tisdag 10 april 2007

Det blev i alla fall en ny huvudsponsor

Premiären avklarad och hmm... nog om det. Det här är en blogg med mer ekonomisk inriktning så matchanalyser ska jag försöka hålla mig borta ifrån. Förutom en pinne blev det officiellt med en ny(gammal) huvudsponsor. Avtalet läggs fram som unikt i svensk fotboll på Hammarbys hemsida. Hade det varit en viss lokal konkurrerande klubb hade liknande avtal presenterats med pompa och ståt i båda tabloiderna, även om det hade saknat substans. Jag gillar inte att länka till den typen av källor men här är ett exempel på hur man kan manipulera pressen och slippa bli ifrågasatt.

Det relevanta i detta case är ifall detta avtal är inräknat i denna kalkyl? Jag tror nog den är det och därmed pratar vi business as usual. Matchtröjan börjar bli dock mer och mer ren från reklam och jag gillar det, det höjer förmodligen priset på de aktörer som vill köpa exponering där. Att ta över bröstplatsen efter Unicef lär dessutom inte bli billigt.

Satt lite med den intäktsprognos för 2007 jag tänkte släppa efter hemmapremiären. Vill minnas att Äpplet surrade om 65-70 miljoner i budget på årsmötet? Kan det verkligen stämma för jag har precis spräckt 85 miljonersvallen, det utan och haussa publikintäkterna.

När exakt var det AEG släppte hockeyn i Bajen? Spånade lite på deras plötsliga mer aktiva inblandning i arenafrågan hösten 2005. Håll utkik under sena onsdagskvällen för en mycket lös teori på denna blogg.

Inga kommentarer: