Borås x 3.
mörkblått är"matchdag", ljusblått är "TV premier" och svettgrönt är "marknad & reklam"
1 PLN ~ SEK 2.7

nuvarande arena


nya arenaprojektet

2 kommentarer:

Adam sa...

Ekstraklassa blir verkligen ett spännande case att följa framöver, särskilt med EM 2012 och de nya projekterade arenorna (om det nu blir något av dem...). Lechia och Wrocław, som ligger långt ner bland intäkterna, ska få nya arenor och är potentiella klättrare.

Vad tror OH...?

OH sa...

Lechia har ju ett stort upptagningsområde med tre städer inom typ 3 mils radie och en rival i Arka.

Wroclaw är oxå en större stad.

Lechia har ju ingen större tradition av framgång utan måste skapa en.

Wroclaw har faktiskt en hel del UEFA erfarenhet tbx i tiden och slog bla ut GAIS i UEFA cupen någon gång på 70-talet.

Det första steget, ordning och reda hos förbund och ligaorg. Samt stöket på arenorna för att locka nya åskådargrupper. Det nya TV avtalets nivåer visar ju att intresset finns där.