För några veckor sedan gjorde jag en analys över hur det
allsvenska kollektivets intäktstillväxt har utvecklats sig under de senaste 16
åren. Den visade en mycket tydlig trend med ökad ojämlikhet i distributionen av
intäkter.
Mätt i Gini-koefficienten (baserat på intäkter exklusive försäljningar av spelarkontrakt samt
premier från Champions League) har jämlikheten minskat från i genomsnitt 22
under 00-talet till 30+. Man har på så sätt närmat sig de nivåer som vi sedan
en tid tillbaka ser hos de mer ojämlika ligorna i Europa som t.ex. tyska
Bundesliga. För att illustrera förändringen så har jag använt mig av den så
kallade Lorenzkurvan.
Lorenz-kurvan visar distributionen av intäkter. Den räta
linjen i mitten visar perfekt jämlikhet (gini=0). Storleken på arean mellan den
räta linjen och Lorenzkurvan är gini-koefficienten. Ju större area, desto mer
ojämlik intäktsfördelning.
20 procent av populationen får 20 procent av intäkterna,
40 procent har 40 procent och så vidare. Figuren visar att 2001 så hade de
minsta 50 procenten av de allsvenska klubbarna 35 procent av intäkterna. 2015
hade den minsta halvan 25 procent av intäkternas. Approximerat visar kurvorna
också den största tredjedelen av klubbarna hade 45 procent av intäkterna 2001
och 2015 hade man något mer än hälften.
Detta avser intäkter exklusive spelarkontrakt-försäljningar
och premier från Champions League. Skulle man addera försäljning av
spelarkontrakt så skulle förändringen i ojämlikheten mellan 2001 och 2015 vara
mycket större. Korrelationen mellan storleken på intäkterna exklusive
försäljning av spelarkontrakt er mer eller mindre perfekt med storleken på
intäkter från spelarkontrakt-försäljningar.
Rimligen borde denna utveckling också göra avtryck för
distributionen av poäng i allsvenskan. En ökad ekonomisk ojämlikhet bör innebära
ökad sportslig ojämlikhet. Och vice versa. Det går hand i hand. Jag har därför räknat ut gini-koefficienten baserat på
hur poängen har vunnits sedan säsongen 1985.
Figuren visar gini-koefficienten respektive säsong samt
tre års rullande medeltal med syfte att fånga upp trender. Vi kunde se en peak strax
före 1995 samt en relativ jämn trend under hela av 00-talet för att under 10-talet
börja klättringen mot en ökad ojämlik distribution av poäng. Under de två senaste
säsongerna har vi sett gini-koefficient på 20 eller mer. Ett fåtal lag har
vunnit fler poäng.
Den finansiella konkurrensbalansen och den sportsliga tävlingsbalansen
i allsvenskan är på väg att försämras vilket rimligen också borde ge utslag på
antalet olika mästare de kommande åren.
Figuren nedanför visar antalet olika mästare under
en rullande tioårsperiod. Som mest var allsvenskan uppe i åtta stycken. 2016 är
man nere på 7 och en långt ifrån orimlig prognos är att vi inom fem år är nere
på fyra, det vill säga samma antal som tioårsperioden som avslutades 1997.
Det kan vara värt att upprepa den troliga anledningen
till att tävlingsbalansen förbättrades så som den gjorde under en tjugoårsperiod
med start kring millennieskiftet.
Det som hände var något som
skulle kunna jämföras med ett teknologiskt skifte. Ett sådant bryter upp
privata monopol och företag i dominerande ställning. Exempelvis Facit, Kodak,
Commodore, Sony eller traditionella papperstidningsmedier. Inom
fotbollen såg vi ett kommersiellt skifte. I Sverige kom detta skifte senare än
vad det gjorde i flera andra länder. Med det bröts IFK Göteborg och Malmö
FF:s duopol där båda klubbarna under åren 1982 till 1996 vann allsvenskan 13
gånger på 15 försök.
Ökad kommersialisering innebar mer pengar och att fler
klubbar kunde ha heltidsprofessionella spelare i sina trupper. Det gjorde
föreningarna mer konkurrenskraftiga. Nytt kapital strömmade in via idrottsaktiebolag och nya
riskkapitalmodeller som t.ex. Djurgården. Vi såg flera nya
marknadsföringsidéer. Allt detta gynnade tävlingsbalansen i allsvenskan
och åren 2001 till och med 2008 var allsvenskan som mest jämlik avseende
distributionen av klubbarnas intäkter.
Alla revolutioner har dock sitt och svensk elitfotboll
har börjat konsolideras. Vi ser en tydlig kapitalkoncentration. Stor blir
större. Vi har kommit in i en ny fas med ett förändrat konkurrenslandskap.
Frågan är om det leder till problem på intresset för
ligan?
Det har gjorts en mängd olika studier kring betydelsen av
tävlingsbalansen för förändrad konsumtion av sport. Forskarna har däremot inte
kunnat enas kring slutsatserna. En anledning är att mer eller mindre samtliga
studier är baserade på den statistiska tävlingsbalansen (objektiv
tävlingsbalans) och förändringarna i den objektiva tävlingsbalansen oftast inte
är tillräckligt stora för att av publiken upplevas som försämrad tävlingsbalans
(subjektiv tävlingsbalans).
