Ännu en anrik klubb håller på att köpas upp av intressen långt bortom supporterperspektivet. Jo, det är alltså Liverpool som allt att döma blir uppköpt av amerikanerna George Gillett Jr och Tom Hicks, båda med ägarerfarenhet i den profitmaximerande amerikanska sportbranschen. Det totala värdet på budet inklusive arenabygge samt öronmärkta medel till spelarköp, uppges ligga kring 6,6 miljarder SEK, ”småpotatis” jämfört med de 20 miljarder SEK som värderingen av Manchester United vid Malcolm Glazers slutbud landade på. 6,6 miljarder är dessutom inte så där jättemycket mer än det marknadsvärde på 4,9 miljarder SEK på Parken beräknat på dagens slutkurs, inte illa pinkat av Danskarna.
Det blir ett par rader om Malmö FF också, förvisso snart två veckor gammalt men tål ändå och nämnas. Malmö och IMG har som alla säkert läst och hört valt att gå skilda vägar innan samarbetet ens börjat. Visst, dryga 600 miljoner var fina riskfria kassaflöden in fördelat på kommande 13 år men jag anser att uppsidan för en klubb med Malmös varumärke och potential är större än så, framför allt med en ny arena. Visst hade de extra miljonerna sett fint ut på de närmast kommande resultaträkningarna samtidigt som deras finansiella konkurrenskraft ökat ytterligare på kortare sikt. Dessa två faktorer är dock inte klubbens största bekymmer just nu utan de har nog den inre effektiviteten på den sportsliga sidan som sin nyckel till framgång. Betänk dessutom ifall de allsvenska toppkonkurrenterna, låt säga år 5 och framåt sprungit om Malmös img-miljoner, ja då skulle nog varken supportrarna eller klubbdirektören haft mungiporna uppåt. Ingen vet riktigt vilket värde reklamkontrakten i allsvenskan kommer ha i framtiden men kunde FCK de senaste fem åren gå från 50 miljoner till 120 så förstår nog många att det finns potential även på hemmaplan. Däremot vore det intressant att få reda på den riktiga anledningen till sprickan och vem vet, kanske kommer IMG istället att presenteras som en "exklusiv svensk partner" hos en grannklubb senare i vår?
Det blir ett par rader om Malmö FF också, förvisso snart två veckor gammalt men tål ändå och nämnas. Malmö och IMG har som alla säkert läst och hört valt att gå skilda vägar innan samarbetet ens börjat. Visst, dryga 600 miljoner var fina riskfria kassaflöden in fördelat på kommande 13 år men jag anser att uppsidan för en klubb med Malmös varumärke och potential är större än så, framför allt med en ny arena. Visst hade de extra miljonerna sett fint ut på de närmast kommande resultaträkningarna samtidigt som deras finansiella konkurrenskraft ökat ytterligare på kortare sikt. Dessa två faktorer är dock inte klubbens största bekymmer just nu utan de har nog den inre effektiviteten på den sportsliga sidan som sin nyckel till framgång. Betänk dessutom ifall de allsvenska toppkonkurrenterna, låt säga år 5 och framåt sprungit om Malmös img-miljoner, ja då skulle nog varken supportrarna eller klubbdirektören haft mungiporna uppåt. Ingen vet riktigt vilket värde reklamkontrakten i allsvenskan kommer ha i framtiden men kunde FCK de senaste fem åren gå från 50 miljoner till 120 så förstår nog många att det finns potential även på hemmaplan. Däremot vore det intressant att få reda på den riktiga anledningen till sprickan och vem vet, kanske kommer IMG istället att presenteras som en "exklusiv svensk partner" hos en grannklubb senare i vår?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar