Årets
analys
Ekonomen Stefan
Szymanski som analyserade de 64 event av insolvens i engelsk fotboll
sedan 1982. Resultaten är slående och jag uppmärksammade studien
här och här. Kort beskrivet hamnar klubbar generellt på obestånd
efter en serie av sportsliga motgångar. Men det tar också generellt
mindre än 10 år för en klubb att återta sin ursprungliga position
efter att ha gått in i "administration".
Årets
profetia
Arsene
Wenger som har sagt att vi bara var veckor från att den
statsfinansiella krisen skulle slå till mot fotbollen. Wenger har
rätt i att krisen har påverkat fotbollen. I Sverige har vi märkt
av det genom bättre prestationer av svenska klubbar i Europaspelet
vilket ni kunde läsa om i Offside. Ni som däremot fortfarande
väntar på armageddon kan sluta vänta. Fotbollen har överlevt den
stora depressionen, världskrig, den ekonomiska krisen under 70-talet
och mer därtill. 1923 fanns det i de fyra högsta och professionella
engelska divisionerna 88 fotbollsklubbar. Idag existerar 85 av dessa
fortfarande. Färre än 10 lag hade degraderats 2 divisioner eller
mer och fler än hälften av klubbarna återfinns i samma division som
1923.
Årets
modeord
Moneyball
blev populärt uttryck under våren när Newcastles säsong 2011-12
summerades. Denna säsong har Newcastle kommit ner till den nivå som
man bör förvänta sig av klubben. Det var John Henry som tog med
sig begreppet från Boston till Europeisk fotboll. Här skriver jag
om varför jag är skeptisk.
Årets
kausalitetsproblem
Tankesmedjan
High Pay Centre lade ner mycket möda på en rapport som avhandlade
spelarlönerna i Premier League. Sedan 1961 har spelarnas löner ökat
med 1500% vilket enligt många leder till högre biljettpriser etc.
Det är förvisso sant att det finns en korrelation mellan
biljettpriser, priset på sändningsrättigheter och storleken på
spelarnas löner. Men det är inte lönerna som driver biljettpriser och priset på sändningsrättigheter. Det är andra drivkrafter. Biljettpriserna ökar för att klubbarna vill ha
mer pengar för att kunna rekrytera bättre spelare för att vinna
fler poäng. Och priset på sändningsrättigheter ökar för att TVbolagen budar i kapp med varandra för att vinna rätten till att visa de bland
konsumenterna mest populära sporteventen. När så klubbarnas
intäkter ökar så ökar också ersättingen till spelarna. Precis
som den gör i de hårt reglerade Major ligorna i Nordamerika. Mellan 1975 och
2005 har medellönen i Major League Baseball ökat med 5800%. Fotbollspelarna kan gå och duscha.
Årets
mediokra konkurrensmarknad
Den danska ligan. Efter lite drygt halva säsongen leder FC Köpenhamn
ligan med 12 poäng. Detta trots att klubbens personalkostnader har
minskat med närmare 30% sedan 2010. Dåliga konkurrenter ökar
vinsten för FCK, både i tabellen och i böckerna.
Årets
börsintroduktion
Manchester
United som under uppmärksammade former introducerade sin aktie på
New York Stock Exchange. Flera förstå-sig-påare menade att det
skulle bli ett nytt Facebook. Icke så blev fallet, inte heller har
aktien varit någon lysande investering. ManUtd handlas idag bara
strax under introduktionskursen på $14 vilket är en något sämre
utveckling än indexet S&P500.
Årets
anonyma börsintroduktion
I
skuggan av Manchester United har en annan brittisk klubb
börsintroducerats. Det är Rangers Football Club som för bara någon
vecka sedan började handlas i London. £54 miljoner i börsvärde
gör klubben troligtvis till världens högst värderade
sportverksamhet i låga divisioner.
Årets
försening
Peab
lyckades inte hålla sin deadline för bygget av Nya Söderstadion.
