2007 var året med en hel del blandade känslor där man ofta slogs mellan hopp och förtvivlan under den väldigt länge rekordjämna serien.
Året inleddes i kölvattnet av truppens manfall i höstas. Spelaromsättning och spelarförluster hör till men det är svårt att med begränsade resurser ersätta bosmanflyende spelare som Petter Furuseth och Ante Covic utan att tappa i slagstyrka.
Utan ekonomisk ersättning samt begränsat med externt kapital fattade ledningen för Hammarby fotboll ett antal modiga beslut vilket jag uppmärksammade här. Att samtliga skulle gå hem var nog snarare en dröm, med alla odds emot sig. Nu hedgade man sig delvis genom ett korttidskontrakt med Kingson men ur ett backspegelperspektiv var beslutet att kontraktera en från korsbandsskada ej kurant förstamålvakt kanske det som mest inverkande på slutresultatet.
De sportsliga resultaten när allsvenska tabellen i eftermiddag summeras blev därefter och man har nog Tony och tacka en del för den fina våren när man räknar ihop säsongens biljettintäkter.
Charlie Davies värvades som förste spelare till hälften finsnsierad med externt kapital. Det borde vara en ganska typisk propect för detta ändål. Talangfull, långt ifrån färdig och därför med en rejäl möjlighet till uppsida efter två till tre år. På kort sikt och med facit i hand skulle klubben nog behövt en färdigutvecklad anfallare. Toni Nhleko blev inte den anfallaren ledningen hoppades på och frågan är om Sanderfjord utnyttjar sin option. Som jag skrev tidigare i våras blir konsekvenskerna av felvärvningar för en klubb som tappar marknbadsandelar jobbiga och bära. Framför allt när konkurrenter finansierar sina misstag externt.
En vacker vinterdag, tillika fredag kom en blixt från klar himmel. Kappa ut Nike in, startskottet på en turbulent period som skulle följa.
Bokslutet kom, och den osynliga handens intäktsprognos landade skrämmande nära utfallet. Det blev 5 miljoner i vinst och bolaget gick in i året med mer likvida medel än någonsin och försäljningen av Max borde säkrat kassaflödena. Ändå kommunicerades likviditeten som ansträngt i början av sommaren. De ständigt stigande allsvenska lönerna kräver uppenbarligen en större kapitalisering än tidigare.
Budgeten för 2007 kommunicerades på årsmötet i mars, +5 miljoner, inkl transfernetto. Blir det inga fler spelarförsäljningar innan årskiftet lär intäkterna för 2007 landa på ungefär samma nivå som 2006 dvs ca 90 msek.
Benq Siemens försvann som bekant och när alla pratade om Carlsberg, Media Markt mfl, kom presskonferensen som lanserade ett brösttryck med Unicef. Hela bakgrunden bakom samarbetet är inte klart för oss utomstående men man är ju lite nyfiken med vilka skambud man hade och bolla med när brösttrycket skulle säljas. I så fall skulle en "underbetalande" sponsor innebbära en devalvering av värdet på matchtröjan för en lång tid framöver.
Nu bev det Unicef vilket är ett spännande grepp rätt i tiden men har det verkligen underhållits och utnyttjats tillräckligt under säsongen för och ge den önskade hävstången i jakt på nya samarbetspartners? Dessutom har avbrutna matcher parallellt arbetat som en motpol i goodwillstärkande arbetet. Hammarby har en enorm potential och den dagen alla driver åt samma håll kommer den potentialen kunna uppnås.
Derbyna var tillbaka på Råsunda och det är nu uppenbart att Hammarby Fotboll har oerhört svårt att sälja produkten utanför Söderstadion vilket underströks under det internationella spelet.
Parallellt under vintern och våren drev en viss vänsterytter sitt egna lilla krig i media. Han såldes under sommarfönstret men hela processen, mobbning, utfrysning, totala förnerdring och slutligen försäljning borde nog ha genomförts tidigare, med en transfer redan under vinterns transferförnster.
Sommaren kom och många väntade på nyförvärv. För dem som slaviskt följer denna blogg kan Tonys klargörande i FAN-TV om att resurserna är begränsade inte kommit som någon blixt från klar himmel.
Hammarby lyckades via den långa vägen ta sig hela vägen till UEFA cupen. Man spelade kanske flest tävlingsmatcher än någonsin och RK lösningen som presenterades efter transferfönstrets stängning skulle onekligen ha behövts titigare. Det fanns en period där truppen gick på knäna och tappade form på grund av det täta matchandet.
Det blev stort rabalder när en viss internetsida avslöjade att Hammarby anlitat en agent för att sälja Paulinhio. Det blev ett par obligatoriska, oroskapande och ryktesdrivande "inga kommentarer" innan det dök upp en alibi-artikel på den officiella hemsidan. Kunde man inte levererat något liknande redan vid första konfrontationen nu när man för en gångs skull försöker agera proaktivt?
"Som alla känner till är spelarmarknaden väldigt rörlig och oförutsägande. För oss är det en ständig process att stärka våra positioner. Hammarby Fotboll har historiskt förlorat väldigt många spelare som bosmanfall vilket man fått kritik för. Vill vill nu ta höjd för att så småningom och vid rätt tillfälle kunna göra en så bra affär som möjligt och därmed säkra finansieringen av en kontinuerlig kvalitetshöjning av truppen".
Hösten kom och med den drömmar inför vinterns silly season. Förutsättningarna inför silly season är på förhand ungefär som i somras. Det krävs därför en viss rörlighet i båda riktningarna samt lite muskler från Hammarby Venture Capital för att finansiera några av de namn det pratas om.
Men visst känns det ändå mer spännande än på länge inför denlånga perioden till nästa match.
******
Säsongens två hypoteser
Hammarbys ekonomi är dålig.
-Jag skulle säga att Hammarbys ekonomi håller hög allsvensk klass men bolaget saknar kapital samt har en intäktssida vars tillväxt är lägre än andra toppkonkurrenters.
Man har till skillnad från vissa konkurrenter inte lyckats sälja konceptet fullt ut.
Hammarby gör en fiaskosäsong
-Utifrån förustättningarna har klubben gjort en godkänd insats med avancemang till UEFA cupen som den stora prestation.
-Utifrån klubbens övergripande mål kan inte denna säsong ses som godkänd och slutsatsen måste vara att ledningen inte lyckats skapa rätt förutsättningar.
Förra höstens manfall, kan det vara ett resultat av flera års reaktiva arbete vad gäller förvärv och kontraktsskrivning som nu gav ett utslag under en väldigt koncentrerad period, senhösten 2006?
******
Avslutningsvis
Om ett par år, när vi blickar tillbaka ur ett ekonomiskt perspektiv, kommer denna säsong inte ha påverkat Hammarby Fotboll AB:s värde nämnvärt.
Det är dock viktigt att bolaget efter denna säsong kommunicerar sin affärsplan (den förra löpte ut 2006!). Ett arenabeslut i all ära. Vilka sportsliga mål har man åren fram till invigningen, hur har man tänkt nå dessa mål? Kommunikation är A och O nu efter en mellansäsong som lämnar en hel del frågetecken inför framtiden!
Året inleddes i kölvattnet av truppens manfall i höstas. Spelaromsättning och spelarförluster hör till men det är svårt att med begränsade resurser ersätta bosmanflyende spelare som Petter Furuseth och Ante Covic utan att tappa i slagstyrka.
Utan ekonomisk ersättning samt begränsat med externt kapital fattade ledningen för Hammarby fotboll ett antal modiga beslut vilket jag uppmärksammade här. Att samtliga skulle gå hem var nog snarare en dröm, med alla odds emot sig. Nu hedgade man sig delvis genom ett korttidskontrakt med Kingson men ur ett backspegelperspektiv var beslutet att kontraktera en från korsbandsskada ej kurant förstamålvakt kanske det som mest inverkande på slutresultatet.
De sportsliga resultaten när allsvenska tabellen i eftermiddag summeras blev därefter och man har nog Tony och tacka en del för den fina våren när man räknar ihop säsongens biljettintäkter.
Charlie Davies värvades som förste spelare till hälften finsnsierad med externt kapital. Det borde vara en ganska typisk propect för detta ändål. Talangfull, långt ifrån färdig och därför med en rejäl möjlighet till uppsida efter två till tre år. På kort sikt och med facit i hand skulle klubben nog behövt en färdigutvecklad anfallare. Toni Nhleko blev inte den anfallaren ledningen hoppades på och frågan är om Sanderfjord utnyttjar sin option. Som jag skrev tidigare i våras blir konsekvenskerna av felvärvningar för en klubb som tappar marknbadsandelar jobbiga och bära. Framför allt när konkurrenter finansierar sina misstag externt.
En vacker vinterdag, tillika fredag kom en blixt från klar himmel. Kappa ut Nike in, startskottet på en turbulent period som skulle följa.
Bokslutet kom, och den osynliga handens intäktsprognos landade skrämmande nära utfallet. Det blev 5 miljoner i vinst och bolaget gick in i året med mer likvida medel än någonsin och försäljningen av Max borde säkrat kassaflödena. Ändå kommunicerades likviditeten som ansträngt i början av sommaren. De ständigt stigande allsvenska lönerna kräver uppenbarligen en större kapitalisering än tidigare.
Budgeten för 2007 kommunicerades på årsmötet i mars, +5 miljoner, inkl transfernetto. Blir det inga fler spelarförsäljningar innan årskiftet lär intäkterna för 2007 landa på ungefär samma nivå som 2006 dvs ca 90 msek.
Benq Siemens försvann som bekant och när alla pratade om Carlsberg, Media Markt mfl, kom presskonferensen som lanserade ett brösttryck med Unicef. Hela bakgrunden bakom samarbetet är inte klart för oss utomstående men man är ju lite nyfiken med vilka skambud man hade och bolla med när brösttrycket skulle säljas. I så fall skulle en "underbetalande" sponsor innebbära en devalvering av värdet på matchtröjan för en lång tid framöver.
Nu bev det Unicef vilket är ett spännande grepp rätt i tiden men har det verkligen underhållits och utnyttjats tillräckligt under säsongen för och ge den önskade hävstången i jakt på nya samarbetspartners? Dessutom har avbrutna matcher parallellt arbetat som en motpol i goodwillstärkande arbetet. Hammarby har en enorm potential och den dagen alla driver åt samma håll kommer den potentialen kunna uppnås.
Derbyna var tillbaka på Råsunda och det är nu uppenbart att Hammarby Fotboll har oerhört svårt att sälja produkten utanför Söderstadion vilket underströks under det internationella spelet.
Parallellt under vintern och våren drev en viss vänsterytter sitt egna lilla krig i media. Han såldes under sommarfönstret men hela processen, mobbning, utfrysning, totala förnerdring och slutligen försäljning borde nog ha genomförts tidigare, med en transfer redan under vinterns transferförnster.
Sommaren kom och många väntade på nyförvärv. För dem som slaviskt följer denna blogg kan Tonys klargörande i FAN-TV om att resurserna är begränsade inte kommit som någon blixt från klar himmel.
Hammarby lyckades via den långa vägen ta sig hela vägen till UEFA cupen. Man spelade kanske flest tävlingsmatcher än någonsin och RK lösningen som presenterades efter transferfönstrets stängning skulle onekligen ha behövts titigare. Det fanns en period där truppen gick på knäna och tappade form på grund av det täta matchandet.
Det blev stort rabalder när en viss internetsida avslöjade att Hammarby anlitat en agent för att sälja Paulinhio. Det blev ett par obligatoriska, oroskapande och ryktesdrivande "inga kommentarer" innan det dök upp en alibi-artikel på den officiella hemsidan. Kunde man inte levererat något liknande redan vid första konfrontationen nu när man för en gångs skull försöker agera proaktivt?
"Som alla känner till är spelarmarknaden väldigt rörlig och oförutsägande. För oss är det en ständig process att stärka våra positioner. Hammarby Fotboll har historiskt förlorat väldigt många spelare som bosmanfall vilket man fått kritik för. Vill vill nu ta höjd för att så småningom och vid rätt tillfälle kunna göra en så bra affär som möjligt och därmed säkra finansieringen av en kontinuerlig kvalitetshöjning av truppen".
Hösten kom och med den drömmar inför vinterns silly season. Förutsättningarna inför silly season är på förhand ungefär som i somras. Det krävs därför en viss rörlighet i båda riktningarna samt lite muskler från Hammarby Venture Capital för att finansiera några av de namn det pratas om.
Men visst känns det ändå mer spännande än på länge inför denlånga perioden till nästa match.
******
Säsongens två hypoteser
Hammarbys ekonomi är dålig.
-Jag skulle säga att Hammarbys ekonomi håller hög allsvensk klass men bolaget saknar kapital samt har en intäktssida vars tillväxt är lägre än andra toppkonkurrenters.
Man har till skillnad från vissa konkurrenter inte lyckats sälja konceptet fullt ut.
Hammarby gör en fiaskosäsong
-Utifrån förustättningarna har klubben gjort en godkänd insats med avancemang till UEFA cupen som den stora prestation.
-Utifrån klubbens övergripande mål kan inte denna säsong ses som godkänd och slutsatsen måste vara att ledningen inte lyckats skapa rätt förutsättningar.
Förra höstens manfall, kan det vara ett resultat av flera års reaktiva arbete vad gäller förvärv och kontraktsskrivning som nu gav ett utslag under en väldigt koncentrerad period, senhösten 2006?
******
Avslutningsvis
Om ett par år, när vi blickar tillbaka ur ett ekonomiskt perspektiv, kommer denna säsong inte ha påverkat Hammarby Fotboll AB:s värde nämnvärt.
Det är dock viktigt att bolaget efter denna säsong kommunicerar sin affärsplan (den förra löpte ut 2006!). Ett arenabeslut i all ära. Vilka sportsliga mål har man åren fram till invigningen, hur har man tänkt nå dessa mål? Kommunikation är A och O nu efter en mellansäsong som lämnar en hel del frågetecken inför framtiden!
2 kommentarer:
En riktigt bra sammanfattning.
Imorgon börjar längtan till april!
Unicef på tröjan är snart ett minne blott...
Skicka en kommentar