Jag har tidigare skrivit i detta blogginlägg om att priserna på fotbollsbiljetter bäst kan förklaras genom Cournots monopolmodell. Fotbollsklubbar är intäktsmaximerare och sätter ett pris som ger den högsta möjliga intäkten. Och i vissa fall är det dessutom så enkelt att priserna kan förklaras av prismekanismen vilken leder till att det inte ska kunna blir brist på en vara. På fotbollsarenor med begränsat antal platser leder det till att priset per stol ökar.
Figuren visar hur beläggningsgraden på arenorna i Premier League har utvecklats. Vi ser en mycket kraftigt ökning i kapacitetsutnyttjandet under slutet av 90-talet. 2003 slog man så gott som i taket då nästan 98 procent av alla platser, under samtliga säsongens matcher i ligan var slutsålda. En våt dröm för svartbörshajar.
datakälla: http://www.premierleague.com |
Samma prismekanism gäller också i Bundesliga, ligan där klubbarnas skulder är lägre och där spelarnas löner generellt inte överstiger 50 procent av klubbarnas intäkter. Enligt Uefas Benchmarkrapport över den europeiska klubbfotbollen var genomsnittspriset säsongen 2010-11 på biljetter i Bundesliga högre både än i Serie A och franska League 1. Och fakta i målet är att publikboomen i Bundesliga har börjar orsaka en brist på biljetter vilket gör att priserna, sakta men säkert börjar närma sig de nivåer som finns i Premier League.
På bloggen soccernomics-agency.com har Stefan Szymanski gjort en analys på utvecklingen av priserna i Premier League och Bundesliga och trenden är mycket tydlig. 2005 var skillnaden i priserna som störst mellan ligorna. Det året hade Premier League 2.35 gånger så höga priser som Bundesliga. 2011 hade denna ratio minskat till 1.45x. Sedan 2004 har priserna i Bundesliga ökat med 45 procent i reala pengar, det vill säga rensat för inflation. Och om det nu är så som flertalet experter menar: Att Pep Guardiolas entré i Bundesliga kommer att öka intresset för hela ligan så kommer det inte ta lång tid innan priserna i Bundesliga kommer ikapp de i Premier League.
saxat från: http://www.soccernomics-agency.com/ |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar