I takt med att årsredovisningarna tickar in tänkte jag sammanfatta nyckeltalen för säsongen 2008/09. Vi söker signaler på att ett ekonomiskt armageddon skulle stå för dörren. Jag hoppas kunna uppdatera tabellen i takt med att fler bokslut ramlar in.
figur 1. Intäkter samt wages/revenue ratio. En jämförelse säsongerna 2007/08 samt 2008/09.
* Arsenal exkl intäkter från försäljningen av fastigheterna på Highbury. Blackburn Rovers ratio signifikant upp och ManCitys dito upp enligt plan.
På intäktssidan ser vi trots lågkonjunktur inga stora tecken på någon efterfrågekollaps.
Observera gärna vilka klubbar som skulle behöva att minska sina budgetar vid ett eventuellt lönetak och vilka klubbar ett sådant skulle gynna.
* Arsenal exkl intäkter från försäljningen av fastigheterna på Highbury. Blackburn Rovers ratio signifikant upp och ManCitys dito upp enligt plan.
På intäktssidan ser vi trots lågkonjunktur inga stora tecken på någon efterfrågekollaps.
Observera gärna vilka klubbar som skulle behöva att minska sina budgetar vid ett eventuellt lönetak och vilka klubbar ett sådant skulle gynna.
källa; respektive klubbs årsredovisningar.
För att en kollaps ska ske krävs antingen att intäkterna minskar kraftigt eller att överinvesteringarna stiger. Rent fundamentalt finns det väldigt få signaler som tyder på det.
Vad gäller TV intäkter så är de fixerade fram till 2013 när nuvarande TV avtal löper ut.
På marknadssidan är det naturligtvis svårare att få sig en uppfattning. Vi kan dock konstatera att Manchester United och Liverpool håller uppe prisnivån genom sina senaste tröjsponsoravtal. Båda klubbarna har under 2009 tecknat nya avtal värderade till £80 miljoner över 4 år. Betydligt högre nivåer än vad de föregående avtalen låg på.
Premier League har i oktober 2009 tecknat ett nytt huvudsponsoravtal. Barclays fortsätter men till pris 25% högre än det gamla. Den immateriella tillgången som varumärket kan definieras som bibehåller därmed ett högt marknadsvärde.
Ligan tecknade i somras ett free-to-air avtal i Kina och har därmed börjat penetrera den enorma marknad som finns där. Ökad global närvaro genererar rimligtvis en större målgrupp sponsorer och minskar därmed risken för en prispress alternativ kollaps.
Gällande match-day-revenues är det, än så länge, inte heller mycket som tyder på någon efterfrågeminskining. Beläggningsgraden efter 21 omgångar säsongen 2009/10 är lika hög som de två senaste åren (fig 2). Här är det naturöigtvis viktigt att storklubbarna klarar av att bibehålla prisnivån på VIP loger, klubbstolarna samt hospitalitypaketen. En betydande del av intäkerna kommer nämligen från väldigt få i publiken. (I ManU:s fall genereras 45% av match-day-revenues från endast 10% av arenans besökare)
Som jag ser det ligger risken hos klubbarna som vars affärsmodell sedan länge tillbaka bygger på kapitaltillskott från sina ägare. Dessa klubbar besitter en hög wages/revenue ratio och kan relativt enkelt identifieras i tabellen ovan.
Vi kan även dra slutsatsen att flera klubbar drabbas av likviditetsbekymmer när transfermarknaden för tillfället är mer passiv. Många klubbägare önskar öka kapitalomsättningshastigheten på sina immateriella tillgångar (läs spelarkontrakt). När handeln i dessa kontrakt minskar ökar rimligtvis belåningen med framtida tv pengar samt biljettintäkter som säkerhet. I sista hand förväntas klubbägaren låna ut nödvändiga medel till klubben.
De positiva nyheterna är att storklubbarna ser ut att lyckas och bibehålla sina intäkter vilket skulle kunna indikera på en snar återhämtning till en mer normal transfermarknad.
Klubbar som konkurrensmässigt gynnas är de som har starka kassaflöden från sina rörelser och inte behöver hålla uppe kapitalomsättningen från spelaraffärer. De kan egentligen vänta ut marknaden. Samtidigt ska de ju ha konkurrenter att spela mot. Annars finns det ingen business över huvudtaget.