Det traditionella förhållningssättet inom
sportekonomiforskningen har varit att objektiv tävlingsbalans = subjektiv
tävlingsbalans. Givet detta antagande är det inte särskilt konstigt att
resultaten blir olika.
Forskarna Tim Pawlowksi och Oliver Budzinski* har
utvecklat konceptet subjektiv tävlingsbalans. I deras studie mätte man den i
tre olika ligor för att seden ställa den i relation till den objektiva
tävlingsbalansen i respektive liga. Figuren nedanför visar den objektiva tävlingsbalansen
i de danska, tyska samt holländska högsta-ligorna under två olika
tioårsperioder.
Objektiv tävlingsbalns (d.v.s. statistisk tävlingsbalans). Saxat från Pawlowski&Budzinski, länk nedan |
Mätmetoden för den subjektiva tävlingsbalansen var undersökningar genom frågeenkäter i samband med liga matcher i de respektive ligorna. Förutom publikens upplevda tävlingsbalans frågade man också om dess vilja att betala för en förbättrad tävlingsbalans (s.k. WTP - willingnes to pay).
Resultaten visar att den danska publiken upplevde att deras
liga hade en sämre tävlingsbalans än vad både tyskarna och holländarna upplevde
sina respektive ligor:
OCB(Danmark) > OCB(Tyskland) > OCB(Holland) medan PCB(Danmark) < PCB(Holland) < PCB(Tyskland), där OCB = Objektiv tävlingsbalans. PCB = Subjektiv tävlingsbalans
OCB(Danmark) > OCB(Tyskland) > OCB(Holland) medan PCB(Danmark) < PCB(Holland) < PCB(Tyskland), där OCB = Objektiv tävlingsbalans. PCB = Subjektiv tävlingsbalans
Mer än 50 procent av de tillfrågade var också villiga att
betala för att upprätthålla eller förstärka tävlingsbalansen. I genomsnitt
rörde det sig om €3 per matchbiljett. Danskarna upplevde sin ligas tävlingsbalans
som ett större problem och var villiga att betala €5 per biljett för att deras
liga skulle bli mer jämn.
Forskarna menar att den sämre upplevda tävlingsbalansen i
Danmark (som statistiskt är högre än både i Tyskland och i Holland) rimligen
beror på att förändringen i Danmark har varit mycket. Den objektiva
tävlingsbalansen där har från höga nivåer försämrats med 36 procent. Mer konkret
innebar det att Danskarna - från att under 1991-2000 ha åtta olika mästare
under tio säsonger- gick ner till att ha fyra olika mästare under säsongerna
2001 till 2010.
I både Tyskland och Holland är publiken vana vid en sämre objektiv tävlingsbalans sedan tidigare och den upplevda obalansen upplevdes som ett
mindre problem. Även om den objektiva tävlingsbalansen i Tyskland trots allt försämrades med cirka 20 procent.
Pawlowski och Budzinski skriver också att man ännu inte
har kunnat observera att ligorna har passerat den tröskel där den upplevda
tävlingsbalansen blir ett så pass stort problem att intresset minskar. Hur stor
den tröskeln är vet man naturligtvis inte förrän man passerar den.
I allsvenskan ser vi den objektiva tävlingsbalansen börja
utveckla sig i den riktning som den danska gick under det förra decenniet. Precis
som i Danmark börjar också försämringen från mycket starka nivåer och det är därmed
inte omöjligt att den allsvenska publiken - i likhet med den danska - också kommer att uppleva en försämrad tävlingsbalans. Försvagningen blir i så fall inte enbart statistisk.
Vi kan däremot inte säga vilka konsekvenser det får på intresset för ligan.
Vi kan däremot inte säga vilka konsekvenser det får på intresset för ligan.
* The(Monetary) Value of Competitive Balance for Sport Consumers: A StatedPreferences Approach to European Professional Football - Tim
Pawlowski, Oliver Budzinski, 2012
6 kommentarer:
If you are stuck with your marketing assignment then in this case you can opt for our Marketing Assignments. we provide the bestOnline home work.We also provide 4Ps Marketing Assignment help for students across the globe. for more information contact us +16692714848.
We Fullassignment.com is among the best companies on the Law Assignments writing market. We offer top-notch essays, Law Assignment Experts research papers, thesis and other types of works that can be assigned to you at a high school or college. We also provide Contract Law Homework Help from our experts. for more information contact us +16692714848.
jordan 13
jordan shoes
kobe 9
yeezy wave runner 700
kobe basketball shoes
supreme clothing
off white shoes
kyrie 6 shoes
off white jordan 1
stephen curry shoes
s8z43f7e85 k7j28w9d38 l9i61f3o46 f5p83w8k52 h7z09u4d62 p5u59t4q91
w5f65o7x96 k5u22e5h91 h1s54n2m89 b5f87s1k91 g0w90w5z85 d5k23s9i20
curry shoes
jordan 1 high
curry shoes
pg shoes
goyard
hermes
jordan shoes
off white hoodie
yeezy
bape
Skicka en kommentar