Den egentliga skillnaden mot förr var att Premier League började sälja TV rättigheter och centrala avtal enbart för sin egen räkning. Före 1992 sålde FA dessa och fördelade över 92 klubbar i de 4 professionella ligorna i England.
En omallokering av intäkterna där Premier League äger sitt egna marknadsvärde istället för att som förr, subventionera de lägre divisionerna.
Förändringen kostade dock och vissa fick betala priset:
bilden visar ett index där man mäter Premier Leagues nykomligars poängandel. Som synes säger trenden att nykomlingarna tar färre poäng sedan PL startade 1992.
2) 50-25-25 har inte missgynnat storklubbarna.
Allokering av TV pengarna:
50% fördelas lika över PL:s samtliga klubbar
25% placeringbonus
25% baserat på exponering i TV
jämför med 74-13-13 i allsvenskan.
3) Toppklubbarna regerar i ligan - kontinuerligt "learning-by-doing" i Europa - klyftorna till "mindre" klubbarna i PL som betalar priset ökade.
bilden visar topp 5 klubbarnas poängandel i Premier League. Som synes har det blivit en poängmässig skiktning.
och intäkterna kom och nu snurrar spiralen kontinuerligt åt rätt håll för topp 4:
Broadcasting Revenue from the UEFA Champions League 1998-2004,£m
saxat från: Competitive Balance in Football:Trends and Effects
Source: Deloitte and Touche and FourFourTwo (1999) and Deloitte (2004a) and Deloitte and Touche
(2003). Figures converted from Euros to Sterling using the following exchange rates: 0.62 in 2002;
0.64 in 2003 and 0.67 in 2004 (European Central Bank web site www.ecb.int).
4) PL:s marknadsandel bland de fem största ligorna i Europa har sedan 1997 ökat marginellt, från 28% till 31%. Den enligt mig avgörande faktorn förutom höga intäkter är elitism.saxat från: Competitive Balance in Football:Trends and Effects
Source: Deloitte and Touche and FourFourTwo (1999) and Deloitte (2004a) and Deloitte and Touche
(2003). Figures converted from Euros to Sterling using the following exchange rates: 0.62 in 2002;
0.64 in 2003 and 0.67 in 2004 (European Central Bank web site www.ecb.int).
Rank | Club | Revenue (€ million) | Country |
---|---|---|---|
1. | Real Madrid | 351.0 | Spain |
2. | Manchester Utd | 315.2 | England |
3. | Barcelona | 290.1 | Spain |
4. | Chelsea | 283.0 | England |
5. | Arsenal | 263.9 | England |
6. | AC Milan | 227.2 | Italy |
7. | Bayern Munich | 223.3 | Germany |
8. | Liverpool | 198.9 | England |
9. | Inter | 195.0 | Italy |
10. | Roma | 157.6 | Italy |
11. | Tottenham | 153.1 | England |
12. | Juventus | 145.2 | Italy |
13. | Lyon | 140.6 | France |
14. | Newcastle | 129.4 | England |
15. | Hamburg | 120.4 | Germany |
16. | Schalke 04 | 114.3 | Germany |
17. | Celtic | 111.8 | Scotland |
18. | Valencia | 107.6 | Spain |
19. | Marseille | 99.0 | France |
20. | Werder Bremen | 97.3 | Germany |
saxat från: http://en.wikipedia.org/wiki/Deloitte_Football_Money_League
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar