måndag 28 februari 2011

Försämrade vinstmarginaler - goda nyheter för Arsenalfansen

Mindre än 24 timmar efter förlusten i Carling cup släppte Arsenal sitt halvårsresultat från perioden 31 maj 2010 till 30 november 2010. Om vi isolerar från det extraordinära one-off affärsområdet Highbury Square, ser vi att klubbens vinstmarginaler har försämrats.

Siffrorna visar resultaträkningen för det första halvåret från fotbollsverksamheten.

Vi tar de dåliga nyheterna först. Klubbens marknadsorganisation ser ut att sakna förmåga att kapitalisera Premier Leagues ökade globala exponering. Samtidigt som Manchester United fortsätter att kraftigt öka sina intäkter från commercial, går Arsenal i sidled. Denna utveckling talar inte till klubbens fördel och man undrar om det överhuvudtaget finns en strategi här?

De goda nyheterna är att den mediokra försäljningsorganisationens prestationer inte ser ut att gå utöver supportrarna utan istället belastar aktieägarnas nyckeltal. Wages-to-turnover ratio är upp relativt mycket eftersom klubben har skrivit nya kontrakt med flera av sina spelare vilket resulterat i att lönekostnaderna har ökat med £4.5 miljoner jämfört med motsvarande period föregående år. Klubben menar dessutom att man avser att fortsätta denna strategi. Att behålla viktiga spelare under de år då de presterar som bäst är mer eller mindre avgörande för en klubbs sportsliga prestationer. Arsenal har även sålt färre spelare än tidigare år. Något som minskat "profit from player trading".

Så kanske ser vi ett trendbrott vad gäller den konsekventa överföringen av värde från klubbens supportrar till aktieägarna. I så fall lär den första titeln sedan 2005 inte låta sig vänta särskilt länge till. Det finns inte något som helst samband mellan profit och sportslig framgång, det har aldrig heller funnits. Däremot finns ett mycket starkt sådant mellan lönekostnader och tabellplacering. På längre sikt behöver Arsenal öka sina intäkter för att öka sin konkurrenskraft. Under tiden kan man pressa sina rörelsemarginaler för att vara mer konkurrenskraftig på spelarmarknaden.


Efter att Arsenal senast vann en titel 2005, har klubbens aktieägare sett sitt aktieägarvärde flerfaldigats. De försämrade vinstmarginalerna betyder att klubbens fans kanske, kanske istället får uppleva en överföring av värde från aktieägarna till dem själva.

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Adam sa...

http://bit.ly/g5hjf7

Det är så många intressanta ekonomiska teorier i denna lilla artikel så jag vet inte om jag ens klarar av att ta upp alla:

1) Paketpriset(!) på Larsson och Bangura är för högt, skrämmer bort Mörks kunder.
2)"svenska klubbarna bara räknar kallt på vad de får i kronor". Känns mer relevant än vad man får i Albanska lek rent spontant då kostnaderna noteras i Svenska kronor.
3) Inflation i imaginära transfersummor i media gör att klubbarna inte kan värdera spelare korrekt. Kommentar överflödig...

Känns som Agent bitterfitta är sur för att vissa klubbar inte spelar med i "transferparadigmet" längre...

"Agenten berättar om en historisk tyst överenskommelse mellan klubbarna och spelarna i allsvenskan att inte stoppa affärer med stora klubbar om marknadsmässiga bud kommer. Den är numera bruten."

OH sa...

Säger som soup nazi - No commission for you, come back next year!