tag:blogger.com,1999:blog-3068434366218879807.post1634840002558986271..comments2024-03-23T19:59:22.480+01:00Comments on den osynliga handen: Marknadsintäkter Bajen vs DIFOHhttp://www.blogger.com/profile/05439973405450832910noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3068434366218879807.post-55501738019649394482008-07-31T15:26:00.000+02:002008-07-31T15:26:00.000+02:00Det var modigt (fast kanske nödvändigt) att stänga...Det var modigt (fast kanske nödvändigt) att stänga butiken i Solna C. Den hade ett A-läge i bästa HM anda.<BR/><BR/>Vad gäller Bajen, man har under 2000 talet haft tre olika tech.sponsors. Puma, Kappa och nu Nike. Hade ju stora förhoppningar på Kappa men det sket ju som bekant sig och kräftgången i siffrorna började ju redan på Kappa-tiden. Kan det varit prisnivån på produkterna? <BR/><BR/>Personligen upplever jag en brist på det du skriver, mer stilrena produkter.<BR/><BR/>Läget på shopen (hornsgatan) är inte det bästa men ett centrumäge kostar ju runt 15k/m2. Då måste man kunna visa en ganska kraftig volymökning för att få hem kalkylen.OHhttps://www.blogger.com/profile/05439973405450832910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3068434366218879807.post-25601481182254242302008-07-28T13:40:00.000+02:002008-07-28T13:40:00.000+02:00AIK Merchandise har brottats med två stora problem...AIK Merchandise har brottats med två stora problem vilka har "gått om lott" under perioden 2003-2007. Pre-2005 hade man en relativt stor och i övrig någorlunda vättig lokal inne i Solna Centrum (även om årshyran låg på närmare miljonen). Problemet då var att den största delen av produktutbudet var rent ut sagt fult. Inför 2005 tog man beslutet att flytta försäljningen till en mindre lokal under Östraläktaren. Inför 2006 såg ledningen i samarbete med Johan Segui över profilen för framtagningen av nya produkter vilket ledde till (i majoritetens ögon) mer stilrena och snygga produkter. Problemet som uppstod då var att butiken var alldeles för liten för att möta efterfrågan vid matchdagar. Detta ledde till att man flyttade den huvudsakliga försäljningen till en 8-10 gånger så stor lokal bakom västra läktaren. Tack vare bättre ett bättre sortiment och en större butik (samt sportsliga framgångar) har man lyckats expandera intäkterna.<BR/><BR/>Har du någon känsla för om Hammarby haft liknande problem (utbud eller flaskhalsar) i sin merchandisingverksamhet eller är efterfrågan som har sjunkit? <BR/><BR/>Vad gäller "marknadsintäkter", är intäkter från "hospitality" och företagspaket i samband med matcher inräknade?Felixhttps://www.blogger.com/profile/10202353226651353109noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3068434366218879807.post-33722740303930334852008-07-28T11:48:00.000+02:002008-07-28T11:48:00.000+02:00AIK har gjort ett bra jobb på marknassidan. Framfö...AIK har gjort ett bra jobb på marknassidan. Framför allt har souvenirintäkterna haft en fantastisk utveckling (se nedan). Hammrbys dito har gått i helt motsatt riktning.<BR/><BR/>Vad gäller varumärke, så har nog AIK:s ständigt haft en inprisad "risk-rabatt" för svarta rubriker. <BR/><BR/>Hammarbys "risk-rabatt" har nog snarare börjat prisas in med start 2006. Svarta rubriker stärker ju sponsorernas bargain power och förmodligen pressar priset för rätten att associeras med klubbarnas varumärken.<BR/><BR/>AIK<BR/>2007 13 211 (inkl terrace, ca 11.3 exkl väl) <BR/>2006 7 371 <BR/>2005 2 535<BR/>2004 3 900<BR/>2003 5 900<BR/><BR/>HF AB<BR/>2007 8 000<BR/>2006 9 008<BR/>2005 10 982<BR/>2004 10 860<BR/>2003 12 000OHhttps://www.blogger.com/profile/05439973405450832910noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3068434366218879807.post-71328683045455838302008-07-27T02:01:00.000+02:002008-07-27T02:01:00.000+02:00"Allsvenska snittet" i sammanställningen Bajen vs ..."Allsvenska snittet" i sammanställningen Bajen vs Dif blir lite missvisande då det troligen endast motsvarar sponsor/marknad och inte merchandising (beroende på hur klubbarna väljer att klassificera intäkterna). Sedan känns det elakt att du inte tar med AIK i diagrammet.<BR/><BR/>Motsvarande siffor för AIK är<BR/>2003: 29,7 Mkr<BR/>2004: 29,1 Mkr<BR/>2005: 14 Mkr<BR/>2006: 28,1 Mkr<BR/>2007: 35,8 (varav 1,9 Mkr eventuellt kan exkluderas då det härrör från Terrace)<BR/>2008: 40-44 Mkr ??? (varav 5 Mkr från Terrace)<BR/><BR/>Bortsett från året i superettan och återkomsten i Allsvenskan står sig AIK ypperligt i jämförelse med rivalerna. Sedan kan man fråga sig: är det varumärket eller organisationen? :) (Med tanke på utrensningenen efter 2004 bör det vara varumärket)Felixhttps://www.blogger.com/profile/10202353226651353109noreply@blogger.com