tisdag 26 juni 2007

"A vacation is having nothing to do and all day to do it in"

Dags för semester och den osynliga handens uppdatering kommer de närmaste veckorna bero på den geografiska positionen, promillehalten samt lite andra parametrar. Men innan rullgardinen åker ner kommer här en reflektion över några av vårens händelser.

"Money can't buy happiness, but it can buy you the kind of misery you prefer"
Efter många om och men blev det till slut klart med det externa kapitalet som nu även kommit till söder.
"If you lend someone $20, and never see that person again, it was probably worth it"

Tack för de två åren och dina insatser på planen, Jeffrey Aubynn.
"When I get a hold of the son of a bitch who leaked this, I'm gonna tear his eyeballs out and I'm gonna suck his fucking skull"
~Gordon Gekko, Wall Street
Äpplet uttalade sig under den i media mest turbullenta perioden i vintras om en person han trodde fanns och ville skada Hammarby, hittades läckan någonsin?
"Always borrow money from a pessimist, he doesn't expect to be paid back"

Arenafrågan, så nära men ändå så långt bort. Det blir skuldfinansiering men strukturen och själva finansieringen är ännu inte presenterad. Enligt Äpplet finns det dock intressenter.
"By the time I have money to burn, my fire will have burnt out"

Hoppas bara lågan fortfarande brinner och det finns en trupp i allvsensk toppklass när arenan till slut står färdig.
"I'm not a paranoid derranged millionaire. Goddamit, I'm a billionaire."
~Howard Hughes.
Bosse Lundquist förnekar sig inte, "ekonomiskt står vi kanske bättre rustade än någonsin tidigare". Det på is lagda samarbetet med Tord Grip, värvningarna mm stöder inte det påståendet.
"My problem lies in reconciling my gross habits with my net income"
~Errol Flynn
Det finns olika knep för att kunna leva över sina tillgångar men då måste man till slut ta konsekvenserna för det. Lustigt nog verkar IFK Göteborg som klubb klara sig från det faktum att man inte haft acceptabla internkontroller och tack vare det kunnat skaffa sig konkurrensfördelar utanför lagens ramar.
"I'd like to live as a poor man with lots of money"
~Pablo Picasso
Flera av AIK:s spelare som hann och lyckades förhandla till sig högre löner efter 2006 års overperformance, tillbaka i gammal och normal nivå under 2007.
"Life shouldn't be printed on dollar bills"
~Clifford Odets
Kalmar och Gefle fortsätter trots ringa resurser och göra livet surt för storstadslagen.
"I wish I'd said it first, and I don't even know who did: The only problems that money can solve are money problems."
~Mignon McLaughlin, The Second Neurotic's Notebook, 1966
Malmö har fortfarande förtvivlat svårt att få plånboken ut på gräsmattan.
"The waste of money cures itself, for soon there is no more to waste"
~M.W. Harrison
3 miljarder är vad Chelsea har spenderat på nyförvärv under åren med Roman som nu säger att värvningsbudgeten blir mindre. Inte så konstigt kanske då Londonlklubben gått ca 4,2 miljarder kr back på tre säsonger.
"It's all about bucks, kid. The rest is conversation"
~Gordon Gekko, Wall Street
Det är vad kontraktsförhandlingar handlar om, tro inget annat när ni läser "jobbannonserna" i media.
"Part of the $10 million I spent on gambling, part on booze and part on women. The rest I spent foolishly."
~George Raft
Helsingborg köper sig en främlingsarmé, utmanar regelverket och inte helt olikt det redan degraderade polska "brasselaget" Pogon Sczeczin har man häng på de nedre serierna.
"The big difference between sex for money and sex for free is that sex for money costs less"
~Brendon Francis
Äpplet fortsätter dissa Borås Arena hävdande att de inte investerat tillräckligt, varken tid eller kapital och vill casha all in direkt, 1.1 miljard på ett bräde.
"Money isn't the most important thing in life, but it's reasonably close to oxygen on the "gotta have it" scale"
~Zig Ziglar
Baksidorna med riskkapitelet i fotbollen är många, ett av dem utspelar sig i media mellan Helsingborgs starke man och klubbens finansiär. Keep your stakeholders happy eller skriv tydliga avtal, the rest is conversation.
"Stop going for the easy buck and start producing something with your life. Create, instead of living off the buying and selling of others" ~Carl Fox, Wall Street
Det finns agenter som bör ställa sig frågan hur mycket värdeskapande de bidrar med till världens största sport.
"Business is the art of extracting money from another man's pocket without resorting to violence"
~Max Amsterdam
Tänkvärt i tider där fotbollen balanserar mellan sitt ursprung och kommersiallismen.
"He is rich or poor according to what he is, not according to what he has"
~Henry Ward Beecher
Trevlig sommar alla Bajensystrar och bröder!

måndag 25 juni 2007

"Life all comes down to a few moments. This is one of them"

