onsdag 13 juni 2007

Infomötet - Likviditet ett problem

Mycket kortfattat från infomötet.

Säsongskortförsäljningen var nästan enligt plan och de inledande hemmamatcherna har varit över förväntningarna vad gäller publiksiffor.

Vad gäller marknadssidan så är det som det tidigare konstaterats en ny marknad som idag börjat bli mycket tydlig. Det är Corporate Social Responsibility (CSR), på ren svenska samhällsengagemang som börjar bli allt mer viktigt för sponsorer. Samarbetet med Unicef är därför och förutom den goda gärningen, ett sätt för Hammarby Fotboll att positionera sig enligt de vindar som blåser.

- Man måste bli bättre på att paketera produkten och klubbarna runt om i landet får inte rea ut sig som vissa i dag verkar göra.
Eftersom Unicef på bröstet kapitaliseras kontinuerligt under året finns det ett uteblivet kassaflöde som en betalande tröjsponsor skulle bidragit med. Detta tillsammans med det sena derbyt har inneburit att likviditeten i bolaget varit tajt.

Henrik svarade på en direkt fråga att det faktumet givetvis begränsar möjligheterna vad gäller och agera på transfermarknaden. Riskkapital finns det intressenter till men inga garantier och jag tror att man måste presentera prospects som är intressanta ur investerarperspektiv.

- Dyker det upp något intressant ska vi givetvis försöka lösa det.

Strandberg fyllde i att först sälja sen köpa princpen gäller, men vad vet han :-) Tony å andra sidan betonade att man är nöjd med truppen men att scoutingarbetet varit aktivt internt, lokalt och internationellt.

******

Lyndon Wells ska som bekant endast arbeta med nyförsäljning och jag misstänker att han är en av nycklarna till att försöka skapa en kapitalisering av Unicefsamarbetet. Lyckas man inte med det når man nog inte marknadsbudgeten. (egen tolkning)


******

På arenafronten inget nytt men för första gången för min del uppdagades en summa på kalaset, 1.1 miljarder inkl tak. Det är ännu oklart huruvida ett tak är ekonomiskt försvarbart eller ej. (har tidigare skrivit om just det) Man hoppas fortfarande på spaden i backen 2008 men detta blir mer och mer optimistiskt för varje månad som går.

En "kalkyl" skulle i alla fall in till staden inom några dagar och när den stora frågan kring strukturen på ägande vs operativitet vs riskfördelning är spikad tror inte Henrik att finansiering blir någon issue. Huvudspåret just nu verkar vara att Hammarby är både ägare och operatörer.

******

Tony berömde och lyfte fram ett par personer framför andra. Lasse Eriksson som fungerar som ett fantastiskt bollplank och Sulan som hela tiden utvecklas som spelare och visar en moral heter duga.

Just de här personerna hoppas jag att klubben kan knyta till sig på livstid där man hittar optimala roller för respektive.

******
Genom en tidigare deadline vid kontraktsförlängningar vill bland annat nå ett läge där man kan använda sig av vinterfönstret på ett bättre sätt och därmed nå den globala marknaden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan möjligen undra hur scoutingen är i glappet mellan lokalt och internationellt? Eller hur man definierar begreppet lokalt? Menar man hela landet, Stockholms innerstad, eller någonstans mittemellan?
Målvakt, mittback, och möjligen en vänstermittfältare/forward av klass måste nästan in om snacket om stabilt topplag ska kännas trovärdigt.

Anonym sa...

Vill inte måla fan på väggen men med tanke på arenan och framtiden slår mig tanken allt mer vad som är Hammarbys roll i arenan? Bolaget runt arenan slår ju bajens verksamhet med ett antal 100 miljoner vilket gör bolaget extremt känsligt för hur bra hammarby spelar. Rent affärsmässigt agerar ett bolag "säkert" med bruce och gyllentider spelningar samt en och annan friidrottsgala. Ser en enorm risk med att det kan gå åt pipsvängen, bolaget särintressen påverkar Hammarby stort om det börjar blåsa. Frågan är då om bajen är "rätt produkt" att satsa på?

med det resultat vi såg på fotbollsplanen idag inför 4000 betalande åskådare ser risken ut att bli än större.

Enskede IP here we come!

OH sa...

Hammarby som produkt ha nog en enorm potential oavsett resultatet idag. Finns ju inget annat allsvenskt lag som kan leverera en ständig topprestation.

Sedan är det ju ytterst relevant att bygga en arena där intäkterna överstiger kostnaderna, och därför inte överskatta just intäktsbiten

Jag trot inte sälva fotbollspodukten är problemet utan förväntningarna på de övriga evenemangen kan vara det.

ShopStop sa...

Det är väl rätt i daxläget att satsa högt. 1,1 miljarder är ju mycket pengar. Men jag gissar att delar av denna investering kommer att tas av andra "partners" till Bajen. Sen är det extremt viktigt att snabbt komma igång med bokningar av events.

Sen ska man inte se resultat idag som något annat än resultat idag. Det viktiga är att arenan kommer till. Att man lyckas boka upp mycket events som drar in pengar. Att den går runt med bra marginal och att pengar som blir över hjälper bajen att bygga ett stabilt lag för de europeiska cuperna. Snart har vi råd att köpa spelare från FCK.