Som jag skrev tidigare misstänker jag dock att läget ser värre ut lägre ned i ligasystemet. Vi får däremot inte glömma bort att läget på något sätt är nytt eller unikt.
På marknadssidan är det naturligtvis svårare att få sig en uppfattning. Vi kan dock konstatera att Manchester United och Liverpool håller uppe prisnivån genom sina senaste tröjsponsoravtal. Båda klubbarna har under 2009 tecknat nya avtal värderade till £80 miljoner över 4 år. Betydligt högre nivåer än vad de föregående avtalen låg på.
Premier League har i oktober 2009 tecknat ett nytt huvudsponsoravtal. Barclays fortsätter men till pris 25% högre än det gamla. Den immateriella tillgången som varumärket kan definieras som bibehåller därmed ett högt marknadsvärde.
Ligan tecknade i somras ett free-to-air avtal i Kina och har därmed börjat penetrera den enorma marknad som finns där. Ökad global närvaro genererar rimligtvis en större målgrupp sponsorer och minskar därmed risken för en prispress alternativ kollaps.
Gällande match-day-revenues är det, än så länge, inte heller mycket som tyder på någon efterfrågeminskining. Beläggningsgraden efter 21 omgångar säsongen 2009/10 är lika hög som de två senaste åren (fig 2). Här är det naturöigtvis viktigt att storklubbarna klarar av att bibehålla prisnivån på VIP loger, klubbstolarna samt hospitalitypaketen. En betydande del av intäkerna kommer nämligen från väldigt få i publiken. (I ManU:s fall genereras 45% av match-day-revenues från endast 10% av arenans besökare)
Som jag ser det ligger risken hos klubbarna som vars affärsmodell sedan länge tillbaka bygger på kapitaltillskott från sina ägare. Dessa klubbar besitter en hög wages/revenue ratio och kan relativt enkelt identifieras i tabellen ovan.
Vi kan även dra slutsatsen att flera klubbar drabbas av likviditetsbekymmer när transfermarknaden för tillfället är mer passiv. Många klubbägare önskar öka kapitalomsättningshastigheten på sina immateriella tillgångar (läs spelarkontrakt). När handeln i dessa kontrakt minskar ökar rimligtvis belåningen med framtida tv pengar samt biljettintäkter som säkerhet. I sista hand förväntas klubbägaren låna ut nödvändiga medel till klubben.
De positiva nyheterna är att storklubbarna ser ut att lyckas och bibehålla sina intäkter vilket skulle kunna indikera på en snar återhämtning till en mer normal transfermarknad.
Klubbar som konkurrensmässigt gynnas är de som har starka kassaflöden från sina rörelser och inte behöver hålla uppe kapitalomsättningen från spelaraffärer. De kan egentligen vänta ut marknaden. Samtidigt ska de ju ha konkurrenter att spela mot. Annars finns det ingen business över huvudtaget.
Som jag skrev tidigare misstänker jag dock att läget ser värre ut lägre ned i ligasystemet. Vi får däremot inte glömma bort att läget på något sätt är nytt eller unikt.
6 kommentarer:
Ska bli intressant att följa.
Fick för övrigt siffrorna på TV4s satsning. Där kan vi snacka om ett intressant wage/revenue-case.
Ja, fast alltså kostnad för rättigheter/inkomster från rättigheter
/Flugan på väggen
Så du tänkte bara tala om att du kände till siffrorna?
Ok.
Good day, sun shines!
There have were times of troubles when I didn't know about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright pessimistic person.
I have never thought that there weren't any need in large initial investment.
Now, I feel good, I begin take up real income.
It's all about how to choose a proper companion who uses your money in a right way - that is incorporate it in real business, parts and divides the profit with me.
You can get interested, if there are such firms? I have to answer the truth, YES, there are. Please be informed of one of them:
http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]
Adam
Typ;)
Nä, hade inte tid att skriva mer.
Ska skriva ihop en kort analys av rättighetläget om det är någon som är intresserad.
/Flugan på väggen
Har man sagt A får man säga B...
Anmäler 1 stycke intresse.
åxå med på intresselistan :-)
Skicka en kommentar