Det kostade företaget ett gäng miljoner som betalades till SGA
Fastigheter men också till de två klubbar som kommer att vara
hyresgäster på arenan. Det är en kompensation för förväntade uteblivna
intäkter under det halvår som klubbarna får spela vidare på sina mindre moderna
faciliteter. När vi om ett par år gör en tillbakablick
så kommer det troligtvis att visa sig att dessa säkra pengar som kom
under 2012 var mer värda än mer osäkra intäkter under det
första halvåret 2013. I första hand med tanke på att klubbarna i
det läget de befinner sig i behövde kapital mer än själva
möjligheten att kapitalisera på den färdiga produkten.
Årets
affär
De
delägare som sålde aktier i Swedbank Stadion till Malmö FF på
en värdering mer eller mindre arenans bokförda värde. Det bara ett
par månader innan Bröndby skrev ner det bokförda värdet på sitt
jämförbara objekt till hälften (från 374m danska kr till 194m danska kr).
Årets
finansiella motor
Under
året har Premier League sålt sändningsrättigheterna för ligan
för det kommande treårscykeln som startar säsongen 2013-14. Redan
i somras visste klubbarna om att det kommer att bli en kraftig ökning av intäkterna och under hösten har nya rekordstora kontrakt kommit
på plats. I USA köpte NBC rättigheterna för £160 miljoner för
tre säsonger, £53 miljoner per år. Kontraktet i USA är mer än 10% mer än
vad Bundesliga genererar i totala intäkter från internationella
sändningsrättigheter. Dessa framtida intäkter har redan börjat
spenderas. Under sommarens transferfönster importerade Premier
League talang från andra länder för £300 miljoner. Det är
viktiga pengar för de ekonomiskt hårt pressade klubbarna i Europa.
Årets
ignorerade fakta
När
Deloitte släppte sin Annual Review of football Finance i juni så
hamnade mediefokus på det aggregerade resultatet. Vid en närmare analys med ManCity undantaget är det mycket tydligt att
de engelska klubbarna har minskat sin skuldsättning rejält. 8 av 20
klubbar redovisade en vinst före skatt vilket visar upp en välmående
konkurrensmarknad.
Årets
näst mest uttjatade
Kampen
om en ny modell för försäljning av sändningsrättigheter i La
Liga. Dels på grund av att processen inte går framåt och dels för att en
förändring inte kommer att leda till en jämnare liga.
Distributionen av kommersiella intäkter och matchdags-intäkter i
ligan är än mer ojämn än TV pengarna. Barca och Real har 40% av TV intäkterna i La Liga vilket låter mycket. Men faktum är att de två klubbarna har 57% av ligans matchdagsintäkter och hela 65% av ligans kommersiella intäkter. En omdistribution av TV intäkterna förändrar inte de två storklubbarnas dominans i ligan men skapar incitament till överinvesteringar hos resterande klubbar.
Årets
mest ouppmärksammade
Den
finansiella polariseringen i Bundesliga där Bayern München har lagt
beslag på 50% av de senaste årens mycket starka tillväxt i ligans
kommersiella intäkter. Förr eller senare kommer det att ge större
avtryck i den sportsliga tävlingsbalansen.
Årets
sponsorkontrakt
Manchester
United sålde rättigheterna till plats på matchtröjan till General
Motors för £350 miljoner över sju säsonger. £50 miljoner per år
betyder mer än en fördubbling av det nuvarande avtalet med AON.
Affären sätter ny standard för fåtalet av Europas storklubbar som
är berikade med globalt välkänt varumärke. Kanske är det
startskottet för nästa steg i hur fotbollen organiseras.
Årets
profit-chock
Chelsea
som för första gången under Roman Abramovichs ägo redovisade
svarta siffror för säsongen 2011-12. Denna säsong kan man kosta på
sig en förlust på lite drygt £36 miljoner och formellt klara
gränserna i Uefa Financial Fair Play ”break-even kriteriet”.
Årets
mest uttjatade
Uefa
Financial Fair Play.