Charlie Davies uttagen i USA:s trupp till Copa America, inte illa för en "fiaskospelare med begränsad teknik i fötterna". Får han speltid, har vi två spelare i dagens trupp med meriter från de sydamerikanska mästerskapen, inte illa för och vara en "bottenkandidat".
Det vore ju lite komiskt om Charlie gjorde succé á la Eskil en Berlinturnering -88, och en La Ligaklubb lägger bud på vår jänkare till en summa i zlatannivå utan att han scoorat ett enda allsvenskt mål.
Marginalerna i livet är små i allmähet och denna bransch i synnerhet och ibland räcker det att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle tilsammans med lite gammal hederig bonnröta. Hur som helst är detta ett fint skyltfönster för Charlie, Hammarby Fotboll och de externa finansiärerna.

Dessutom har han nu även i tävlingssammanhang gjort mål för Bajen.


******

Silly season har som bekant tjuvstartat och ett par övergångar har redan offentliggjorts. För Hammarbys del har det varit relativt tyst, förutom de av Lühr obligatoriska löpen.

Om knappa veckan öppnar fönstret och jag tänkte göra en kort sammanfattning av de ekonomiska förutsättningarna ur en betraktares perspektiv och begränsade tillgång på info.

Hammarby Fotboll AB hade senaste bokslutet ett eget kapital på 10 miljoner vilket är det bästa i bolagets historia. Det är dock likviditeten som avgör hur stora utsvävningar man kan göra på transfermarknaden. Det eftersom tillgången på pengar dels ska finansiera övergångssumma/sign on samt täcka månatliga löneutbetalningar, skatteinbetalningar mm.

Enligt Äpplet är likviditeten ansträngd och derbyt gav säkert ett fint tillskott i kistan men förmodligen inte riktigt det man räknat med.

Henrik har sagt att ifall det dyker upp nåt intressant ska man göra sitt yttersta för och lösa problemet. Det finns idag en möjlighet att finansiera spelarköp via externt kapital, det finns dock inga garantier utan endast ett intresse vilket förmodligen betyder att rätt prospects ur ett investerarperspektiv måste presenteras för att en sådan finansiering ska vara tillgänglig.

Samtidigt måste man komma ihåg att profilvärvningar genererar höga lönekostnader vilka bör finansieras av den dagliga driften och den har de två senaste säsongerna gått minus, -4 miljoner blev det 2006. Det betyder att klubben redan idag bär högre lönekostander än vad man igentligen kan finansiera genom den dagliga fotbollsverksamheten.

Historiskt sett har höstsäsongers publikssiffror varit känsliga för sportsliga resultat och tabellposition (ej på den tiden kapaciteten var 10,012). Ingemansland innebär förmodligen siffror runt 9k och en derbysiffra under 25k.

Uppsidan vad gäller publiksiffror och därmed publikintäkter är däremot begränsad i och med nuvarande arenan och dess kapacitet.

Därför finns det ur ett kortsiktigt profitmaximerings- perspektiv, inte alltför stora incitamenten till några större köp med tanke att på papperet stärka truppens slagkraft i höst. Samtidigt skulle en placering på nedre halvan förmodligen minska klubbens trovärdighet och man kan fråga sig hur försäljningen inför 2008 skulle te sig?
Kanske tror man även internt att truppen håller för toppstrid? Kanske tror man att ett positvt arenabeslut balanserar besvikelsen av en mellansäsong modell 6-9 plats? Samtidigt är spelarförvärv ingen garanti till framgång utan en förändring av sannolikheten.

Ur ett nyttomaximeringsperspektiv finns det givetvis flera incitamenten i form av högre sannolikhet till en bättre placering. Den jämna serien borde dessutom innebära att marginella insatser faktiskt kan generera en placering i den absoluta toppen. Konkurrenternas ageranden är även det relevant.
Balansen mellan profitmax och nyttomax är intressant med en minoritetsägare i form av AEG.

De officiella signalerna från Hammarby Fotboll är att man är nöjd med sin trupp men håller ögonen öppna. Jag tolkar det som att man planerar för 2008 års trupp, sen om man finner spelare med rätt profil tillgänglig i sommar så kan vi kanske få se den spelaren redan i höst.

Blir vi sönderköpta blir läget givetvis helt annorlunda.

******

Men kanske söker man aktivt för att dränera truppen och sedan kunna spetsa den? Två namn på min lista som tar resurser i anspråk och gärna får förstärka en annan klubb är Toni Nhleko och Jocke Jensen. Det kräver dock att det finns intressenter samt att de själva vill röra på sig.

I Tonis fall blir lär det i så fall bli en reaförlust men det måste räknas som "sunk costs" när man nu ska fatta beslut inför framtiden.

Vad gäller Jocke är en free transfer enligt mig inget dåligt alternativ. Även om jag anser att han definitivt inte gjort bort sig i tävlingssammanhang fyller han idag ingen funktion i truppen om man ser till Tonys laguttagningar. Hans kontrakt löper dessutom ut i höst. Men som sagt, alla parter måste vara överens om en flytt.

******

Annars har vi faktumet där spelare riskerar att lämna och det är bara och konstatera att en spelare som Sebastian Eguren givetvis ligger i riskzonen. Prislappen på Sebastian är ju en het fråga och det man undrar är upp till vilken summa som styrelsen kan tacka nej till.

Det finns ju inget marknadsvärde på Sebastian och det är rätt få jämförbara spelare som gått utomlands på sistonde men Boateng gick, om jag inte minns helt fel för ca 15-20 msek "enligt säkra källor". Sebastian känns definitivt mer komplett som spelare.

Jag är personligen lite rädd för eventuella klausuler vad gäller Eguren, även om Äpplet i ett studiomagsin i vintras hävdade att man var "allergisk" mot sådana undrar jag hur konsekvent man är ifall man ser en nyckelspelare rinna en ur händerna. Affären drog ju rejält ut på tiden trots att allt vid lånetillfället för 12 månader sedan målades upp som en glasklar option med rätt och köpa loss.

Så när man räknar värdet på Seb ur ett Hammarbyperspektiv måste man lägga på de eventuella ersättningarna till Rosenborg och Sebastian innan man får fram prislappen som motiverar en försäljning.

Finns det en fastställd prislapp kan man ju roa sig med och räkna baklänges och jämföra den med det värde Sebastian har för klubben.

Nu är ju det centrala mittfältet klubbens i särklass starkaste och bredaste lagdel men skador är skador och de dyker upp när man som minst behöver dem, dvs i samband med avstängningar till nyckelmatcher och derbyn.

******

Oerhört roande att läsa tabloiderna där man hävdar att AIK måste ge sig ut på transfermarknaden nu i sommar. Samma skribenter som i vintras hävdade att klubben hade den starkaste och bredaste truppen av dem alla.

Själv ser jag AIK som en intressant fallstudie ur ett ekonomiskt perspektiv. Hög lönsamhet 2006 gav säkert många blodad tand vad gäller guld och framrida avkastning. Det verkar nu som att AIK inte kommer avvika från normen, klubbar med toppambitioner går generellt inte med ekonomisk vinst över en längre tidsperiod.

******
Elfsborg kräver nu öppet 18 mannatrupper, ett lysande förslag om man frågar mig men varför dyker denna frågeställning från Stefan Andreasson först nu och inte tidigare? Varför kan man inte agera proaktivt istället för och vänta till den dagen klubben ifrågasätts för att sätta sin U21 spelare på läktaren? Problemet har, om än inte lika tydligt varit detsamma tidigare.

torsdag 21 juni 2007

Kort om Corporate Social Responsibility

På infomötet berättade Henrik Appelqvist om den nya marknad som råder på sponsorsidan. Corporate Social Responsibility (CSR) är dock inget nytt begrepp men det är först på senare tid som det på allvar börjat uppmärksammas och kommuniceras av svenska fotbollsklubbar.

CSR är ett väldigt brett spektrum och denna blogg exemplifierar fenomenet ute på fältet.
Att kommunicera sitt samhällsansvar har för storföretag blivit ett viktigt verktyg i processen att stärka sina varumärken och goodwill. Det visade engagemanget ska i längre fram kunna kapitaliseras genom ökade volymer eller högre priser. Men frågan är om man på ett objektivt sätt kan mäta förädligen av de i CSR investerade pengarna, eller blir sådana skattningar subjektiva genom flummiga modeller?
De stora företagen satsar miljarder på samhällsengagemang och ger årligen ut CSR rapporter där man kommunicerar sina insatser till omvärlden genom att samla allt i ett dokument.

Chelsea är enligt dem själva den första toppklubben som gett ut en sådan rapport. Klubben satsar årligen ca 63 miljoner sek på CSR. Får vi i framtiden se ett liknande dokument från Bajens sida?

I Sverige var Djurgården förmodligen den första klubb som tydligt började kommunicera CSR genom "Djurgårdsandan". Bajen började ett mindre samarbete med Unicef för tre år sedan men tog i våras ett gigantiskt steg vad gäller kommunikation och exponering.

Jag gjorde en snabbkoll hos de allsvenska lagens hemsidor för att se hur man kommunicerar sina projekt och kunde konstatera ett det i stort sett bara är Hammarby och Djurgården som lyfter fram samhällsengagemang på ett tydligt sätt. Det är inte heller någon vågad gissning att fler kommer följa efter på ett eller annat sätt. Sponsring har på senare år börjat handla om betydligt mer än bara exponering.

Vi ska dock ha i åtanke att Unicefsamarbetet inte nödvändigtvis kommer generera extra intäkter på kort sikt. Dif har trots sitt mångåriga och aktiva samarbete med Childhood inte ökat sina marknadsintäkter snabbare än sina konkurrenter. Å andra sidan vet vi inte hur deras siffror hade sett ut om man inte satsat på CSR.

