Läser om hockeyns planer. Sedan tidigare har jag mycket kort kommenterat fenomenet både här och där.
"competition is nice, but if you want it to be profitable, it helps to write your own rules" - John Vrooman.
Det som däremot slår mig är förebilden, det vill säga NHL. När man nu har chansen att starta en verksamhet från grunden, en verksamhet som av ingenjörerna själva förväntas att etablera sig som den mest lysande stjärnan på den europeiska sport & entertainment himlen, så kommunicerar man inte den affärsmodell som av väldigt många anses vara den mest effektiva inom samma industri, nämligen NFL.
NHL måste väl trots allt betraktas som en konkurrent som EHL ska utmana? Men det kanske kommer längre fram, när mer officiella uttalanden än "uppgiftslämnare nära utredningen" dyker upp.
En skön och lättläst bok värd att läsa är, Tailgating, Sacks, and Salary Caps: How the NFL Became the Most Successful Sports League in History av Mark Yost.
Sist men inte minst. Knäckefrågan är hur en sådan omorganisation kan förväntas att påverka svensk elitfotbolls konkurrenskraft och marknadsandel vad gäller nationella sändningsrättigheter och sponsorer. Bra, dåligt eller status-quo?
1 kommentar:
Nu kommer snart något smaskigt att bita i igen för Skvallerpressens sportjournalister.
Några har fastnat med handen i syltburken...
/Flugan på väggen
Skicka en kommentar