Noterar att Schalke 04 som ganska nyligen till den tyska ligaföreningen har föreslagit restriktioner vad gäller lönetak samt transfers.
"Directive for fairer competition". För vem?
Schalke 04 som finns med på Deloitte Football Money League har näst högst intäkter i ligan. Med i det närmaste ett ointagligt gap till FC Bayern München vill man istället, i bästa rent-seeking anda, hålla konkurrenterna underifrån på behörigt avstånd.
En mycket bra krönika på länken om "hyckleriet" bakom UEFA-financial fair-play.
6 kommentarer:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article6463287.ab
Tydligen är Allsvenskans problem PR-relaterade...fel redan i problemformuleringen om ni frågar mig.
Jag tänkte exakt samma sak imorse när jag läste det.
Är problemet att den allsvenska produkten inte är tillräckligt konkurrenskraftig?
Eller är problemet att produkten är tillräckligt bra men man har misslyckats med att kommunicera dess förträfflighet?
De allsvenska klubbarnas uppfattning ser ut och vara att den låga europarankingen är en "felprisättning" orsakad av ej tydlig/fel kommunikation :-)
"Hur varumärket kring allsvenskan och superettan lanseras, hur spelschemat planeras, vilka transferfönstren ska vara, hur spelarfinansiseringen ska ske, vilka de politiska relationer ska vara – och kanske det mest kontroversiella – hur många lag det ska vara i allsvenskan."
Fler fel...
1) Superettans varumärke är fullständigt off-topic, och snarare en del av problemet. Möjligtivs bör de byta logga till en fästing eller någon annan blodsugande parasit i konsumentupplysningssyfte.
2) Transferfönstren: helt otroligt att det ska ingå i en PR-byrås uppdrag. Outsourca SEF:s ordförandepost till någon callcenter-indier i Mumbai är mitt förslag, billigare och omöjligtvis sämre.
3) Naturligtvis ska en PR-byrå bestämma hur spelarfinansieringen ska gå till...
4) Bosses favorit quickfix, färre lag. Smart att anlita en annan budbärare för att föra fram ens egna agenda. Och baka gärna in det tillsammans med de kosmetiska åtgärder som en PR-byrå som jobbar med.
En fucking jävla PR-byrå...?
Jag undrar hur snacket gick i SEF innan Bosse J gick ut vitt och brett med detta?
Förekommer det ens någon diskussion? Vilka var för, vilka var emot det här sättet att slänga pengar i sjön?
Risken är väl att ingen hade någon åsikt överhuvudtaget...
von_oben
Nu är inte JKL en PR-byrå, även om Aftonbladet gärna förenklar det så.
I det här fallet kan deras uppdrag lika gärna vara att påverka politiker att göra om skattesystemet med expertskatter. Det vore ett typiskt JKL-uppdrag, eftersom de går som barn i huset nere på Tegelbacken.
/Flugan på väggen
strategisk kommunikation, ungefär i samma fack skulle jag vilja påstå...
"Vår mission är att skapa vinnare genom kommunikation och vara den mest attraktiva mötesplatsen för dem som vill använda kommunikation för att uppnå mätbara värden."
Annat än affärsutveckling och t.ex, gänget som gjorde det danska uppdragetet.
"Our business philosophy is to focus on the entire value chain when helping our clients improve their businesses"
men som skrivits i tråden... agendan och strategin kanske redan är framtagen och man vill bara ha en extern kanal som lägger fram den.
Skicka en kommentar