torsdag 26 november 2009

Försäljning av sändningsrättigheter årets Silly Season

Det asiatiska fotbollsförbundet haussar sitt nya TV avtal. Som vanligt köper den rosa tabloiden de absoluta beloppen och sväljer propagandan rakt av. Men hur stort är det egentligen?

Well... Fram till 2020 behöver fotbollseuropa sannolikt inte oroa sig för någon större omdistribution av extraordinär talang till Asien. Sändningsrättigheterna omfattar Asian Champions League under perioden 2013 till 2020, men även AFC Cup 2015 & 2019, kvalen till VM 2014 samt 2018 och kvalen till de olympiska spelen 2016 & 2020.

Allt detta till ett ynka värde av $1 miljard vilket motsvarar ungefär €82 miljoner per år under perioden 2013 till 2020.

Vi kan sätta summan i relation till Europa där den i våras avslutade upplagan av UEFA Champions League (säsongen 2008/09) betalade ut €583.4 miljoner i premier till i turneringen deltagande klubbar. Asien har med andra ord en ganska så lång väg att vandra innan marknaden är konkurrenskraftig med den europeiska eliten.

************************************
I Sverige handlar det om en försäljning av sändningsrättigheter för 2011 och framåt. Vi låter affären komma till ett avslut innan vi ritar den förväntade förändringen i konkurrensbalansen. Istället tittar fyra år tillbaka till dagen då det nuvarande avtalet lanserades. (en gammal artikel
här)

- Nu tycker alla att det är enormt mycket pengar och 2010 kommer alla säga: Hur kunde ni sälja det så billigt? säger förbundsordförande Lars-Åke Lagrell som ändå är mycket nöjd avtalet.

Avtalet som tecknades 2006 innebar mycket stor ökning jämfört med föregående. Korrigerat för inflation, blir det nästkommande avtalet så mycket större än dagens?

- Oerhört glädjande för svensk klubbfotboll. Det innebär en större ekonomi för klubbarna som gör att man kan planera bättre för framtiden och satsa hårdare för att nå internationella framgångar, säger Sef:s generalsekreterare Tommy Theorin.

Lars-Åke Lagrell säger, utan att kunna alla siffror, att avtalet för klubbarnas del är i paritet med hur det ser ut i Norge och Danmark. Länder som fotbollsmässigt är i samma storleksordning och som Sverige, enligt Lagrell, riskerade att "bli avhängda av" innan det nya avtalet stod klart.

Och det gick bra?

8 kommentarer:

Karl sa...

Vad är "market pool" som man kan se genererar pengar i CL-gruppspelet. Går att utläsa från länken du postat (http://www.uefa.com/multimediafiles/download/publications/uefa/uefamedia/83/97/47/839747_download.pdf)

OH sa...

från wiki
"The market pool share is estimated to have a total value of €280 million, shared between the 32 clubs who qualified for the group stage. The pool was split in proportion to each national association's strength in the television market, with the Premier League receiving around €50 million from the pool. The money is then split in a 4:3:2:1 ratio to the four teams who qualified for the Champions League from the 2007–08 Premier League. This means that Manchester United received around €20 million and Chelsea around €15 million. The strong presence of the English clubs in the final stages of the competition – three of the four clubs in the semi-final were English – will undoubtedly increase the league's pool share, with possibly more than €50 million being distributed among the clubs."

Felix sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Felix sa...

De siffror som nämnts tidigare för innevarande och kommande TV-avtal (1,3 yards totalt 2006-10 och 1,5 totalt för 2011-2015), motsvarar ganska precis 245 Mkr för 2006 och en nominell ökning med 3 % per år fram till 2015. (Den nominella ökningen kan jämföras med en snittinflation på 1,6% de senaste tio åren.) Därmed inte sagt att ovan beräkning har någon bäring ;-)

Å andra sidan verkar det ha skett en förändring i erbjudandet, då rättigheterna för att visa landskamperna i utlandet redan är sålda. Det borde innebära en "dold" värdeökning och rimligtvis en liten ökning av klubbarnas andel (i förhållande till SvFF) i det kommande TV-avtalet.

Anonym sa...

Det kommer med största sannolikhet in
en ny aktör, en aktör som under en längre tid har försökt ta sig in på den här marknaden.

I alla fall satt Rune Hauge och drack middag med dem på en stjärnkrog för ett par veckor sedan...

/Flugan på väggen

OH sa...

Som sagt... silly season med media som ett verktyg på vägen till ett avslut.

Anonym sa...

Efter att ha läst lite om villkoren som KFF får av kommunen för den nya arenan så undrar jag om inte Hammarby trots allt skulle tjäna på att flytta till typ Haninge.

Vi har ju redan konstaterat att det allsvenska systemet gynnar lag utan publik, så då kan vi ju lika gärna be Haninge ge oss en 10k-arena gratis och spela för den lilla publik som orkar ta sig ut dit.

(Ett visst mått av ironi)

/Flugan på väggen

Anonym sa...

/Flugan

Varför inte? AIK ligger ju i Solna.

Jag har inte följt Sthlm stads insatser för en ny arena åt Hammarby, men hela Sverige skrattar: Varför skulle det inte vara möjligt för DIF och HIF att spela på samma arena?

/KFF