lördag 25 juli 2009

osynliga handen noterar #2

Läser i en av tabloiderna om ett potentiellt allsvenskt tränarbyte. En av teserna från skribenten är att Malmö FF inför denna säsong hade storsatsat.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om ordet "storsatsa".

Storsatsat hade man gjort ifall klubben byggt vidare på förra höstens fina sportsliga momentum och...

- Istället för att ta sikte för att realisera poängkungen Ola Toivonen, erbjudit honom ett bättre och sockrat kontrakt i syfte att lättare kunna motivera ytterligare 12 månader i klubben.
- I god tid "löst" kontraktsituationen med sina "semi-bosmans"

Jag är medveten om att det är mycket svårt och kostsamt med nya kontrakt till spelare som redan slagit igenom och givetvis sitter jag inte inne med perfekt information. Så vem är jag att döma.

Men att Toivonens produktion och bidrag till produkten Malmö FF på kort sikt var en omöjlig uppgift att ersätta föreföll tämligen klart redan på förhand.

Men... En riskavert klubbdirektör kommer vid tillfället för beslutsfattande att välja säkra pengar från en spelartransfer före mindre säkra framtida löpande intäkter som kan genereras genom sportslig framgång.

De direktörer som agerar tvärtemot får istället ta skit ifall de sportsliga resultaten uteblir samt den dagen som konsekvensen uppdagas - röda siffror i "driften".

- "good sales forgives a lot"