torsdag 21 juni 2007

Kort om Corporate Social Responsibility

På infomötet berättade Henrik Appelqvist om den nya marknad som råder på sponsorsidan. Corporate Social Responsibility (CSR) är dock inget nytt begrepp men det är först på senare tid som det på allvar börjat uppmärksammas och kommuniceras av svenska fotbollsklubbar.

CSR är ett väldigt brett spektrum och denna blogg exemplifierar fenomenet ute på fältet.
Att kommunicera sitt samhällsansvar har för storföretag blivit ett viktigt verktyg i processen att stärka sina varumärken och goodwill. Det visade engagemanget ska i längre fram kunna kapitaliseras genom ökade volymer eller högre priser. Men frågan är om man på ett objektivt sätt kan mäta förädligen av de i CSR investerade pengarna, eller blir sådana skattningar subjektiva genom flummiga modeller?
De stora företagen satsar miljarder på samhällsengagemang och ger årligen ut CSR rapporter där man kommunicerar sina insatser till omvärlden genom att samla allt i ett dokument.

Chelsea är enligt dem själva den första toppklubben som gett ut en sådan rapport. Klubben satsar årligen ca 63 miljoner sek på CSR. Får vi i framtiden se ett liknande dokument från Bajens sida?

I Sverige var Djurgården förmodligen den första klubb som tydligt började kommunicera CSR genom "Djurgårdsandan". Bajen började ett mindre samarbete med Unicef för tre år sedan men tog i våras ett gigantiskt steg vad gäller kommunikation och exponering.

Jag gjorde en snabbkoll hos de allsvenska lagens hemsidor för att se hur man kommunicerar sina projekt och kunde konstatera ett det i stort sett bara är Hammarby och Djurgården som lyfter fram samhällsengagemang på ett tydligt sätt. Det är inte heller någon vågad gissning att fler kommer följa efter på ett eller annat sätt. Sponsring har på senare år börjat handla om betydligt mer än bara exponering.

Vi ska dock ha i åtanke att Unicefsamarbetet inte nödvändigtvis kommer generera extra intäkter på kort sikt. Dif har trots sitt mångåriga och aktiva samarbete med Childhood inte ökat sina marknadsintäkter snabbare än sina konkurrenter. Å andra sidan vet vi inte hur deras siffror hade sett ut om man inte satsat på CSR.

Hammarby verkar nu valt att satsa allt på ett kort och hoppas att det ska locka andra företag till klubben. Exponeringen på bröstet är stark men det lär inte räcka och bara slänga upp en logotype utan man måste kontinuerligt underhålla Unciefsamarbetet samt andra projekt genom olika aktiviteter.

Och det viktigaste av allt, lyfta fram det hela genom olika kommunikationskanaler, interna och externa. Det spelar nämligen ingen roll hur aktiv man är, den enda sanningen som existerar för gemene man är den som lättillgängligt går och finna i media. Unicefgalan primetime i TV4 var t.ex en lysande exponering för Hammarby Fotboll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...Själv undrar jag när vi ska lira unicefmatch mot Barcelona??? Använda unicefsamarbetet på det sättet. Kan kanske bli invigningsmatch på nya sös. Förresten e det inte dags att ge en plats åt Kofi i styrelsen nu, ryktesvägen e ju hans donna bajare....:)

Rodrigo sa...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.