lördag 17 mars 2007

Det hänger på tröjan

Vi närmar oss premiären och förutom den väntar vi med spänning på hur 2006 års matchtröja kommer att se ut. Designen och mottagandet av den är direkt avgörande för årets marchandiseförsäljning. Enligt den utmärkta boken "Brytningstid Bajen" sålde Hammarby Fotboll över 6000 replicor 2003, en intäkt på knappa 3 miljoner. När Kappa-avtalet tecknades pratades det om ett mål på 10k sålda replicor, men att dömma av souvenirintäkternas utveckling kan man direkt dra slutsatsen att klubben knappt överträffat 2003 års transaktioner.

Därför är årets Nike tröja viktig, viktig för fansen, viktig för bolagets lönsamhet och får därför inte slarvas bort. En liten justering av designen är förmodligen nödvändig för att skapa ett nyhetsbehag och därmed köpintresse. 2003 års design var en kraftig förändring från 2002 tröja, 2005 och 2006 års tröjor var nästan identiska vilket kanske kan förklara försäljningsiffrorna. Denna intäktkälla är formodligen den ensklit största vad gäller souvenirer där 1000 sålda replicor genererar drygt 450 000 kronor i intäkter.
Rent spontant känns det som att Hammarby Fotboll behöver se över merchandisebiten. De senaste årens försäljningsutveckling och lönsamhet har inte varit optimal och prissättning, försäljningskanaler mm kanske kräver närmare analys och åtgärd. Jag upplevde Kappa-prylarna som mycket snygga men lite dyra för att driva volymerna och marginalerna blev ju som bekant inte bättre. Stora försäljningsvolymer skapar dessutom en visuell effekt på stan som i sig driver försäljningen.
En relevant fråga är även hur skiftet Kappa - Nike kommer påverka lagret och därmed marginalerna, kommer de återstående exemplaren kunna säljas ut eller blir det höstrea på prylarna. Den korta och förmodligen enda Kappa-perioden i Hammarbys historia bör ändå kunna generera ett litet affektionsvärde.
Vi väntar även med spänning på "tröjsponsorn". Vi stod inför liknande dilemma 2004 då Siemens Mobile lanserades som huvudsamarbetspartner dagarna innan premiären. Det var för övrigt en uppgradering av det avtal som tecknades två månader tidigare. Blir det en liknande lösning 2007 eller kommer det en ny sponsor utifrån? Skulle gissa på det senare.
Som sagt, det hänger på tröjan iår.

5 kommentarer:

Jorgen sa...

Du skriver att "prylarna var mycket snygga men lite dyra". Låt mig påminna dig om att sänka priset med 20% innebär att du måste öka försäljningen med 25% för att få samma omsättning. Om vi tänker oss att marginalen är någorlunda linjär så skulle jag akta mig från att sänka priset för mycket.

Anonym sa...

Siemens blev uppgraderade till tröjsponsor efter det omtalade mötet där XXX gick runt och frågade alla sponsorer om de kunde tänka sig att bli just tröjsponsorer.

Antar att försäljningen sker på ett liknande sätt idag.

Vilket naturligtvis är sorgligt. Intäktsökningen blir nämligen marginell. Nu är ju varje krona in viktig, men enligt vissa källor så behövde Siemens bara betala ett par hundra tusen extra för bröstplatsen.

Nu har det ju ryktats från flera olika håll att det blir en helt ny sponsor på tröjan i år, men det namnet jag har hört känns... konstigt. Dessutom skulle det hamna i samma "coolhetskategori" som hockyns berömda Cheezeballs-tröjor.

Tröjsponsorn är förövrigt den mest överskattade inkomstkällan i supportersverige. Alla tror att deras lag drar in betydligt mer cash på tröjsponsorn än vad som är fallet. (I konkurrens med arenanamnsförsäljning)

Det som genererar ojämförligt mest pengar på marknadssidan är företagsbiljetterna. Tyvärr har ju Hammarby redan sålt slut på de platser som företagen är intresserade av att betala extra för (södra i mitten, under tak.)

/Flugan på väggen

chriz sa...

jorgen
Point taken... Jag är ingen pricingexpert men vi står med de försäljningsiffror vi har och något måste ju göras, konkurrenterna börjar komma ikapp oss här. Mm det sedan är prissättning, produktmix eller annat är omöjligt och svara på med den info vi har. Samtidigt måste man fråga sig hur värdeskapande det är att ha en eroitröja med ordinariepris á 899 som man sedan får rea bort resterande och okänd lagervolym för 299...

Flugan
intressant, och om det du skriver stämmer tragiskt. Tröjssponsorn borde i Bajens fall motsvara 10-15% av de totala marknadsintäkterna? Intäktsmässigt ganska lite i relation till helheten, men enskillt borde det vara den största källan, bortsätt från det mer abstrakta värdet i form av prestige?

Årets sponsor då... har själv försökt gissa på vem det kan bli och hade en teori häromveckan, den är dock enbart byggd på egna gissningar så den lämnar vi därhän, de finns just nu andra saker som stutsar runt i ens huvud.

Anonym sa...

Jag tror dock att vi inte kommer att få jubla angående tröjan. Detta då jag minns hur snacket gick kring kappatröjan och hur lång tid det tar att få fram en schysst tröja. Om man ska ha en helt egen. Det handlade då om ett års förberedelse, ungefär. Man ska träffa designers och kolla färger etc etc. Därför tror jag att det blir en standardtröja till en början. Detta då Nike kom in rätt sent när - som jag förstått - kappa strulade rejält med sina leverenser.

Mitt tips är att titta i en vanlig Nike-katalog riktad mot fotbollslag och utgå från den. Någon av de befintliga modellerna och designen får vi till en början är min gissning.

Anonym sa...

Chriz

Jag vet inget om pågående förhandlingar, men att det ännu inte presenterats någon tröjsponsor är ju knappast positivt, så bli inte förvånade om marknadsintäkterna för 2007 stannar på ungefär samma siffra som för 2006.

Jag vet som sagt inget om pågående förhandlingar, men Siemensavtalet var långt ifrån 10-15% av de totala marknadsintäkterna.

Men det är inget unikt för Hammarby. Det gäller de flesta Allsvenska klubbar. Det räcker ju med att kasta ett öga i verksamhetsberättelserna i de fall där sådana finns tillgängliga. Det kan i en del fall ge en hyfsad bild av vilka summor det rör sig om.
(Men oftast betalar de även en stor summa för företagsbiljetterna)


/Flugan på väggen