Hammarby verkar nu valt att satsa allt på ett kort och hoppas att det ska locka andra företag till klubben. Exponeringen på bröstet är stark men det lär inte räcka och bara slänga upp en logotype utan man måste kontinuerligt underhålla Unciefsamarbetet samt andra projekt genom olika aktiviteter.

Och det viktigaste av allt, lyfta fram det hela genom olika kommunikationskanaler, interna och externa. Det spelar nämligen ingen roll hur aktiv man är, den enda sanningen som existerar för gemene man är den som lättillgängligt går och finna i media. Unicefgalan primetime i TV4 var t.ex en lysande exponering för Hammarby Fotboll.

lördag 16 juni 2007

Tillväxten i Europa

De europeiska storligors ekonomiska tillväxt fortsätter, nya TV-avtal, dyrare biljetter mm. Deloitte har gjort en sammanställning av tillväxten och prognos för de kommande åren (här).

Platinis linje om krav på avveckling av G14, färre CL lag från de största ligorna är nog mer än bara ett sätt att minska kommersieliseringen samt balanserna intäkterna. Ekonomiska hårdfakta visar ett FIFA/UEFA:s del av kakan verkar bli mindre och mindre (här).

Jag har skrivit lite i ämnet tidigare (här).

Anärkningsvärt är att Englands, Frankrikes, Tysklands, Italiens samt Spaniens lägre divisioner har tillsammans en högre marknadsandel än Europas övriga 47 förstaligor (tillsammans).

Gapet till de svenska klubblagen verkar med andra ord inte direkt minska och inte ens nya faciliteter lär skapa tillräckliga förutsättnigar för och knapa in på toppen. Kanske lyckas man dock utmana på uefacupnivå mot de övriga sladdande ligorna.

Sanningen är den att Champions League är en produkt skapad för de stösta klubbarna med syfte att skapa förutsättningar till profitering i en nyttomaximerande bransch. Det blir därmed extremt svårt att få igenom en ändring av formatet där de mindre ligorna gynnas.
Det finns de som dissar uefacupen och visst är pengarna bara en bråkdel av de i CL, men skulle en satsande svensk klubb lyckas etablera sig på gruppspelsnivå i den turneringen skulle det förmodligen inte grinas lika mycket över denna cup.

Dessutom skulle tabloiderna återigen få möjlighet att skriva om ännu ett nytt föredöme vad gäller den svenska fotbollen.

******

Många lyfte på ögonbrynen när Nicklas Sandberg såldes till ett rumänskt lag. Det fanns även röster som genast romantiserade bilden av den rumänska klubbfotbollen genom det faktum att ligan rankas som den sjunde bästa i Europa.

Vi ska dock inte glömma att denna liga så sent som för två säsonger sedan var rankad i nivå med allsvenskan. Endast tre klubbar spelandes i Europacuperna i kombination med att under två säsonger hyfsat många inspelade poäng i just uefacupen medförde att rankingen sköt i höjden tack vare högt snitt per klubb som ju driver ligarankingen.

Jag har ingen uppfattning om rumänsk klubbfotboll och har inte lyckats hitta uppgifter om rumänsk klubbfotbolls ekonomi men det är en märklig resa Sandberg ger sig iväg på.

Vad gäller ovan nämnda ranking så lider allsvenskan helt klart av ickekvalitativa lag på denna nivå, kvalificerade via fair-play och från svenska cupen, madness!

Men hur tacklar man det problemet?

Å andra sidan har varken allsvenska serieregrarna eller stora silvermedaljorerna dragit sitt strå till stacken.

onsdag 13 juni 2007

Infomötet - Likviditet ett problem

Mycket kortfattat från infomötet.

Säsongskortförsäljningen var nästan enligt plan och de inledande hemmamatcherna har varit över förväntningarna vad gäller publiksiffor.

Vad gäller marknadssidan så är det som det tidigare konstaterats en ny marknad som idag börjat bli mycket tydlig. Det är Corporate Social Responsibility (CSR), på ren svenska samhällsengagemang som börjar bli allt mer viktigt för sponsorer. Samarbetet med Unicef är därför och förutom den goda gärningen, ett sätt för Hammarby Fotboll att positionera sig enligt de vindar som blåser.

- Man måste bli bättre på att paketera produkten och klubbarna runt om i landet får inte rea ut sig som vissa i dag verkar göra.
Eftersom Unicef på bröstet kapitaliseras kontinuerligt under året finns det ett uteblivet kassaflöde som en betalande tröjsponsor skulle bidragit med. Detta tillsammans med det sena derbyt har inneburit att likviditeten i bolaget varit tajt.

Henrik svarade på en direkt fråga att det faktumet givetvis begränsar möjligheterna vad gäller och agera på transfermarknaden. Riskkapital finns det intressenter till men inga garantier och jag tror att man måste presentera prospects som är intressanta ur investerarperspektiv.

