torsdag 18 februari 2016

Spelarkontrakt-försäljningar – blir inte större än vad man gör det till

Idag presenterade AIK Fotboll AB sitt bokslut. Där kunde vi läsa om att klubben under 2015 hade sålt spelarkontrakt* med ett netto på 23.5 miljoner kronor. Under de senaste 10 åren (2006-2015) har AIK haft ett netto i handel med spelarkontrakt på i genomsnitt 15 miljoner kronor. Trots det säger sig klubben inte budgetera med försäljning av spelarkontrakt.

Det är också en hållning som Andreas Frountzos på revisionsfirman Deloitte rekommenderar klubbarna. Man bör se spelarförsäljningar som grädden på moset, sägs det. Enligt Deloitte säljer allsvenska klubbar spelarkontrakt för 15 miljoner euro, cirka 140 miljoner kronor om året**.

Det är i första hand de klubbar som ligger i toppen i tabellen som säljer spelarkontrakt för störst belopp. Under 2013 samt 2014 kom hälften av allsvenskans spelarkontrakt-försäljningar från de tre klubbar som slutade topp tre i tabellen dessa säsonger. Klubbar som har ambitioner att år till år ligga i toppen och som under de senaste säsongerna också figurerat högt upp i ligan. Det är logiskt eftersom det är duktiga spelare som vinner tillräckligt många poäng för att ligga i toppen av tabellen. Duktiga spelare blir attraktiva för klubbar högre upp i näringskedjan.

Däremot kan man fråga sig huruvida professionellt det är att inte budgetera med försäljning av spelarkontrakt. Framför allt när intäkterna från den inkomstkällan överstiger intäkterna från t.ex. sändningsrättigheter. Planerar man inte samt budgeterar för försäljning av spelarkontrakt så blir man rimligen inte heller så duktig som man skulle kunna bli på att göra det.

Man behöver naturligtvis inte budgetera med +-0 i vinst/förlust efter försäljning av spelarkontrakt. Det går trots allt bra att balansera budgeten åt båda håll och olika från år till år beroende på soliditet och den förväntade talangpotentialen i truppen. Den kompetens som krävs för att bedöma det senare borde man kunna kräva av en professionell klubb.

För en vecka sedan skrev Fotbollskanalens Olof Lundh en tänkvärd krönika om de allsvenska klubbarnas förmåga att tjäna pengar på handel med spelarkontrakt***. Bakgrunden till krönikan är magasinet Offsides podcast där Anders Bengtsson och Johan Orrenius var av åsikten att allsvenska klubbar tar för lite betalt för sålda spelarkontrakt.

Saken är den att om man inte planerar samt budgeterar för försäljning av spelarkontrakt så blir det rimligen inte heller mer än just grädde på moset.

----------------------------------------------------
*Det är spelarkontrakten som värderas och handlas med. Inte spelarna per se. Spelarna har genom en affärsuppgörelse överlåtit sina ekonomiska rättigheter till respektive klubb, under en specificerad och begränsad period (kontraktslängd).




Inga kommentarer: