"the main variable that gives long term assurance of sports successes is the total turnover of the club"
torsdag 6 mars 2008
Up is down, down is up...
Jag vet inte, befinner jag mig i en bizarro world eller vad fan är det frågan om? Bajen värvar svindyr landslagsmålis samtidigt som lokalkonkurrenten, efter ett par misslyckade värvningsförsök har provspelare på plats veckorna innan premiären?
22 kommentarer:
Anonym
sa...
...och AIK kör vidare på sitt Argentina-spår.
------------- Kommentarer vi minns:
"Med all respekt för era argentinare, men att säga att Aik jobbar med ett argentina-spår när det egentligen handlar om en agent som pekat ut 3-4 spelare är nog att ta i."
von_oben (den 23 oktober 2007 09:39)
------------
AIK-representanter har nu varit i Argentina 6 gånger och hittils värvat 5 argentinare och en uruguayanare.
Jag påstår att AIK även i fortsättningen kommer att leta spelare i Argentina med omnejd (Argentina-spår), tvärtemot det du tidigare påstod om att det enbart rörde sig om 3-4 spelare. Du hade HELT fel, medan ny evidens fortsätter att validera min teori.
Terje Hauge är inte en agent och han har heller inte agerat agent i dessa affärer. Han har agerat som scout för AIK:s räkning. Jag har inte påstått att AIK har ett scoutnätverk i Sydamerika, det är något som du hittat på av någon anledning.
Aber...
1) Anta att Terje agerar som scout. 2) Anta att han operar i Argentina. 3) Anta att han har ett nätverk av "informatörer" i Argentina. 4) Anta att han säljer sina tjänster till den klubb som vill dra nytta av dessa tjänster. 5) Anta att AIK gör 4)
Vore det då fel att påstå att AIK har tillgång till ett scoutnätverk i Argentina?
Det är inte ett exklusivt av AIK avlönat nätverk bestående av handplockade scouter som AIK byggt upp. Det är däremot en person, som förefaller kunna sitt territorium, och som säljer sina tjänster till högstbjudande (kan man anta).
"Säsongskortsförsäljningen för aik är dessutom (åtminstone per 11/2) ner 25% jämfört med 2006 (=återkomst till AS). Kanske hinner det ta sig lite till, eller!?"
Mobius, den 18 februari 2008 20:20
--------------------------
Senaste uppdatering från 1 mars är: 2006: 7008 2007: 7761 2008: 8072
Cirka 4% upp från 2007 och ca 15% upp från 2006. Fel då, fel nu.
Varför man nu sitter här och kommenterar mobius och von_oben...
Men jag antar att det där sista handlar om att AIK till skillnad från Hammarby säljer många säsongskort väldigt sent. Till och med efter att säsongen har börjat säljs det en del. Siffran kan därmed ha jämförts med den totala försäljningen ett tidigare år.
Men är det jätteviktigt för dig att tro att aik leder den nordiska bevakningen av spelare i sydamerika så kommer inget jag skriver att få dig på andra tankar.
Förresten, vad hände med Nick Mrdja? Han var väl från Australien? Har ni lagt ner Aussie-spåret helt?
Australien-spåret gick väl samma öde till mötes som bajens "objuden marockan vandrar in på en träning och trixar lite med bollen"-spår skulle jag tro.
---------------------------
"aik leder den nordiska bevakningen av spelare i sydamerika"
Känner inte till andra klubbars bevakning av sydamerika, bortsett från att Kalmar åker ner en gång per år och scoutar en lista sammanställd av agent-tips. Min GISSNING är att inga klubbar utöver dessa har någon som helst bevakning av sydamerika som inte involverar DVD/VHS...men du kanske har någon konkret insikt i ämnet som du vill dela med dig?
"Jag försöker hjälpa klubbar som Hammarby och AIK att bli kvitt beroendet av agenter. Jag hjälper de att hitta spelare i Argentina som är ett mycket intressant fotbollsland."
Så sa Liveröd så sent som i januari i år.
Faktum är att AIK:s sydamerikaspår är samma som bajens. Det som styr inköpen mest är behoven.
Tittar man på vad som Liveröd hämtat in i år till klubbarna så är det väldigt positionsbaserat. Hammarby behövde vänsterspelare - Dadomo, AIk behövde högerspelare - Anchen.
AIK fick ju på grund av vissa omständigheter ett stort behov av en central fältare nyligen och nu är en ny sydamerikan här.
Skulle inte förvåna mig om ett liveröd-tips ger Hammarby en ny forward i sommar.