- Dyker det upp något intressant ska vi givetvis försöka lösa det.

Strandberg fyllde i att först sälja sen köpa princpen gäller, men vad vet han :-) Tony å andra sidan betonade att man är nöjd med truppen men att scoutingarbetet varit aktivt internt, lokalt och internationellt.

******

Lyndon Wells ska som bekant endast arbeta med nyförsäljning och jag misstänker att han är en av nycklarna till att försöka skapa en kapitalisering av Unicefsamarbetet. Lyckas man inte med det når man nog inte marknadsbudgeten. (egen tolkning)


******

På arenafronten inget nytt men för första gången för min del uppdagades en summa på kalaset, 1.1 miljarder inkl tak. Det är ännu oklart huruvida ett tak är ekonomiskt försvarbart eller ej. (har tidigare skrivit om just det) Man hoppas fortfarande på spaden i backen 2008 men detta blir mer och mer optimistiskt för varje månad som går.

En "kalkyl" skulle i alla fall in till staden inom några dagar och när den stora frågan kring strukturen på ägande vs operativitet vs riskfördelning är spikad tror inte Henrik att finansiering blir någon issue. Huvudspåret just nu verkar vara att Hammarby är både ägare och operatörer.

******

Tony berömde och lyfte fram ett par personer framför andra. Lasse Eriksson som fungerar som ett fantastiskt bollplank och Sulan som hela tiden utvecklas som spelare och visar en moral heter duga.

Just de här personerna hoppas jag att klubben kan knyta till sig på livstid där man hittar optimala roller för respektive.

******
Genom en tidigare deadline vid kontraktsförlängningar vill bland annat nå ett läge där man kan använda sig av vinterfönstret på ett bättre sätt och därmed nå den globala marknaden.

tisdag 12 juni 2007

Silly terms

Knappa tre veckor kvar tills transferfönstret slår upp och med det den sedvanliga ryktesfloran och ständiga floskler.

När det gäller rykten har ...grönvita sidan upp! en utomordentlig checklista som gör att man kan klara sig igenom dessa veckor utan att ge alltför stora bidrag till läkermedelsindustrin.

Vad gäller floskler så finns det framför allt en term som i fotbollssverige vecka in och vecka ut rejält får stryk och blir misshandlad. Vi hör ständigt dessa tabloidskribenter och klubbledare tjata om spelarnas marknadsvärden innan själva affärens avslut.

Under våren har vi sett rubriker där spelarnas "marknadsvärden" figurerat lika ofta som Figueiredo ramlar lätt. McDonald Mariga har ett påstått marknadsvärde av hysteriska 40 miljoner, Gefles Oremo nämns i samband med fantasisumman 30 miljoner.

Då ingen av dessa spelare de facto blivit såld finns det således idag inget marknadsvärde för dessa. Sifforna är ju subjektiva värderingar gjorda av klubbledare/ agenter/tabloider.
Intresserade klubbar gör å andra sidan sin egen värdering baserad på den förväntade nyttan spelaren beräknas tillföra. Vägen därifrån till ett avslut är sedan förmodligen krångligare än vad många kan föreställa sig.

Spelarmarknaden har blivit en global marknad men den är långt ifrån effektiv och prissättningen av spelare är något mer komplex än det som i media går och finna. Hammarbyfotboll.se:s Hans-Olov Öberg har beskrivit det hela på ett väldigt bra sätt.

För att en övergång ska vara möjlig krävs det för kontraktsbundna spelare att tre parter är överens och följande modell bör spegla det hela ganska bra.

TA = Transfersumman

E[X] = Den säljande klubbens nytta som spelaren bidrar med.

E[Y] = Den köpande klubbens förväntade nytta man får i och med värvningen.

WA = Spelarens lön hos den säljande klubben

WB = Spelarens lön i den nya klubben.

TA > E[X] - WA --> Klubb A accepterar budet och säljer spelaren.

E[Y] - WB > TA, --> Klubb B betalar och köper spelaren.

WB > WA , --> Spelaren får högre lön och går med på flytten.

Alla bör därmed vara nöjda och glada men det finns ju dessa klausuler som gör prisättningen ineffeltiv och innebär att värdet ibland kraftigt skiljer sig från priset.

Det svåra är givetvis att för respektive part bedöma och värdera den nytta som transfern medför. För de säljande klubbarna lär dessutom återstående kontraktstid vägas in i värderingen av nyttan vs profit.

För bosmans gäller sedan inte denna modell och jag undrar hur mycket billigare dessa spelare (spelare värda namnet) egentligen är när alla sign on bonusar är betalda och klara.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit lite om spelarkontrakt.

Så håll huvudet kallt i sommar det kommer säkert hetta till, jag vet att det finns de som vill sälja lösnummer så fort tillfälle ges.

Om det sedan blir några förvärv är en annan femma och om de motsvarar våra förhoppningar står skrivet i stjärnorna.

