onsdag 19 september 2007

Dimman börjar lätta

Det har varit många frågetecken kring arenabygget och det lilla som har sagts har igentligen inte varit några nyheter. Idag levererar SvD en artikel som ger ytterligare pusselbitar till oss som väntar på ett arenabesked. Den ger även en hint om hur AEG kommer att profitera i Sverige.

Först och främst, mina farhågor om att EMA Telstar skulle vara vinnaren i och med det ökade arenautbudet verkar inte besannas. AEG Live går in som aktör i Sverige och kommer direkt konkurrera med EMA om evenemangen. Kontoret öppnade i måndags och man gör det ordentligt, genom att headhunta en av EMAs stjärnförsäljare.

Artikeln ger samtidigt stöd åt ...grönvita sidan upp!s 35-dygnsprognos. och det känns verkligen som att vi är på väg mot ett avslut i denna följetong.

Den stora frågan är givetvis hur själva ägarstrukturen för arenabolaget kommer att se ut och vi kan fortfarande bara spekulera. Det är ingen vild gissning att man arbetat efter ett spår där HF AB "äger" det skuldfinansierade arenabolaget och AEG Live kommer att hyra arenan till sina evenemang. Parken drog in ca 40 msek senaste 12 månadersperioden genom att hyra ut arenan till tre landskamper, sju konserter samt fem andra evenemang. Uthyrningen av kommersiella lokaler gav ca 30 msek.

Vad betyder det i så fall för AEG?
AEG kommer genom sitt eventbolag AEG Live profitera på det de är bra på. Boka, marknadsföra och arrangera. AEG kommer genom sina 49% i HF AB fortfarande ha ett stort intresse i klubbens utveckling då värdet på HF AB och i såfall deras 25 msek investering ökar och kanske t.om kan generera direktavkastning längre fram i tiden.

Vad betyder det i så fall för Hammarby?
Det betyder att en sportslig satsning nu kan räknas hem genom en helt annan uppsida vad gäller publikintäktsökningar. Det betyder att marknadsavdelningen med nytillskottet Lyndon Wells får en betydligt bättre produkt och sälja. Ja, jag vet att det är tjatigt, men Parken drar in ca 125 msek årligen i marknadsintäkter. Man får även möjlighet till intäkter från andra evenemang än fotbollen, ju fler evenemang AEG Live lyckas sälja, desto högre hyresintäkter.

Det är fortfarande för tidigt och hoppa upp och jubla, kapitalkostnaden ska betalas och det planeras fortfarande tre nya arenor i regionen. Det blir en tuff marknad men med en stark promotor i ryggen finns det förutsättningar till framgång.

Sedan får vi inte glömma bort de övriga arenaprojekten runt om i landet. Det som avgör den sportsliga nyttan är hur mycket nettopengar respektive arena genererar till själva fotbollen. Det gäller fortfarande och bygga smart och behålla ödmjukheten.

12 kommentarer:

Anonym sa...

...jag vet nåt som inte ni vet men inte får säga... känns roligt men jobbigt..

Anonym sa...

Tack för klargörandet och det nyansierade förtydligandet vad detta kan innebära.

En liten varningslampa började pipa.
Vad händer om AEG knockar alla andra aktörer, kör ett par år och sedan ledsnar...
Vem av de tidigare knockade aktörerna lär då vara sugen att lägga sina evenemang på "Nya söderstadion"...?

/Jimmy

Anonym sa...

anonym - du behöver inte säga något. Bara säg om hur lång tid du får säga något! ;-)

Anonym sa...

Jimmy - hur menar du? Varför skulle AEG tröttna om de lyckades knocka alla andra aktörer? Då har de ju marknaden själva och kan casha hem grymt vare år. Din varningslampa måste ha kortslutit!

Anonym sa...

Även om arenan till stora delar skuldfinansieras så måste ju ägarna skjuta till en del eget kapital. Frågan är hur mycket. Jag har ingen aning om vad som anses vara en lämplig soliditet för ett fastighetsbolag med relativt hög risk, men jag har svårt att se att den kan vara lägre än typ 10%. Givet att arenan kostar 1 miljard behöver ägarna då lägga in 100 miljoner. Kan verkligen HF AB lägga in så mycket självt? Även om man låter supportrarna köpa stolar, tegelstenar, etc, känns det svårt. Köper man en stol ingår rimligen att man får disponera den åtminstone ett par säsonger, vilket innebär att Hammarby tappar intäkter för säsongskort under de första åren.

Jag tror därmed att det krävs att AEG skjuter till en ganska stor del av det egna kapitalet i arenabolaget.

Har någon här gjort några spekulativa beräkningar på hur finansieringen skulle kunna se ut?

Anonym sa...

Jimmy
Jag har då aldrig hört talas om en marknadsledare som "tröttnat" :-)

Sen är detta bara spekulationer, det finns säkert andra vägar också.

Viktigt att tänka på är att AEG Live inte enbart kommer att använda sig av nya arenan. Man kommer säkert hyra in sig på andra ställen, andra regioner osv. Mindre evenemang på mindre scener osv.

Anonym sa...

Säljer man arenanamnetmet kanske det kassaflödet kan användas som eget kapital?

Anonym sa...

Pengarna från sponsring av arenanamnet går rimligen in som intäkter i arenabolaget, och påverkar därmed på sikt eget kapital. De kan nog knappast användas som initialt kapitaltillskott av HF AB.

Anonym sa...

Yalle
Så här skulle man kunna göra, HF AB får in 150 msek för försäljningen av arenanamnet. (förskott)

För denna likvid tecknar HF AB nyemmiterade aktier i "arena ab" som blir en fin.tillgång på HF ABs och intäkten från namnköperen periodiseras över tiden avtalet gäller.

men vi ska inte gå händelserna i förväg... kanske blir ett helt annat upplägg.

Anonym sa...

återigen AEG:s intresse i Globen kvarstår elller ej? Justin kommer ju frysa om vi inte får tak på arenan..

Tror som o.h att man kommer använda sig av andra arenor än bajens frågan är om man vill äga/driva/ eller hyra dom.

Anonym sa...

OH,

Jo, det låter som ett möjligt upplägg. Det lär väl dock innebära att arenabolaget tappar en del av sina redovisade intäkter under de första åren.

Jimmy sa...

Osynliga handen,

Ponera att vi säljer namnet för 150 miljoner, på...15 (?) år.

Är det inte brukligt att betalnigen sker med, i detta fall, 10 miljoner om året.

Dvs inte allt up front...eller?