Du har rätt i en sak, Liveröds nätverk är inte exklusivt för AIK. Men att utifrån detta jämföra bajens koll med AIK:s är inget jag skulle göra i alla fall.
I och med att AIK uppenbarligen ganska frekvent besöker området och åtminstone JAG, som inte följer bajens förehavanden särskilt slaviskt, har inte hört att bajen någonsin ö.h.t. varit där. Samma gamla provspelar-,DVD- & ryktesscouting som vanligt m.a.o.
"Hammarby IF har gjort klart med uruguayanen Claudio Dadomo. Men förvärvet kan försvinna redan till sommaren då hans kontrakt löper ut. - Det beror på att han inte har spelat på länge och av erfarenhet vet vi att det är svårt att bara bedöma en spelare på träningar. Nu finns en möjlighet att bryta kontraktet till sommaren och det var vi överens om."
-------------------
Slutligen, har bajen inte haft behov av bättre spelare?
De är inte möjligtvis så att man inte har haft råd?
Det är möjligt att bajen får en ny forward då man fått ordning på sitt riskkapitalupplägg. Men innan dess skulle jag inte kasta ut DVD-spelaren riktigt än...
Fast ni letar ju inte heller DVD-tips från Peru, så där ligger vi nog alla i lä...
Skulle jag som extern fianansiär investerat ca 10 msek i ca 50% av de framtida kassaflödena vid försäljningen av ett fåtal specifika poscpects, hade även jag krävt att man kartlagt tipsen på plats och inte över en DVD-kväll.
Jag förstår ändå inte vad du vill ha sagt??? Att aik är jätteduktiga som skickar Ola och Norling på resa till sydamerika?
Vad är din poäng?
Jag tror inte att Bajen har en bättre eller sämre värvningsverksamhet än något annat jämförbart lag i Allsvenskan. Tyvärr för dig tror jag detta även gäller aik. Vi ligger alla på ungefär samma nivå.
Vi grönvita har dock fått lite positiva signaler på sistone. Lasse Eriksson verkar ha en del kontakter (=Simon Helg tränar med Porto) och idéer (scoutingnätverk i Sverige) som börjar ge konkreta resultat. Där har han överraskat mig positivt. Kul!
Man kan naturligtvis hävda att ALLA lag ALLTID har behov av bättre spelare. Behoven är dock olika stora vid olika tidpunkter.
Visst är det så att en del av skillnaden mellan AIK:s värvningar och Hammarbys är tillgången till investerare.
Det kan också vara skillnad i strategi. AIK kanske är mer villiga att hämta spelare från utlandet än vad Hammarby är.
Jag vet att Ola Andersson sagt att man länge velat ha den nye centrale mittfältaren, men det är inte sannolikt att AIK köpt karlen om inte situationen med Johnson uppstått.
För övrigt kan du använda dina fem antaganden och byta ut AIK mot Hammarby och du tvingas konstatera att Hammarby har ett scoutingnätverk i Argentina.
För övrigt så vet jag att Hammarby har kontakter förutom Liveröd i Sydamerika och när det gäller Dadomo är ju exempelvis hans gamla klubb- och landslagskamrat Eguren referens.
Till sist kan man ju konstatera att kontakterna med Liveröd burit frukt, Obolo, Valdemarin och Eguren är i allra högsta allsvenska klass.
Eguren värvades från Uruguay till Rosenborg och därifrån gick han till bajen. Jag minns inte varför han inte stannade i Rosenborg, men jag antar att han inte "platsade" i den norska tjongaligan. Jag minns inte heller fullt ut turerna som placerade honom i bajen, men jag kan knappast tänka mig att det var resultatet av ett långsiktigt scoutsamarbete med Liveröd, snarare att Rosenborg dumpade honom på första bästa budgivare. Mer slump och tillfällighet än en långsiktig strategi, TROR jag som utomstående betraktare.
Min poäng är att AIK har en mer eller mindre tydlig strategi att använda "Argentina-spåret" som värvningsstrategi, dessutom talas det om att utvidga "spåret" till att även innefatta ett sportsligt utbyte med klubbar i regionen (Boca,River m.fl. har nämnts men ännu inget konkret). Bajen å andra sidan har, i de TVÅ fall man haft samröre med Liveröd, FÖREFALLIT mer ha haft karaktären av gammaldags chansningsvärvningar. Att bajen sedan mycket möjligt inte anser det önskvärt att ha ett "Argentina-spår" må så vara hänt.