Men visst behövs det förstärkningar, oavsett eventuella försäljningar. Jag vill fortfarande inte se någon ekonomisk vinst 2007, jag vill däremot se lite mer tyngd i både försvar och anfall. Sen gäller det ju trots allt hitta prospects till rätt pris och en lön inom ramen för driftbudgeten.

Kingson? Som jag ser det fortfarande en utopi.


*****

Tre raka torskar och ett derby midsommarveckan är nog ingen intäktsmaximerande kombination. Därför var Paulinho Guarás 2-2 i 93:e minuten förmodligen inte enbart poängivande även om jag strax efter glädjeyran grämde mig över de två förlorade poängen.


******

Svenska Cupen på torsdag och Intertoto på Råsunda(!) midsommardagen, två evenemang som jag är rädd att nettot intäkter minus kostnader inte nödvändigtvis är positivt, i alla fall inte om man räknar med kostnaden för truppens resa till Färöarna.

måndag 4 juni 2007

Silly Season på kansliet

Hammarby förstärker marknadsorganisationen med Lyndon Wells, närmast från IEC in Sports, ett sportmanagementbolag som årligen jobbar med cirka 200 sportevenemang med ansvar för TV-distribution och produktion.

Rekryteringen sker under en period där Hammarbys marknadsintäkter gått från kraftig tillväxt till stagnering de senaste två åren. Det beror dock snarare på den begränsade infrastrukturen och bristen på faciliteter Hammarby Fotboll idag besitter, än brist på personal då både Hammarby och Djurgården uttryckt sig i termer om att det inte längre finns så mycket mer och sälja då trenderna på efterfrågan snarare pekar åt eventhållet än exponering.

Frågan är därför om inte klubben nu är så pass nära ett avslut i arenafrågan att man känner sig komfortabel med att ta höjd för och utöka marknadsorganisationen med ytterligare en heltidstjänst?

Lyndons bakgrund innebär även att klubben nu får en liten del av den kompetens och nätverk inhouse som några av Bajens konkurrenter varit ute efter genom IMG och Octagon samarbeten. Vi vet dock inte om man sökt den aktivt eller om man bara "råkat snubbla" över den.

Hur som helst välkommen Lyndon, kör hårt och lycka till, du har en del tappade marknadsandelar och jobba med.


******

Annars har marknadssnacket senaste veckan handlat om just ett sådan sprucket samarbete, först var det Malmö FF nu senast IFK Göteborg. Av de stora planerna blev intet och det finns röster som säkerligen ifrågasätter svensk fotbolls värde.

Vad det var som låg bakom skillsmässorna mellan IMG och ovanstående klubbar vet vi inte, kanske planerar jätten ett exklusivt samarbete med en grannklubb i huvudstaden, kanske var de potentiella mervärdena för låga för att tillgodose samtliga parters plånböcker.

Jag har dock svårt och se varför värdet på svensk fotboll skulle vara lägre än på dansk. Det finns varken demografiska, socioekonomiska, traditionella eller kulturella faktorer som skulle kunna tala till Danskarnas fördel.

- På något sätt så är ju marknaden rättvis. Hade det funnits mer pengar så hade vi hittat dem, säger svenska mästarna Elfsborgs klubbchef Thomas Nyberg.

- Värdet är som vi bedömer det större än vad vi i dag får ut, säger Hammarbys vd Henrik Appelqvist.

- Jag tror absolut att det finns mer att ta av, säger kollegan i AIK, Charlie Granfelt.

Det finns givetvis substans i alla tre påståenden, marknaden är rättvis men den ligger inte i Borås. Eller jo, en liten liten del kanske och för Elfsborgs del är uppsidan begränsad och ingen kan begära att klubben ska kunna gräva fram den stora skatten i en tätort om 65k invånare. Klubben är medveten om det och kommer försöka profilera sig som Sveriges andra lag och till sin hjälp har man tagit sportmanagementföretaget Octagon, good luck...

Jag hittade en artikel med en av personerna bakom Octagon och förutom de vanliga klyschorna var det ett stycke som fastnade på näthinnan.

"I Kina finns en kategori av fans som vi kallar Mrs Family Fun Seeker och för henne är OS ett sätt att samla familjen och ha kul. Med en ganska låg hushållsinkomst är chansen minimal att familjen har råd med biljetter. I England har du Mr Selfish, en man mellan 25 och 34 år med ganska hög inkomst. Han ser alltid till sina egna behov först, lägger mycket pengar på fotboll, bär klubbens tröja hela matchdagen och inget får komma i vägen för matchen. Den här typen av information måste sponsorerna ta hänsyn till när de ska aktivera och göra ett intryck på Mrs Family Fun Seeker eller Mr Selfish."

Det gäller ju inte enbart sponsorer utan även klubbarna och deras sätt att attrahera och driva både nya och befintliga supportrar och deras behov samt förväntningar. Extra viktigt blir det när man nu verkar lösa sina problem med arenor och logistik och därmed går från brist på utrymme till överkapacitet.

