torsdag 9 juni 2011

Deloitte ARFF 2011 revisted #1 - Premier League vs Flygindustrin

Förra månaden släppte Southwest Airlines sin kvartalsrapport som visade en intäktsökning på 18% till $3.1 miljard och en vinst på $5 miljoner. Det är ingen större vinst men fortfarande betydligt bättre än dess amerikanska konkurrenter American, Delta och United Continental som samtliga hade redovisat röda siffror. Hemma i Skandinavien har vi sett SAS som har haft lönsamhetsproblem. 2009 tog bolaget in 6 miljarder kronor i en nyemission för att året senare emittera ännu fler aktier och resa ytterligare 5 miljarder. I mars 2011 refinansierade SAS en del av balansräkningens skuldsida när man sålde obligationer för motsvarande 2 miljarder kronor där man förbundit sig att betala en årlig ränta på 10% under 3.5 år.

Men alla bolag är inte ineffektiva. Precis som det finns olönsamma bolag, finns det naturligtvis även flera lönsamma flygbolag på marknaden. Bolag som har lyckats positionera sina affärsmodeller väl och utnyttjar sina resurser på ett effektivt sett. 


Grafen visar intäkter ($) samt lönsamhet inom den globala trafikflygindustrin. Datakälla: AirTransportAssociation.

Flygindustrin uppvisar en del likheter med fotbollsindustrin. 1978 avreglerades flyget i USA när alla nationella bolag fick tillträde till samtliga linjer och prissättningen blev fri. Denna avreglering var dock inte fri utan gällde enbart flygbolag med amerikanska ägare. Southwest Airlines blev pionjären bland lågprisflyg och tack vare en ny affärsmodell bidrog man till att öka den totala marknaden genom att konkurrera med och ta marknadsandelar från andra kommunikationsmedel såsom tåg och bussar.

Avregleringen i USA ledde till större effektivitet och lägre priser vilket var tilltalande för beslutsfattarna även i Europa där marknaden gradvis har avreglerats. 1993 fick vi en första liberalisering av den internationella trafiken mellan europeiska länder och 1997 fick flygbolag full trafikrätt inom EU. Samtidigt upplever flygbolagen en större konkurrens på grund av entrén av nya aktörer vilket trots den kraftigt växande marknaden håller rörelsemarginalerna nere. Precis som inom fotbollen med ekonomiskt mindre rationella ägare vars nyttofunktion i första hand är sportslig framgång finns det inom flygindustrin bolag som finansieras statliga institutioner. Och inte helt olikt fotbollen är säkerheten viktig, olyckor och terrorattacker som skapar externa effekter åt tredje part vilket jacket i intäktskurvan visar post september 2001.


Grafen visar intäkter samt lönsamhet i Premier League. Datakälla: Deloitte Annual Review of Football Finance

I dag släppte Deloitte Annual Review of Football Finance 2011. Den avhandlar inte den nyligen avslutade säsongen utan säsongen 2009/10. Den europeiska fotbollsmarknaden ökade med 4% och omsatte €16.3 miljarder under denna säsong.

Även om informationen laggar ett år så finns det ett antal intressanta nyckeltal och trender som är värda att uppmärksamma. Under de kommande veckorna kommer jag att plocka ut ett antal observationer och kommentera dessa på bloggen. Om vi börjar med att titta på den utveckling som Premier League har haft är den inte helt olik flygindustrins med en mycket hög tillväxt men med pressade rörelsemarginaler. Ju högre status som ligan har nått desto fler klubbägare strävar efter att nå äran och berömmelsen i toppen. Och samtidigt som gapet ner till den näst högsta divisionen hela tiden ökar så ökar även kostnaden för degradering. Det upplevs mer rationellt att överinvestera för att öka sina chanser att hänga kvar och därmed redovisa en ekonomisk förlust än att degraderas med konsekvensen av att drabbas av ett ännu högre underskott.

Det engelska ligasystemet är en relativt avreglerad marknad med både fri rörlighet av arbetskraft och kapital, något som inte är okontroversiellt. Men fakta talar för sig själv, den kollektiva analysen av landets fotbollssupportrar säger oss att de trots allt är relativt nöjda med situationen. Den engelska ligafotbollen har upplevt en fantastisk publikutveckling under de senaste 20 åren. Publiksnittet i Premier League ökat med ca 70%, i The Championship med lite drygt 200% och League 1 med ungefär 50%. 

Precis som fler människor flyger runt om i världen så ser fler människor fotboll live i England. Den stora skillnaden mellan flygindustrin och fotbollsmarknaden är att konkurrensen har slagit ut en hel drös av flygbolag, bland annat högprofilerade PanAm och flygrutterna har tagits över av mer effektiva aktörer. I England har det däremot försvunnit så lite som tre klubbar av de 88 som 1923 utgjorde de fyra professionella divisionerna. Resten finns kvar idag och flertalet spelar i samma division som då. Anledningen till klubbarnas överlevnadsförmåga är den lokala förankringen samt de trogna fansen som förblir lojala.

Kraftigt ökade intäkter, pressade rörelsemarginaler och misskötta klubbar gör däremot inte fotbollen unik.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Om vi drar parallellen längre – "förstaklassbiljetterna" med hospitality är det som alla klubbar vill sälja mer av, medan vi som flyger apklass/står i klacken bara ses som jobbiga;)

/Flugan på väggen

Anonym sa...

Samtidigt är det väl viktigt att vi i klacken är jobbiga så att inte de rika bestämmer sig för att ställa sig där och lägga mellanskillnaden på andra varor istället.

OH sa...

Fst det blev ju ett jävla liv hos den breda massan när Ryanair lät meddela att man ville satsa på ståplatser i flyplandet för något år sedan ;-)

Anonym sa...

tror du man kan kvitta min del av skattebetalarnas förlust mot mina reavinste :)

http://di.se/Artiklar/2011/6/8/237593/Swedbank-mutor/

summan av kardemumman bra payoff för paulsson 900k för att få till en byggnad som inte ens behövs.. :-)

OH sa...

Ingen fara, man paketerar bara allt i kommuninvest
http://bit.ly/mRGIOS

Anonym sa...

Så sant så sant... Grekerna fick åtminstånde rolexklockor och mercor medans vi får en fin nationalarena :)

Anonym sa...

Nu börjar vi se hur den "fria rörligheten" för spelarna ger effekt i deras kontrakt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/england/article13152988.ab

Säger inte att han är överprissatt för marknaden har tagit sin dom men det är mkt pengar för en spelare som ej får anses ha spelat på högsta nivån. Alltså är risken i värvningen stor och jag tror exakt som din fina lilla chart visade att det kan gå mot enorma transfer siffror i sommar. Var längesen det var så håtrd konkurrens om signaturer (Många nya players dvs köpare på marknaden, Pool ska stärka, Man City ska stärka, Tottenham behöver invsetera för att inte tappa mark, Man U måste fortsätte. Summan av kardemumman: Vilken jävla säsong vi kommer få se i höst!!!!

OH sa...

Håller med, det verkar vara en stor mobilitet denna sommar. Och alla intra-lige-värvningar gör ju de miljoner som ManU har köpt för kommer att återanvändas av de säljanden klubbarna i ligan.

Om alla värvningar under ett transferfönster skulle göras inom ligan så skulle således så lite som 50 miljoner kunna ge väldigt stort utslag på charten.