Argentina spår hit, argentina spår dit, hittills är det än så länge Terje som är vinnaren.
Han är förmodligen den ende förutom säljande klubbarna som hittills cashat in på spelarna genom sitt arvode vid värvningen. Spelarna i sig har bundit ca 20 säckar i kapital, 10 hos agent03 och 10 hos AIK och än så länge resulterat i en femteplats.
Det vill till att det levereras på planen, både individuellt och för klubben som helhet.
Känns som denna "tråd" fått sitt eget liv och har varit nära att spåra ur totalt både två och tre gånger. Kan vi inte bara lägga ned debatten om huruvida ett lag kan patentera rättigheterna till att konsultera en extern scout eller värva spelare från ett visst land.
Jag kan hålla med om att det är viss skillnad mellan hur AIK och Bajen har arbetat (tillsammans med Terje) vid rekryteringarna av respektive lags sydamerikaner. Som en svartgul broder anser jag att AIK:s arbete har varit mer "genuint" (i brist på bättre ord).
Samtidigt förstår jag inte det reala värdet av att försöka fastställa detta. Visst som supporter är det alltid trevligt när ens klubb får erkännanden från andra, men precis som Chriz skriver handlar det bottom-line om vad som levereras och än så länge har AIK:s arbete inte betalat sig nämnvärt. Beröm är inget substitut för resultat.
I must endorse your effort you have been put in this article. It is a nice informative content. Keep publishing articles like these. Now its time to avail boise airport shuttle for more information.
22 kommentarer:
...och AIK kör vidare på sitt Argentina-spår.
-------------
Kommentarer vi minns:
"Med all respekt för era argentinare, men att säga att Aik jobbar med ett argentina-spår när det egentligen handlar om en agent som pekat ut 3-4 spelare är nog att ta i."
von_oben (den 23 oktober 2007 09:39)
------------
AIK-representanter har nu varit i Argentina 6 gånger och hittils värvat 5 argentinare och en uruguayanare.
Helt appropå ingenting...
adam
Men förnekar du att det är samma agent som hela tiden tipsar aik om spelare?
Klart som fan att rit-Ola åker dit och kollar upp tipsen. Dvd-skivorna på hemmaplan är nog sönderspelade vid det här laget.
Därmed inte sagt att det är usla spelare, men inte fan har aik ett scoutnätverk i Sydamerika. Försök inte.
von_oben
// Von_oben
Vad är det jag inte ska försöka?
Jag påstår att AIK även i fortsättningen kommer att leta spelare i Argentina med omnejd (Argentina-spår), tvärtemot det du tidigare påstod om att det enbart rörde sig om 3-4 spelare. Du hade HELT fel, medan ny evidens fortsätter att validera min teori.
Terje Hauge är inte en agent och han har heller inte agerat agent i dessa affärer. Han har agerat som scout för AIK:s räkning. Jag har inte påstått att AIK har ett scoutnätverk i Sydamerika, det är något som du hittat på av någon anledning.
Aber...
1) Anta att Terje agerar som scout.
2) Anta att han operar i Argentina.
3) Anta att han har ett nätverk av "informatörer" i Argentina.
4) Anta att han säljer sina tjänster till den klubb som vill dra nytta av dessa tjänster.
5) Anta att AIK gör 4)
Vore det då fel att påstå att AIK har tillgång till ett scoutnätverk i Argentina?
Det är inte ett exklusivt av AIK avlönat nätverk bestående av handplockade scouter som AIK byggt upp. Det är däremot en person, som förefaller kunna sitt territorium, och som säljer sina tjänster till högstbjudande (kan man anta).
Kommentarer vi minns 2:
"Säsongskortsförsäljningen för aik är dessutom (åtminstone per 11/2) ner 25% jämfört med 2006 (=återkomst till AS). Kanske hinner det ta sig lite till, eller!?"
Mobius, den 18 februari 2008 20:20
--------------------------
Senaste uppdatering från 1 mars är:
2006: 7008
2007: 7761
2008: 8072
Cirka 4% upp från 2007 och ca 15% upp från 2006. Fel då, fel nu.
Varför man nu sitter här och kommenterar mobius och von_oben...
Men jag antar att det där sista handlar om att AIK till skillnad från Hammarby säljer många säsongskort väldigt sent. Till och med efter att säsongen har börjat säljs det en del. Siffran kan därmed ha jämförts med den totala försäljningen ett tidigare år.