Henrik och Charlie har nog även de helt rätt, det finns för storstäderna en ordentlig uppsida vad gäller marknadsintäkter.
AIK verkar enligt sin Q1 rapport vara på väg från 20 milj -06 upp mot 25-30 miljoner i marknad under 2007. Det krävs dock en betydligt större ökning för att nå den status som FCK och Bröndby skaffat sig i Danmark.

Sen är potential en sak och verklighet en helt annan och kanske är det där Lyndon Wells kommer in i bilden.

Elfsborgs ambition är berömvärd men jag tror inte den kommer räcka hela vägen. Det finns i de flesta ligor tydliga trender där stortstadslagen är dominanta tack vare en helt annan bas till intäkter.

Jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i Sverige. Men visst, faller arenaplanerna lika pladask som IMG drömmarna gjort är Elfsborg den klubb som idag är bäst positionerad, i alla fall fram till nästa generationsskifte i truppen.

söndag 3 juni 2007

Indeed he´s powerful

Det blev ett bisarrt slut på en spännande och välspelad landskamp. Två individuella beslut av två olika personer inom loppet av två minuter som inte var särskillt igenomtänkta och direkt ödesdigra.
Läste Olof Lundhs landlagsblogg om hans beef med "mäktige" Flemming Østergaard, Lundh beskrev "Don Ö" som ägare till Parken och FCK, det stämmer inte.

Parken S&E är som bekant börsnoterat och har två stora aktieägare, SH Finans A/S, som är finansmannen Steen Larsens bolag och äger 33%. Larsen har även tidigare haft ägarintressen i handbollsklubben Viborg och fotbollsklubben AB, men gått ur dessa nu. Den andra storägaren heter Fåmandsforeningen LD som äger 27%.

Flemming Østergaard sitter som styrelseordförande både i SH Finans och Parken då Steen Larsens engagemang i förvaltandet inte är särskilt stort. Att Østergaard är mäktig råder det dock ingen tvekan om. Förutom ordförandeuppdraget i Parken med ett börsvärde av ca 5.5 miljarder sek, sitter killen i en drös andra styrelser och bollar säkerligen frågor större än Lundhs laptops fortlevnad.

Østergaards styrelseuppdrag förutom Paken och dess helägda dotterbolag:

Lalandia A/S og dattervirksomhed, formand
Ejendomsselskabet 4F A/S, formand
Skansen Huse A/S, formand
Kelsen Holding A/S, formand
Bisca A/S, formand
Flemming Østergaard Management A/S, formand
Comwir A/S, formand
Albatros Travel A/S
JLG Entreprise A/S
Bacher & Schilder A/S
Thura Film A/S
All Right Biografer A/S
DCI Invest A/S, formand
Dansk Cookie Industri A/S, formand
Ripensa A/S, formand
Lalandia Billund A/S, formand
SH Finans A/S, formand

******

Kollade lite snabbt hur stora intäkter från driften ett par danska klubbar har. Bröndby är tvåa i intäktsligan med dryga 150 miljoner sek och ett börsvärde på 350 miljoner sek. Det är främst reklamintäkterna som är betydligt högre än i Sverige. FCK har över 140 miljoner i sponsorpengar och Bröndby lite dryga 65 miljoner.

Årets ligatvåa Midjylland hade med allsvenska ögon "normala" intäkter på 65 miljoner och jag gissar att övriga klubbar i ligan ligger därkring. Vi kan nog konstatera att FCK och Bröndby har skaffat sig konkurrensfördelar och därmed förutsättingar att kunna dominera den danska ligan de kommande åren även om Bröndby inte kan vara nöjda med årets sportsliga prestation.

******

Inför landskampen söker media de vanliga flosklarna, FCK:s norske tränare kallade allsvenskan för den sämsta ligan i Skandinavien. Det må så vara men vi måste komma ihåg att det först och främst inte är en issue om fotbollstalang eller kvalitet på tränare och fotbollsutbildning utan en fråga om infrastruktur och de ekonomiska förutsättningarna där det senare är beroende av det förstnämnda.

När de nya arenorna står färdigbyggda i de svenska storstäderna tror jag att man kommer kunna ta ett rejält kliv upp vad gäller marknadsintäkter och därmed börja utmana.

fredag 1 juni 2007

15 minutes of fame

Bra scouting, dålig scouting... who cares? Det är ändå slutresultatet som mäts och där finns det idag ingen allsvensk klubb som utmärker sig.

Det skrevs under torsdagen två (1 och 2) artiklar om scouting på en av nätmedierna som förvisso har en poäng. Det behövs surprise surprise, bättre scoutingorganisationer hos de allsvenska klubbarna, ingen revolutionerande slutsats då Äpplet både konstaterat och kommunicerat det för länge sedan. Det handlar om resurser i form av arvodering och det handlar om prioriteringar.