Årets
yrke i sportindustrin
Administrativ
personal och jurister. I Sverige har polisen börjat fakturera
klubbarna för poliskostnader. Varje faktura överklagas och det
ligger idag ett stort antal ännu ouppklarade fall. Jag undrar om
inte den administrativa kostnaden för varje faktura överstiger
själva faktureringsbeloppet. Ett fantastiskt sätt att slösa
resurser på.
Årets
idé
Enligt
en i mellandagarna släppt publikation av Deloittes polska division besöktes de fyra EM värdstäderna i
landet av 1.4 miljoner besökare varav 750 tusen var Polacker.
Tillsammans spenderade de 1.45 miljarder zloty (1PLN ~ SEK 2.1) men
hälften av detta belopp var EM:s exportbidrag. Den andra halvan hade
Polackerna spenderat på andra varor och tjänster om inte Polen hade
arrangerat EM. Utöver det fick värdstäderna 48 miljoner zloty från
Uefa och 35 miljoner zloty som en kickback från EM biljetterna. De
fyra EM arenorna kostade 2 miljarder zloty att bygga. Resandet av Fan
Zones gick på 65 miljoner och marknadsföringskostnaderna
uppskattade Deloitte till 51 miljoner. Idag står arenorna mer eller
mindre tomma. Nationalarenan i Warszawa vars kostnad var mer än 1
miljard kronor högre än Friends Arena har haft fyra evenemang sedan
EM. Och i Poznan är politikerna upprörda över att Lech Poznan intearrangerar andra evenemang än sina egna matcher. Arenorna i Gdansk
och Wroclaw har ett kapacitetsutnyttjande som är lägre än 50% under de 7 respektive 8
matchdagar som klubbarna har haft under hösten. Även om EM var
jävligt roligt och något av en PR succé för Polen samt den
sittande regeringen så är det svårt att argumentera att
evenemanget var ekonomiskt försvarbart. Jag skriver mer om detta i
det här blogginlägget.
Ett
stort problem är att den ekonomiska analysen för värdskap av
mega-events inte existerar vilket leder till överinvesteringar.
Enligt en studie som Idrottens Analysinstitut i Danmark har gjort finns det
idag en enorm överkapacitet på arenamarknaden.
Idrottsorganisationer och fåtalet andra intressegrupper som tjänar på stora
evenemang eldar på politiker som också ser det som ett bra PR verktyg för dem själva. När
många länder vill arrangera ett mega-event och lägger sina bud till
Uefa, Fifa med flera så måste de visa sin vilja att investera i den
bästa infrastrukturen som går att resa. Eftersom politiker inte behöver ta ansvar
för framtida underskott i statsfinanserna kan de i slutändan bli enorma överinvesteringar.
I somras fick Uefa en idé om att
arrangera EM 2020 i flera olika länder. Inte för att jag tror att Uefa tänkte
utifrån detta perspektiv men det kan kanske vara den mest ansvarsfulla idé
som denna organisation har genomfört. Inför 2020 bör vi kunna se
färre onödiga investeringar i mega-arenor. Istället bör vi uppleva ett
bättre utnyttjande av befintliga resurser. Baksidan är att det
kommer att krävas längre resor och högre kostnader för de som
vill se så många matcher som möjligt på plats. I praktiken innebär det att EM upplevelsen under 2020 kommer att bli
betydligt mindre subventionerad av värdländernas skattebetalare. I skuggan av det ekonomiska klimatet i Europa kan det vara värt att ägna en liten tanke på det.
Gott Slut!
3 kommentarer:
Om Bröndbys arena var värderad till nästan 400 miljarder förstår jag att de skrev ner värdet på den =).
Gott slut!
:) Blev lite klantig akronym. Miljoner danska kronor skulle det vara.
För att vara en seriös skribent i ämnet är det ledsamt att se att du väljer att blunda för det kommersiella - och fastslagna - Tele2 Arena, samt projektnamnet Stockholmsarenan, för att istället använda det av ett lags supportrars fabricerade namnet "Nya Söderstadion".
Skicka en kommentar