Det är skottår, 29 dagar i februari gör siffrorna ojämförbara per 1:a mars :-)
Ingen som hann påpeka att icke-agenten ifråga heter Terje Liveröd och inte Terje Hauge...?
Jag är grymt besviken...ni har tappat stinget!
kommentarer vi minns 3:
"Terje Hauge".
Han heter väl Terje Liveröd??
Men är det jätteviktigt för dig att tro att aik leder den nordiska bevakningen av spelare i sydamerika så kommer inget jag skriver att få dig på andra tankar.
Förresten, vad hände med Nick Mrdja? Han var väl från Australien? Har ni lagt ner Aussie-spåret helt?
von_oben
adam
lite självkritik till sist. Bra där.
von_oben
// von_oben
You snooze, you lose...
Australien-spåret gick väl samma öde till mötes som bajens "objuden marockan vandrar in på en träning och trixar lite med bollen"-spår skulle jag tro.
---------------------------
"aik leder den nordiska bevakningen av spelare i sydamerika"
Känner inte till andra klubbars bevakning av sydamerika, bortsett från att Kalmar åker ner en gång per år och scoutar en lista sammanställd av agent-tips. Min GISSNING är att inga klubbar utöver dessa har någon som helst bevakning av sydamerika som inte involverar DVD/VHS...men du kanske har någon konkret insikt i ämnet som du vill dela med dig?
"Jag försöker hjälpa klubbar som Hammarby och AIK att bli kvitt beroendet av agenter. Jag hjälper de att hitta spelare i Argentina som är ett mycket intressant fotbollsland."
Så sa Liveröd så sent som i januari i år.
Faktum är att AIK:s sydamerikaspår är samma som bajens. Det som styr inköpen mest är behoven.
Tittar man på vad som Liveröd hämtat in i år till klubbarna så är det väldigt positionsbaserat. Hammarby behövde vänsterspelare - Dadomo, AIk behövde högerspelare - Anchen.
AIK fick ju på grund av vissa omständigheter ett stort behov av en central fältare nyligen och nu är en ny sydamerikan här.
Skulle inte förvåna mig om ett liveröd-tips ger Hammarby en ny forward i sommar.
kb25
// kb25
Du har rätt i en sak, Liveröds nätverk är inte exklusivt för AIK. Men att utifrån detta jämföra bajens koll med AIK:s är inget jag skulle göra i alla fall.
I och med att AIK uppenbarligen ganska frekvent besöker området och åtminstone JAG, som inte följer bajens förehavanden särskilt slaviskt, har inte hört att bajen någonsin ö.h.t. varit där. Samma gamla provspelar-,DVD- & ryktesscouting som vanligt m.a.o.
http://www.fotbolldirekt.com/showNews.cfm?id=24873
"Hammarby IF har gjort klart med uruguayanen Claudio Dadomo. Men förvärvet kan försvinna redan till sommaren då hans kontrakt löper ut.
- Det beror på att han inte har spelat på länge och av erfarenhet vet vi att det är svårt att bara bedöma en spelare på träningar. Nu finns en möjlighet att bryta kontraktet till sommaren och det var vi överens om."
-------------------
Slutligen, har bajen inte haft behov av bättre spelare?
De är inte möjligtvis så att man inte har haft råd?
Det är möjligt att bajen får en ny forward då man fått ordning på sitt riskkapitalupplägg. Men innan dess skulle jag inte kasta ut DVD-spelaren riktigt än...
Fast ni letar ju inte heller DVD-tips från Peru, så där ligger vi nog alla i lä...
Skulle jag som extern fianansiär investerat ca 10 msek i ca 50% av de framtida kassaflödena vid försäljningen av ett fåtal specifika poscpects, hade även jag krävt att man kartlagt tipsen på plats och inte över en DVD-kväll.
adam
Jag förstår ändå inte vad du vill ha sagt???
Att aik är jätteduktiga som skickar Ola och Norling på resa till sydamerika?
Vad är din poäng?
Jag tror inte att Bajen har en bättre eller sämre värvningsverksamhet än något annat jämförbart lag i Allsvenskan. Tyvärr för dig tror jag detta även gäller aik. Vi ligger alla på ungefär samma nivå.
Vi grönvita har dock fått lite positiva signaler på sistone. Lasse Eriksson verkar ha en del kontakter (=Simon Helg tränar med Porto) och idéer (scoutingnätverk i Sverige) som börjar ge konkreta resultat. Där har han överraskat mig positivt. Kul!
von_oben
Adam,
Man kan naturligtvis hävda att ALLA lag ALLTID har behov av bättre spelare. Behoven är dock olika stora vid olika tidpunkter.