Lika säkert som att exemplarisk scouting är en bristvara, lika klart är det att det finns andra områden det brister än mer på. Det finns klubbar som enligt artikeln prioriterar scoutingen men vi kan ganska snabbt konstatera att man samtidigt underpresterar big time i andra delar i organisationen där värdet och nyttan man fått genom scoutingen försvinner ut i tomma intet.

Jag fascineras av den ständiga gloryfiering av vissa fenomen i allsvenskan. Det dyker titt som tätt upp nya exempel på klubbar och personligheter som får sina 15 minutes of fame för att efter ett tag glömmas bort och försvinna tillbaks till den felmarginal som så oftast skapat deras korta framgångsvåg.

Nu hyllas de mindre klubbarna vad gäller scouting och de enorma summor pengar dessa klubbar ska ha tjänat, pengar jag inte riktigt kan identifiera bottom line i något av nyckeltalen de presterat.

Jag håller delvis med och har även tidigare skrivit att Kalmar är ett föredöme vad gäller och hushålla med knappa resurser. Klubben har trots liten omsättning klarat av och etablera sig som ett lag med återkommande placeringar på den övre halvan. Det beror dock inte enbart på scouting utan på en genomtänkt organisation som känner sig trygg i sig själv och med en tydlig och konsekvent defensiv spelidé (som uppenbarligen passar utmärkt i allsvenskan) spetsat med välscoutade offensiva importer.

En fluga gör dock ingen sommar och jag förstår inte riktigt hyllningen av Örgryte, klubben har trots sina scoutade supertalanger och superaffärer konsekvent gått back ekonomiskt och de sportsliga framgångarna har varit lika frekventa som plustecknen framför dess egna kapital. För varje lyckad värvning går det säkert och hitta två misslyckade och i min bok är det helheten som mäts genom sportsliga resultat, inte enstaka spelaraffärer där avkastningen för dessa i slutändan försvinner i ett svart hål skapat av samma organisation.

Även Helsingborg lyfts fram i artikeln, klubben har förvisso lyckats med sina värvningar vid enstaka tillfällen men trots det haltar man sportsligt samtidigt som man hade brist på likvida medel och enligt uppgift så sent som denna vecka var tvunget att ta till externt kapital för att ro hem värvningen av Kristoffer Andersson.
Helsingborg är annars den klubb som skriker mest över regleringarna och säger sig vilja värva fler importer från långtbortistan med motiveringen att spelarmarknaden inte finns här hemma. Elfsborg har helt förkastat den tesen med i stort sett enbart nordiska spelare i sin nuvarande startelva.

Ironiskt nog dissas storstadsklubbarna trots att man fram till 2006 är de som dominerat allsvenskan. Samtidigt har historien visat att scoutingen som fenomen inte varit den avgörande faktorn för dessa klubbars sportsliga framgångar.
Djurgårdens framgångrika period under första delen av 2000 talet kan snarare förklaras av en fet plånbok och man hade knappast behövt ha en större scoutingorganisation i världsklass för att hitta Källstöm, Isaksson, Stenman och Sören Larsen för att nämna några exempel.

Inte heller Malmös guld -04 är ett resultat av scouting på högsta nivå. Nu borde ju klubben kanske se över just den biten då man är extremt duktiga på försäljning men mindre skickliga på inköp och att få loss sitt kapital ut på gräsmattan.

För Hammarbys del räckte det för Sören Cratz att lyfta luren och ringa sin vän och scout Reine Almqvist för att hitta Peter Markstedt, högst delaktig i guldet 2001.

Elfsborgs prestation förra säsongen tillskrivs även den andra krafter inom klubben än de som med ljus och lykta söker igenom världens alla hörn.

Kanske är ovanstående exempel anledningar till att tillsättandet av scoutingchefer och mer komplexa scoutingoganisationer dröjer då andra delar av organisationen prioriteras före när kapital är en trång sektor.
Scouting i all ära men håller övriga delar av organisationen en nivå under allsvenskans norm blir resultaten därefter så varför slänga pengarna i sjön? Än så länge har ingen allsvensk klubb visa sig hålla den höga nivå över hela linjen som krävs för att skaffa sig en ställning där nästa steg är att ta sikte mot den europeiska scenen.

Scouting är grymt viktig men som allt annat får det inte bli ett självändamål och hur mycket jag än vrider på resomemangen så blir det helt och hållet en resursfråga. Den dagen klubbarna ökar sina driftintäkter så dessa räcker till och erbjuda spelare, med nordiska mått sett konkurrenskraftiga löner och samtidigt kunna arvodera en högkvalitativ organisation inom samtliga områden kommer man kunna ta nästa steg. Fram till dess har varje klubb sina egna metoder där de stora styrkorna ligger inom ett fåtal områden beroende på var det finns spetskompetens tillgänglig och framför allt överkomlig.
Därför är det lite glädjande och se att just scouting finns i Hellas arbetsbeskrivning, förvisso baby steps men det kan om inte annat vara en början på något nytt.