måndag 4 juni 2007

Silly Season på kansliet

Hammarby förstärker marknadsorganisationen med Lyndon Wells, närmast från IEC in Sports, ett sportmanagementbolag som årligen jobbar med cirka 200 sportevenemang med ansvar för TV-distribution och produktion.

Rekryteringen sker under en period där Hammarbys marknadsintäkter gått från kraftig tillväxt till stagnering de senaste två åren. Det beror dock snarare på den begränsade infrastrukturen och bristen på faciliteter Hammarby Fotboll idag besitter, än brist på personal då både Hammarby och Djurgården uttryckt sig i termer om att det inte längre finns så mycket mer och sälja då trenderna på efterfrågan snarare pekar åt eventhållet än exponering.

Frågan är därför om inte klubben nu är så pass nära ett avslut i arenafrågan att man känner sig komfortabel med att ta höjd för och utöka marknadsorganisationen med ytterligare en heltidstjänst?

Lyndons bakgrund innebär även att klubben nu får en liten del av den kompetens och nätverk inhouse som några av Bajens konkurrenter varit ute efter genom IMG och Octagon samarbeten. Vi vet dock inte om man sökt den aktivt eller om man bara "råkat snubbla" över den.

Hur som helst välkommen Lyndon, kör hårt och lycka till, du har en del tappade marknadsandelar och jobba med.


******

Annars har marknadssnacket senaste veckan handlat om just ett sådan sprucket samarbete, först var det Malmö FF nu senast IFK Göteborg. Av de stora planerna blev intet och det finns röster som säkerligen ifrågasätter svensk fotbolls värde.

Vad det var som låg bakom skillsmässorna mellan IMG och ovanstående klubbar vet vi inte, kanske planerar jätten ett exklusivt samarbete med en grannklubb i huvudstaden, kanske var de potentiella mervärdena för låga för att tillgodose samtliga parters plånböcker.

Jag har dock svårt och se varför värdet på svensk fotboll skulle vara lägre än på dansk. Det finns varken demografiska, socioekonomiska, traditionella eller kulturella faktorer som skulle kunna tala till Danskarnas fördel.

- På något sätt så är ju marknaden rättvis. Hade det funnits mer pengar så hade vi hittat dem, säger svenska mästarna Elfsborgs klubbchef Thomas Nyberg.

- Värdet är som vi bedömer det större än vad vi i dag får ut, säger Hammarbys vd Henrik Appelqvist.

- Jag tror absolut att det finns mer att ta av, säger kollegan i AIK, Charlie Granfelt.

Det finns givetvis substans i alla tre påståenden, marknaden är rättvis men den ligger inte i Borås. Eller jo, en liten liten del kanske och för Elfsborgs del är uppsidan begränsad och ingen kan begära att klubben ska kunna gräva fram den stora skatten i en tätort om 65k invånare. Klubben är medveten om det och kommer försöka profilera sig som Sveriges andra lag och till sin hjälp har man tagit sportmanagementföretaget Octagon, good luck...

Jag hittade en artikel med en av personerna bakom Octagon och förutom de vanliga klyschorna var det ett stycke som fastnade på näthinnan.

"I Kina finns en kategori av fans som vi kallar Mrs Family Fun Seeker och för henne är OS ett sätt att samla familjen och ha kul. Med en ganska låg hushållsinkomst är chansen minimal att familjen har råd med biljetter. I England har du Mr Selfish, en man mellan 25 och 34 år med ganska hög inkomst. Han ser alltid till sina egna behov först, lägger mycket pengar på fotboll, bär klubbens tröja hela matchdagen och inget får komma i vägen för matchen. Den här typen av information måste sponsorerna ta hänsyn till när de ska aktivera och göra ett intryck på Mrs Family Fun Seeker eller Mr Selfish."

Det gäller ju inte enbart sponsorer utan även klubbarna och deras sätt att attrahera och driva både nya och befintliga supportrar och deras behov samt förväntningar. Extra viktigt blir det när man nu verkar lösa sina problem med arenor och logistik och därmed går från brist på utrymme till överkapacitet.

Henrik och Charlie har nog även de helt rätt, det finns för storstäderna en ordentlig uppsida vad gäller marknadsintäkter.
AIK verkar enligt sin Q1 rapport vara på väg från 20 milj -06 upp mot 25-30 miljoner i marknad under 2007. Det krävs dock en betydligt större ökning för att nå den status som FCK och Bröndby skaffat sig i Danmark.

Sen är potential en sak och verklighet en helt annan och kanske är det där Lyndon Wells kommer in i bilden.

Elfsborgs ambition är berömvärd men jag tror inte den kommer räcka hela vägen. Det finns i de flesta ligor tydliga trender där stortstadslagen är dominanta tack vare en helt annan bas till intäkter.

Jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i Sverige. Men visst, faller arenaplanerna lika pladask som IMG drömmarna gjort är Elfsborg den klubb som idag är bäst positionerad, i alla fall fram till nästa generationsskifte i truppen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Rekryteringen av Lyndon Wells beskrevs av marknadsboss Patric L som en "drömvärvning" härom veckan. Patric påstod då att en rad olika klubbar/bolag jagat den gode Lyndon.

Han ska tydligen jobba med storkundsavtal. Vad det nu innebär?

von_oben

Got blues sa...

Jag blir alltid skeptisk när sådana här killar hoppar på sådana här jobb.

En snabb titt på IECs skrytlista gör mig inte mindre skeptisk direkt. Vad jag kan se så finns det inte mycket där som tangerar Hammarbys cirklar.

Naturligtvis kommer saken i ett helt annat läge om vi helt plötsligt ska driva en ny stor arena, då tror jag att den här killen kan vara ett lyft. Det enda rimliga är att man nu är i stort sett säker på att allt kommer att gå i lås. Han ska börja jobba i augusti, kan det vara så att vi de facto har ett beslut då? Sedan dröjer det ju 2-3 år innan vi har en färdig arena, men större evenemang till en arena brukar ju börja bearbetas just 2-3 år innan de går av stapeln.

Anonym sa...

Avdelning spekulationer: Angående IMG:s avhopp finns det kanske en stor risk att de är på väg in i dif. Med AEG i ryggen kan nya söderstadion vinna en jävla masssa marknadsandelar som IMG inte vill släppa. AEG kanske också har fler intressen än bara Söderstadion och Hammarby i Sverige och iochmed att arenan byggs gör de sin storsatsning. IMG behöver därför spänna musklerna och ta striden i stockholm först....som sagt bara spekulationer...

Att bajen tar in Lyndon pekar både på att ett arenabeslut är nära alternativt att man genom Lyndon kan dra in mer kapital som behövs för att driva arenan. Tror också att till exempel förhandlingen av tv-avtalen kommer dras åt ytterliggare en gång och där vill bajen med arenan äga rättigheterna från de evenemang som sänds från nya sös.

OH sa...

Toni Nhkleko beskrevs även han som drömvärvning ;-)

Skämt å sido,

aranaspåret var helt klart min första reaktion.

IMG + dif har jag snuddat lite kring vid två tillfällen i bloggen...