"gör man saker på samma sätt får man alltid samma resultat" - ett citat levererat och förmodligen plagierat av en person i min närhet för ett antal år sedan. Jag har tidigare delgett mina tankar om att klubbens organisation antagligen levererat maximalt i sportsliga och ekonomiska resultat den i sin nuvarande form har förutsättningar att leverera. Jag skrev i förförra inlägget att Hammarby Fotboll kanske var på väg mot en tydligare uppdelning och gränsdragning i bolagets organisation. Det har nog efter de senaste dagars informationsflöde inte undgått särskillt många att Hammarby Fotboll genomgår en större metamorfas än vad många var förberedda på, ett förändringsarbete som påverkar väldigt många människor, supportrar, spelare, ledare, tidningsskribenter samt andra intressenter. Det är nu ganska uppenbart att chefstränare Tony Gustavsson av styrelsen fått helt fria häder att bygga en sportslig organisation i klubben och han tar verkligen för sig. Titeln är densamma som Anders Linderoth hade, jag undrar dock hur mycket arbetsbeskrivningen skilljer sig mellan den T.G skrivit under och den A.L körde i pappersförstöraren för ett par månader sedan. Jag misstänker att skillnaden är ganska så stor och jag önskar att detta kunde ha tydliggjorts under infomötet i höstas alterntivt årsmötet. Motiven är egentligen ganska logiska, dels har H.A fullt upp med arenaprojektet, dels bör rimligtvis en chefstränare ha bäst koll på vilken sportslig organisation som krävs för att maximera resultaten. Jag har en känsla av att H.A i allt mindre utsträckning kommer kommentera den rent sportsliga verksamheten och är vi på väg mot en mer segregerad organisation hoppas jag att gränsdragningen och ansvarsfördelningen blir mycket tydlig för samtliga Hammrbys intressenter, mycket tydligare än den varit till dags datum. De förändringar klubben går igenom har chockat många och stora förändringar är ofta smärtsamma och svåra att ta sig igenom. Stora förändringar kan även tolkas på en massa olika sätt och för många tabloidskribenter har detta inneburit fritt svängutrymme och stora möjligheter till lösnummmerdrivande rubriker. Kunde Hammarby Fotboll ha agerat annorlunda och mer proaktivt i sin kommunikation till omvärlden? Kunde man rentutav försökt sig på konststycket att få detta förändringsarbete beskrivet som en fanstastisk strategi som ska leda klubben mot den uttalade visionen "ledande klubb i Scandinavien"? Jag vet inte, men nu målas alla under vintern/våren inträffade händelser upp som en enda stor röra utan någon som helst röd tråd och nästan all kommunikation till omvärlden handlar om brandsläckning.
Det viktigaste och mest vitala ligger dock på en helt annan nivå än organisationsstruktur eller kommunikation. Ska det här förändringsarbetet lyckas, måste styrelsens val av nyckelpersonerna i organisationen ha varit korrekta och optimala. T.G var som jag nämnt tidigare ett mycket modigt val, ett av många modiga val styrelsen och den operativa ledningen gjort det senaste halvåret. Om han är rätt man för Hammarby Fotboll kommer tiden utvisa. Han har dock mycket att bevisa och jag ber till gudarna att det finns substans bakom de många orden. Vi måste nämligen ha rätt man på rätt plats nu eftersom det steg Hammarby Fotboll håller på och tar är betydligt större än det man tog i och med bolagiseringen 2001/2002. Insatserna, riskerna och förväntningarn är betydligt högre än då och det kommer inte lämnas mycket utrymme till misstag. Tärningen är kastad och jag hoppas det finns en röd tråd annars kan konsekvenserna bli allt annat än trevliga.
Det viktigaste och mest vitala ligger dock på en helt annan nivå än organisationsstruktur eller kommunikation. Ska det här förändringsarbetet lyckas, måste styrelsens val av nyckelpersonerna i organisationen ha varit korrekta och optimala. T.G var som jag nämnt tidigare ett mycket modigt val, ett av många modiga val styrelsen och den operativa ledningen gjort det senaste halvåret. Om han är rätt man för Hammarby Fotboll kommer tiden utvisa. Han har dock mycket att bevisa och jag ber till gudarna att det finns substans bakom de många orden. Vi måste nämligen ha rätt man på rätt plats nu eftersom det steg Hammarby Fotboll håller på och tar är betydligt större än det man tog i och med bolagiseringen 2001/2002. Insatserna, riskerna och förväntningarn är betydligt högre än då och det kommer inte lämnas mycket utrymme till misstag. Tärningen är kastad och jag hoppas det finns en röd tråd annars kan konsekvenserna bli allt annat än trevliga.
4 kommentarer:
Jag håller i allmänhet med dig. Det är helt rätt att påbörja ett förändringsarbete parallellt med att arbetat med nya arenan intensifieras.
Hoppas också att det finns en röd tråd i förändringsarbetet och att Tony hinner sköta både sin tränarsyssla och sina förändringsplaner av den sportsliga delen. För det oroar mig lite att Tony verkar vilja göra för mycket själv vilket riskerar att innebära att inget blir riktigt bra gjort. Kommer TÅ att ersättas eller räknar Tony och Janne M att klara hela paketet själva med oförändrad kvalitet?? Hoppas det.
Svaret på frågan om det borde ha kommunicerats tydligare, tycker jag att man hittar hos TG själv. Han säger själv - och det syns på honom - att all turbulens tar kraft från det verkliga jobbet.
Detta förutsätter dock att det faktiskt FINNS ett medvetet syfte med allt som händer runt klubben i dagsläget. Frånvaron av kommunikation i ämnet antyder ju att det kanske inte är så. Men samtidigt vet jag att ingen i klubben är mediatränad (i krishantering och förebyggande krishantering).
/Flugan på väggen
Tycker att Puttes kritik i matchpuls mot Hammarbys organisation är befogad. Vi måste förstå att det är den bilden majoriteten utav fotbollsintresserade och folk i allmänhet har av Hammarby. Det är också här Urban och Hammarby måste bli mycket bättre.
Både aik och apa if är betydligt skickligare att sälja sig själva mot media, sponsorer och fans även fast det har en i mina ögon :) mer undermålig produkt... Ta detta med apornas talangutveckling kontra HTFF samt arenabyggena så blir det så otroligt uppenbart hur man väljer att marknadsföra sig.
hammarby har intagit en försvarsposition mot allt och alla medan skansen bygger luftslott och optimism. Hammarbys val av strategi smittar av sig på artiklar, supportrarnas humör och i slutändan varumärket i stort.
Hoppas innerligen att dagens röra blir starten på någonting nytt, fräscht och starkt och där Sulan blir ny VD.
Hell Bajen!
Kommunikation med media på ett proaktivt sätt är tyvärr något som Hammarby Fotboll helt missat under bolagets första 5 år. Där ligger våra konkurrenter ljusår före.
Skicka en kommentar