Visst är det så att en del av skillnaden mellan AIK:s värvningar och Hammarbys är tillgången till investerare.
Det kan också vara skillnad i strategi. AIK kanske är mer villiga att hämta spelare från utlandet än vad Hammarby är.
Jag vet att Ola Andersson sagt att man länge velat ha den nye centrale mittfältaren, men det är inte sannolikt att AIK köpt karlen om inte situationen med Johnson uppstått.
För övrigt kan du använda dina fem antaganden och byta ut AIK mot Hammarby och du tvingas konstatera att Hammarby har ett scoutingnätverk i Argentina.
För övrigt så vet jag att Hammarby har kontakter förutom Liveröd i Sydamerika och när det gäller Dadomo är ju exempelvis hans gamla klubb- och landslagskamrat Eguren referens.
Till sist kan man ju konstatera att kontakterna med Liveröd burit frukt, Obolo, Valdemarin och Eguren är i allra högsta allsvenska klass.
kb25
// kb25 & von_oben
Eguren värvades från Uruguay till Rosenborg och därifrån gick han till bajen. Jag minns inte varför han inte stannade i Rosenborg, men jag antar att han inte "platsade" i den norska tjongaligan. Jag minns inte heller fullt ut turerna som placerade honom i bajen, men jag kan knappast tänka mig att det var resultatet av ett långsiktigt scoutsamarbete med Liveröd, snarare att Rosenborg dumpade honom på första bästa budgivare. Mer slump och tillfällighet än en långsiktig strategi, TROR jag som utomstående betraktare.
Min poäng är att AIK har en mer eller mindre tydlig strategi att använda "Argentina-spåret" som värvningsstrategi, dessutom talas det om att utvidga "spåret" till att även innefatta ett sportsligt utbyte med klubbar i regionen (Boca,River m.fl. har nämnts men ännu inget konkret). Bajen å andra sidan har, i de TVÅ fall man haft samröre med Liveröd, FÖREFALLIT mer ha haft karaktären av gammaldags chansningsvärvningar. Att bajen sedan mycket möjligt inte anser det önskvärt att ha ett "Argentina-spår" må så vara hänt.
Argentina spår hit, argentina spår dit, hittills är det än så länge Terje som är vinnaren.
Han är förmodligen den ende förutom säljande klubbarna som hittills cashat in på spelarna genom sitt arvode vid värvningen. Spelarna i sig har bundit ca 20 säckar i kapital, 10 hos agent03 och 10 hos AIK och än så länge resulterat i en femteplats.
Det vill till att det levereras på planen, både individuellt och för klubben som helhet.
Känns som denna "tråd" fått sitt eget liv och har varit nära att spåra ur totalt både två och tre gånger. Kan vi inte bara lägga ned debatten om huruvida ett lag kan patentera rättigheterna till att konsultera en extern scout eller värva spelare från ett visst land.
Jag kan hålla med om att det är viss skillnad mellan hur AIK och Bajen har arbetat (tillsammans med Terje) vid rekryteringarna av respektive lags sydamerikaner. Som en svartgul broder anser jag att AIK:s arbete har varit mer "genuint" (i brist på bättre ord).
Samtidigt förstår jag inte det reala värdet av att försöka fastställa detta. Visst som supporter är det alltid trevligt när ens klubb får erkännanden från andra, men precis som Chriz skriver handlar det bottom-line om vad som levereras och än så länge har AIK:s arbete inte betalat sig nämnvärt. Beröm är inget substitut för resultat.
...och bara för att understryka det jag skrivit:
http://sport.stockholm.city.se/art/3338/bajen_saknar_professionalitet/
"Den norske scouten Terje Liveröd har förutom AIK, även assisterat Hammarby i deras värvningar av uruguayanerna Sebastian Eguren och Claudio Dadamo.
– Men det är slut med det. Det saknas struktur och professionalitet i klubben, säger Liveröd och utvecklar:
– Det är lite happy-go-lucky över deras sätt att agera."
No shit, Terje!
michael kors outlet
adidas zx flux
jordan 1 off white
curry shoes
nike epic react flyknit
jordan shoes
nike basketball shoes
yeezy
air max 270
nike off white
replica bags china replica wholesale handbags cheap replica handbags
I must endorse your effort you have been put in this article. It is a nice informative content. Keep publishing articles like these. Now its time to avail boise airport shuttle for more information.
Skicka en kommentar